Ei tämmösiä enempää, pliis...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
annemari
Re: Ei tämmösiä enempää, pliis...
Mielestäni on kaksi eri asiaa VUOKRATA kesäkanoja ja PITÄÄ NIITÄ MUUTEN KESÄN AJAN. Vuokrasuhteen päättyessä niille on todennäköisesti paikka vuokraajan kanalassa, mutta tässä toisessa tapauksessa ei, mikä tekee tästä ongelman.
Kävin tutustumassa Kanayhdistyksen nettisivujen kesäkana-antiin, ja sieltä en löytänyt ohjeita kanojen hävittämiseen tai siihen, miten niistä "pääsee eroon" kun syksy tulee. En aiemmassa viitannut tämän yhdistyksen toimintaan, mutta hämmästelenpä nyt samalla, miten ko. sivuilla ei sanallakaan kerrota noista asioista. Markkinapalstalla ei onneksi kesäkanojen tarjoajia ollut, mutta talvihoitopaikkaa etsiviä kylläkin.......
Kävin tutustumassa Kanayhdistyksen nettisivujen kesäkana-antiin, ja sieltä en löytänyt ohjeita kanojen hävittämiseen tai siihen, miten niistä "pääsee eroon" kun syksy tulee. En aiemmassa viitannut tämän yhdistyksen toimintaan, mutta hämmästelenpä nyt samalla, miten ko. sivuilla ei sanallakaan kerrota noista asioista. Markkinapalstalla ei onneksi kesäkanojen tarjoajia ollut, mutta talvihoitopaikkaa etsiviä kylläkin.......
-
Ilona
Olen samaa mieltä Annemarin kanssa. Minusta olisi kyllä ensiarvoisen tärkeää, että tämä yhdistys tekisi kesäkanaprojektinsa yhteydessä täysin selväksi, että kanoja ei yksinkertaisesti oteta, jos ei ole tiedossa, mitä niille tapahtuu syksyllä. Jos keväällä otettaessa on oltava varmuus siitä, että kanat joko siirretään kunnolliseen talvikanalaan tai teurastetaan/lopetetaan ja tiedossa, kuka lopettaa tai minne siirretään. Mitään "näkkyypähän sitten" -ajatuksia ei kesäeläimen ottajalla saa olla. Kanojen teurastuksenkin voisi sivuilla neuvoa, miten se tehdään. Jos ei viitsi perata, niin laittaa vaan päät poikki ja raadot vaikka supikoirahaaskalle.
Kesäkanoissa sinänsä ei ole mitään pahaa, mä harrastin niitä vuosikaudet ennen kuin rakensin talviasuttavan kanalan. Hain keväällä tuotantokauden loppuun munineita hybrideitä ja teurastin ne syksyllä. Samaa olen suositellut jokaiselle, joka on minulta kesäkanoja kysellyt.
Kesäkanoissa sinänsä ei ole mitään pahaa, mä harrastin niitä vuosikaudet ennen kuin rakensin talviasuttavan kanalan. Hain keväällä tuotantokauden loppuun munineita hybrideitä ja teurastin ne syksyllä. Samaa olen suositellut jokaiselle, joka on minulta kesäkanoja kysellyt.
-
Peikkorinne
Niinno, taisi siellä olla tosiaan 2 heinäkuun alussa laitettua ilmoitusta talvihoitopaikasta... Mielestäni aika vastuullista alkaa jo silloin paikkaa etsimään.
Mitä olen huomannut vuosien aikana, milloin olen kanoja vuokrannut, niin kanat ovat olleet vuokraajille kuin perheenjäseniä. Ja tuskin kovinkaan moni olisi kanoja syksyn tullen kyennyt teurastamaan.
Mutta jos ajattelee asiaa siltä kantilta, että kaikki ottaisivat kanoja vuokralle, eikä ostaisi, niin tuskin tulisi näitä hylkiöitä.
Ilonan mainostama tuotantokanavanhuksien suosittelu ja syksyllä teurastaminen on juuri sitä hommaa mistä niitä hylkiöitä tulee, kun niitä ei kyetä teurastamaan...
Vuokra kanoilla tuota ongelmaa ei tule ja mahdollisissa sairas tapauksissa tai muissa vahinko tilanteessa vuokraaja varmasti osaa neuvoa miten edetä ja kuka mahdollisen tappamisen voi suorittaa.
Vaan mielipiteensä kaikilla ja itse olen vuokraamisen puolesta!
Mitä olen huomannut vuosien aikana, milloin olen kanoja vuokrannut, niin kanat ovat olleet vuokraajille kuin perheenjäseniä. Ja tuskin kovinkaan moni olisi kanoja syksyn tullen kyennyt teurastamaan.
Mutta jos ajattelee asiaa siltä kantilta, että kaikki ottaisivat kanoja vuokralle, eikä ostaisi, niin tuskin tulisi näitä hylkiöitä.
Ilonan mainostama tuotantokanavanhuksien suosittelu ja syksyllä teurastaminen on juuri sitä hommaa mistä niitä hylkiöitä tulee, kun niitä ei kyetä teurastamaan...
