Lämpölamppu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Matti

Perusasioita lämpölampusta

Viesti Kirjoittaja Matti »

Ostin nyt elämäni ensimmäisen lämpölampun. Millä korkeudella lampun tarvitsisi olla, että se lämmittäisi lattiaa / eläintä? Lamppusysteemissä lukee, että 60cm täytyy olla joka puolella tilaa.

Oikeastaan ostin tuon lampun sikaa varten, mutta kun teillä on kokemusta lämpölampusta lintujen kanssa, niin kertokaahan miten olette toimineet. Tipuilla lämmön pitänee olla aika korkea, mutta possulle riittäisi noin kymmenen asteen lämpö. Itse lampussa on tehoja 250W.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Minulla on ollut lämpömittari kanan pesässä kun on ollut untuvikkoja, olen voinut seurata että lämpö on sopiva (olen nostanut tai laskenut lamppua sen mukaan kuin on tarvinnut). Viime talvena kuoriutui ensimmäiset poikaset, kun ulkona oli 25 astetta pakkasta ja vuohelassa nollassa! :smile:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

JOo .. jos tiput on emon alla , niin se on ihan sama onko +20 vai -5... vaan jos ovat koneesta ilman emon lämpöä niin sitten onkin jotosi paljon tarkempaa.. Mää oon jättänyt untuvikot hautomakoneen lämpöön pariksi vuorokaudenksi ja sitten laittanut ne tonne kirjastoon lämpölampun alle ja sillain että se lämpö pysyy +34 ja sitten vähitellen oon laskenut pikkuisten lämpöä.. emo on kuitenkin parhain.. elä laita liian kuumaa sinne kanalaan.. sille emolle voi tulla tukalaa .. jos on tottunut viileeseen... ei se tarvii 30 astetta. jos on tottunut +5.. se saa siitä stressiä.. ja voipi käydä kalpaten.. pitää vielä lisätä ... niihin lämpölamppuihin saa eri tehoisii lamppuja.. mulla on 150, 175, ja 250w.. taitaa olla vielä yksi tehokkaampikin..Lamput käy samaan laitteeseen. niin että sillä polttimollakin voi jotain säätää..ja laitteita voi laiteita useita eri puolille jos tilat on isot.. ja viritellä noilla lampputehoilla sen pisteen lämpö optiomaaliseksi.. niin mää oon tehnyt monena talvena.. ettei isoille tuu liian kuuma..
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun lamppusysteemissä tais lukea että 50cm tilaa joka puolelle (oisko siinä nyt 150w polttimo, eivoimuistaa) ja meidän kapeassa kanalassa tulee just sen verran molemmille sivuille ja lamppu roikkuu puolen metrin korkeudella lattiasta. En mä usko että siitä järin suurta hyötyä olisi jos olisi kovin korkealla... jollei alapuolelle laita sitten vastaavasti ortta tms :smt016
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä laitettiin uuhen karitsoinnin seuraamista varten lampaiden puolelle kamera ja kuva näkymään makkarin vanhasta matkatelkkarista. Eilen illalla kööllöteltiin sängyssä, ja katseltiin lampolan puhia kun huomattiin, että jopas valo muuttui monitorissa :smt017

Vähän aikaa hämmästeltyämme läksin katsomaan mitä on tapahtunut, ja kas: kanojen puolella lämpölamppu oli pudonnut lattialle!
Kiinnitys joka oli naulan varassa oli pettänyt ja lamppu köllötti turvepatjalla. Onneksi ei ollut kuivikkeena ruutikuivaa olkea ja lamppukin oli vain 150W. Ilmeisesti kanat olivat kattohirsien päälle yöpuulle mennessään onnistuneet törmäilemään lamppuun niin, että ketju oli irronnut kiinnityksestään.

Tarinan opetus: Varmista ketjun kiinnitys mieluummin kahdella naulalla tai ruuvilla

Tässä on nyt lähinnä siunailtu sitä, että onneksi tuli laitettua viikonloppuna se kamera lampaiden puolelle :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huih! Tosiaan oli onni, että oli se kamera ja satuitte katsomaan töllötintä just siltä kanavalta :smt023
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

:smt107 Huh! Onneksi menit katsomaan mitä oli tapahtunut.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Ei siinä ole muita kanavia... :smt003
Kun karitsoinnit ovat ohi ja kanat alkavat hautoa niin kamera siirtyy pesään :smt004
ribjo

Lämpölamppu

Viesti Kirjoittaja ribjo »

Olemme aloitteleva maalaisperhe kanojen hoidossa. Otimme pesueen jossa on kolme kanaa ja yksi kukko. Miten tuon lämpölampun kanssa kannattaisi tehdä kun tuntuu että kanat eivat vielä yhdeksältä ole orrella kun punainen lamppu on päällä. Muuta lämmitystä ei ole ja muut valot otamme pois jo aiemmin. Luin jostain että kanat nukkuvat pitkän yön. Kanala on vanhassa ulkorakennuksessa joka on tiivis koska siellä on ollut lehmiä.
ELi pitäisikö lamppu ottaa pois päältä vaikka ulkona on vielä aika kylmä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei ja tervetuloa foorumille!

Onko sulla mitään käsitystä, mikä kanojen tilan lämpötila on? Jos se pysyy plussan puolella, vois lampun periaatteessa sammuttaa. Tosin riippuu siitäkin, miten lämpimässä ovat tottuneet olemaan. Äkkimuutokset eivät ole hyväksi, ei varsinkaan niin päin, että joutuisivat lämpimämmästä äkkiä kylmään.
Vastaa Viestiin