Vuokra kanoilla tuota ongelmaa ei tule ja mahdollisissa sairas tapauksissa tai muissa vahinko tilanteessa vuokraaja varmasti osaa neuvoa miten edetä ja kuka mahdollisen tappamisen voi suorittaa.
Vaan mielipiteensä kaikilla ja itse olen vuokraamisen puolesta!
-
Ilona
Se, että kykenee teurastamaan, on oltava tiedossa jo kanoja otettaessa tai vaihtoehtoisesti talvihoitopaikka. Tai molemmat. Kyse on ihmisen asenteesta, ei siitä, mitä aikoo kanoille syksyllä tehdä. Pääasia, että asia on selvä jo ennen kanojen tuloa. Ihminen, joka kykenee hylkäämään eläimen, on paha. Ei tällaiselle ihmiselle pitäisi eläimiä antaa vuokrallekaan. Jos on niin piittaamaton, etä kykenee teoriassakaan hylkäämään, ei varmasti myöskään hoida asianmukaisesti.
-
Volmari
Kyllä sitä TEURASTUSTA nyt jankataan. Eiköhän se ole käynyt jo monelle selväksi.
Aloittelijoille vinkiksi: ehkä sittenkään EI TARVITSEKAAN OSATA teurastaa. Ehkä selviää ilmankin, ei sen mahdollisuuden kannata antaa pelottaa jättää ottamatta kanoja, jos muuten haluaa ja on mahdollisuus ja kyky.
Itse en olisi uskaltanut ikimaailmassa kuvitella tappavani kanaa vuosia sitte, nyt on vuodet ja kokemus asian muuttaneet.
Siitä huolimatta otin aikoinaan kanoja (ei kukaan onneksi osannut silloin ohjeistaa moisella "hirmuteolla") ja vieläkin yksi niistä ensimmäisten tipuista kanaporukassa mennä kaakottaa.
Aloittelijoille vinkiksi: ehkä sittenkään EI TARVITSEKAAN OSATA teurastaa. Ehkä selviää ilmankin, ei sen mahdollisuuden kannata antaa pelottaa jättää ottamatta kanoja, jos muuten haluaa ja on mahdollisuus ja kyky.
Itse en olisi uskaltanut ikimaailmassa kuvitella tappavani kanaa vuosia sitte, nyt on vuodet ja kokemus asian muuttaneet.
Siitä huolimatta otin aikoinaan kanoja (ei kukaan onneksi osannut silloin ohjeistaa moisella "hirmuteolla") ja vieläkin yksi niistä ensimmäisten tipuista kanaporukassa mennä kaakottaa.
-
Peikkorinne
OHO! Nyt menin kyllä jo sanattomaksi... Mikä Ilona siinä teurastuksessa sua niin kiehtoo, kun sitä on pakko joka paikkaan tunkea ja sitä niin hehkuttaa??!!
Ymmärrän kyllä, että välilläl tulee tilanteita jolloin hätäteurastus on pakollinen, mutta en mä sitä muuten kyllä niin hehkuttais...
Ymmärrän kyllä, että välilläl tulee tilanteita jolloin hätäteurastus on pakollinen, mutta en mä sitä muuten kyllä niin hehkuttais...
-
milkkis]
Hihhii mä oon pystyny vasta tänä vuonna ekan kerran ite tappamaan kanan,tai Se oli kiukkunen kukko joka tuli nuorimman muksun silmille. Ja meilläkin kanoja jo ollut useampi vuosi. Ei Se tee ihmisestä pahaa tai elukoiden hylkääjää jossei pysty niitä tappamaan!
-
Ilona
Ei tee, mutta se kyllä tekee, jos ne hylkää sillä verukkeella, ettei pysty tappamaan. Ei semmosella ihmisellä, joka voi edes teoriassa ajatella hylkäävänsä jonkun elukan saa olla mitään eläintä missään tilanteessa. Ihan absurdi ajatuskin.milkkis] kirjoitti:Hihhii mä oon pystyny vasta tänä vuonna ekan kerran ite tappamaan kanan,tai Se oli kiukkunen kukko joka tuli nuorimman muksun silmille. Ja meilläkin kanoja jo ollut useampi vuosi. Ei Se tee ihmisestä pahaa tai elukoiden hylkääjää jossei pysty niitä tappamaan!
-
max3
Miksi yhdistyksen pitäisi kertoa noista asioista?annemari kirjoitti:Kävin tutustumassa Kanayhdistyksen nettisivujen kesäkana-antiin, ja sieltä en löytänyt ohjeita kanojen hävittämiseen tai siihen, miten niistä "pääsee eroon" kun syksy tulee. En aiemmassa viitannut tämän yhdistyksen toimintaan, mutta hämmästelenpä nyt samalla, miten ko. sivuilla ei sanallakaan kerrota noista asioista.
-
Iita
Laiskana en jaksanut lukea kaikkea ,mutta vuokratoiminta on ihan ok harrastekanalassa,kuka ottaa sitten takaisin ,se on eri juttu
,mutta tuotanto puolella pelkkä kanapunkki tuottaa erittäin isot tappiot .Kanat kuluttaa enemmän rehua,viljaa jne ,kuolleisuus voi nousta(anemia) ja munintakanaloissa voi olla muninnan lasku .En haluaisi erotella näitä ,mutta silloin kun on elinkeinosta kiinni niin on eri asia pitää tuottamatonta kanaa (harrastepuolella kuin tuotantopuolella..)Ja valitettavasti niin on ,että harrastepuolella pitäisi miettiä sitäkin riskiä ,mitä toiminta tekee tuotantopuolelle..
Minäkin olen sitä mieltä ,että jos kana ei voi hyvin niin nirri pois ,mutta ongelman tekeekin hyvinvoiva kana.
Minäkin olen sitä mieltä ,että jos kana ei voi hyvin niin nirri pois ,mutta ongelman tekeekin hyvinvoiva kana.
-
Ilona
Niin pitäisi ja paljon vakavammin. Just sen takia mä olen tarkka tautisuojauksen kanssa, että lähellä on tuotantokanaloita. Jos mä kantaisin jostain kananäyttelystä kotiin vaikka IB-taudin ja se leviäisi mun kanalasta naapurin tuotantokanalaan, mä en kehtaisi enää silmiäni ulkona näyttää. Se olisi oikeasti hirveä tilanne. Siksi en sinne näyttelyyn mene. En kyllä tiedä, menisinkö muutenkaan, mutta anyway. Pitäisi myös enemmän miettiä, että miltä meidän harrastajien tekemiset ja asenteet näyttää ulospäin. Suomessa on valitettavasti niitäkin ihmisiä, joiden mielestä takapihakanalat pitäisi kieltää kokonaan tautiriskin takia. JJa valitettavasti niin on ,että harrastepuolella pitäisi miettiä sitäkin riskiä ,mitä toiminta tekee tuotantopuolelle..
-
Volmari
Kyllähän sitä tautien takia, ja niiden herkän leviämisen kanssa täytyy tarkkana olla, mutta jos mielii kannattaa jotain muutakin, kuin tehotuotantoa, niin "takapihakanaloita" tarvitaan! Ei sitä tietysti tarvitse joka paikkaan ängetä, jossa kanoja on, mutta mielekäs harrastus, kun tämä kanan pito monelle on, niin sitä mukaa nuo kanatapahtumatkin yleistyvät. Maailmalla siinäkin ollaan paljon edellä Suomea, on näyttelyitä, kilpailuita, ym. Sellainen se ihmisen mieli vaan tuppaa olemaan.
Tässä kieltojen, sääntöjen ja holhoamisen luvatussa maassa onneksi sentään vielä jossain asioissa voi itsekin päättää miten tekee.
Itse mielummin vetelen omia munia ja omakasvattamaa lihaa, tehotuotannolle näyttäisin kokonaan persusta, jos pystyisin. Sitten viimeistään, kun lapset ovat maailmalla. Mutta en tietenkään ehdoin tahdoin kenenkään elinkeinoa ala sabotoimaan, koitan vaan osaltani edetä lähemmäs ja lähemmäs lähiruokaa...
Tässä kieltojen, sääntöjen ja holhoamisen luvatussa maassa onneksi sentään vielä jossain asioissa voi itsekin päättää miten tekee.
Itse mielummin vetelen omia munia ja omakasvattamaa lihaa, tehotuotannolle näyttäisin kokonaan persusta, jos pystyisin. Sitten viimeistään, kun lapset ovat maailmalla. Mutta en tietenkään ehdoin tahdoin kenenkään elinkeinoa ala sabotoimaan, koitan vaan osaltani edetä lähemmäs ja lähemmäs lähiruokaa...
-
Iita
Meidän alueella on minun tietojen mukaan 75 000 kanaa ..
-
Land's End
Ei kesäkanoista eroon pääsemisen pitäisi mikään ongelma olla, vaikkei osaa tai halua teurastaa itse. Täältä Munanetissäkin löytyy apua. Hakutoiminnolla löytyy palsta Otetaan/ostetaan ruuaksi päätyvää siipikarjaa, siellä löytyy eripuolilta Suomea monta halukasta, jotka pistävät kesäkanat lihoiksi.
Viimeksi muokannut Land's End, 26 Loka 2013, 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
tepatsu
Ilona: mäkin muistan sen tunteen kun oppi teurastamaan linnun. Pidin itseäni suurena ihmisenä, paljon parempana kuin sellaista joka ei saa linnulta päätä poikki. Teki mieli julistaa sitä koko maailmalle, että minäpä Se pystyn linnun tappamaan!
Ihan tiedoksi vaan, tuo tila menee joskus ohi. Säkin pääset vielä sen yli...
Ja ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä niissä särkänniemen kotieläinpihan kissanpentujen oloissa häiritsi?
Ihan tiedoksi vaan, tuo tila menee joskus ohi. Säkin pääset vielä sen yli...
Ja ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä niissä särkänniemen kotieläinpihan kissanpentujen oloissa häiritsi?