Ilmajoen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Siis sulla on harmaata väriä esiintynyt jo aikaisemmin jossain määrin ennen sitä suloista tipua :shock:
tupis

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja tupis »

Siis suoranaista harmaata ei oo esiintynyt, mutta sillä nykyisellä siitoskukolla on harmaat pyrstösulat ja harmaita laikkuja rinnassa. Kuvan laitoin tuonne Gallerian puolelle Ilmajokisten värit -kansioon :smt001
Jazz

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Pitääpi nyt tännekkin ilmoittaa, että meidän Jussilat muutti kaverin tallille tallikanoiksi, ja Ilmajokilaiset tuli tilalle.
Pohjalaisille taitaa parhaiten sopia pohjalaiset kanat! :)
Alan sitten aikalaan ahdistella teitä kukkoasioissa.
Jo&Ni

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Jo&Ni »

Kukkojen kans ei kauaa tarvi ahdistella :smt005
meillä niitä ainakin riittää vaikka kana puoliset hienokseltaan johtaakin nois nuorikois kanojen ^pieni hautoma hulluus îski yllättäen 75% kanoista on hautonut eikä taida olla kun yks joka ei suunnittele :smt003
hannaran

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja hannaran »

Ja meillä ei haudo kukaan.. Konetipuihin pitää tyytyä kun ei noihin kanoihin iske hautomakuume ei millään.. Mut ehkäpä kesällä sitten.
Jazz

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Ilmikset on muuten melko älykkäitä Jussiloihin verrattuna! Meillä on melko pieni kanala, tai sellanen "pitkänmallinen" jossa seinä tulee nopeasti vastaan. Jussilat ei osanneet käyttää rakentamiamme apuorsia, vaan lensivät aina ylimmältä orrelta alas ja törmäsivät useamman kerran seinään. Orret on kanalan pitkällä sivulla. En ole nähnyt ilmiksen vielä kertaakaan törmäävän, vaan ne osaavat tulla rauhallisesti alas orrelta. Fiksuja kavereita. :smt001
Laara

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Laara »

Heipä hei tähänkin pinoon. :smt001
Mulla on nyt kaikkea muuta kun maatiaisia omassa kanalassani.Eikä mulla ole myyntiin yhtään kanaa...ja kyselyjä lähimain satelee nimenomaa maatialaisten suhteen!
Kovasti oon harkinnut ottaa maatiaisia...ja sadepäivän kunniaks olen nyt tutustunut maatiaisten eri lajeihin...ja ilmajokelaiset kyllä...ovat jotenkin jostain(en tiedä mistä!) syystä nousseet kärkeen ja kun mulle niitä tarjottiin ja niitä saan kuukauden päästä...aah!Ihana.

Suunnitteilla ois tehä puhtaita ilmajokisia...ja kun mulla on kolme hy-lineä meinaan ne liittää ilmajokisten porukkaan.Mutta katson sitten annanko tulla ilmajokishy-linejä ollenkaan vai kasvatanko pelkästää siinä parvessa ilmajokisia.En millään malttaisi enään oottaa että saisin porukat ulos ja jaettu nuorikoiden jo muniviksi kasvaneet kana kukkoineen omiin porukoihin että saan haudottua sitten puhtaita.(Hylinet on nyt pikkukotsi porukassa,kun siinä ovat kasvaneet pienestä tipusta asti.)Kun haluaisin niin pitää puhtaina kaikki rodut mitä mulla on. Ainoo mitä vähänkään harkihten on tuo ilmajokinenhy-line.Ois mulla yks araucan kukko...joka on tuossa porukassa vielä ja oli tarkotus araucan porukkakin laittaa mutta ainoo kana meni ja kupsahti. :( Joten kukon pistän eteenpäin johki tuon ilmajokisen kukon tieltä pois. Komea kun mikäkin Ois tää Ilari kukko...enkä tahtos luopua siitä...mut...kun haluan pitää puhtaina nuo rodut!Jäteissä mulla on kyl tosin seka porukka.Mut lihoiksi niitä oon aatellu kasvatella jos kasvattelen.Puhtaita rokkeja on mahollista tuleman...mutta katsoo nyt mitä jäteille kaikille keksin.. :P

Mutta ilmajokiset kotiutuu kuukauden päästä! :smt007 Maltanko odottaa?! Kolme kanaa ja kukko ois alkuun tarkotus noiden kolmen hy-linen kanssa laittaa. :) Siitä se sitten lähtee...jospa ois ensi kesänä jo myydä kyselijöille kanaporukoita etes muutama.
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Tuota jos meinaat pitää puhtaana niin miksi laitat hy-linet samaan sakkiin?
Ne munat ei ole NIIN erilaisia että erottaisi :smt045 Mullakin on enään kaksi kochin kanaa jotka asuu talvella yhdessä ilmisten kanssa
mutta säiden salliessa muuttavat välittömästi kesähuvilalleen, meiän hienot rouvat :smt005 Ovat niin tomeria että pärjäävät kesän ilman kukkoakin.
Ja hy-line maatiaisristeytystä on paha erottaa puhtaasta maattarista jolloin riski myydä sekoituksia puhtaina on aika suuri :smt017
Ainakin näin mun järkeilyni perusteella.
Ilmikset on kyllä TOSI kivoja kanoja. Aktiivisia, uteliaita, kekseliäitä, hyviä emoja ja muniakin tulee kivasti :smt023
Laara

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Laara »

No ajattelin jos vaikka erottasin tai oppisin erottamaan munat toisistaan.Sen näkee sit. :smt002
Jos en opi...ni sit niistä tulee risteytyksiä.Ja nää kanat mitä on kyselty on ollu haussa hyvin munivia ja maatiaisia.Ihmisiä jotka ei etes tajua kuin monenlaisia kanoja onkaa.Mutta tietävät kanojen hoidosta tms. :smt001 En haluis kummiskaan noita hy-linejä laittaa omaan eri porukkaan kun sopisivat mielestäni hyvin noijen ilmajokisten porukkaan..mutta tiedä häntä vaikka jossai vaiheessa laittasinki omaan porukkaan jos en opi munia tunnistamaan. :smt003
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mulla oli keväällä samassa porukassa 2 kochinia. Munia ei erottanut pirullakaan toisistaan. Joten kaikki oli ruokamunia vaan :smt003 Onneksi vain yksi halusi silloin hautoa.
Lisäksi huomioon on otettava että munan muoto ei ole pysyvä vakio vaan välissä tulee soikeampaa ja välissä pyöreämpää
ja kuoren värikin vaihtelee ja tämä kaikki samalla yksilöllä. On nimittäin ne kaksi kochia omassa kesätuvassa ja kahta samanlaista munaa
ei oikein tule että tunnistaminen olisi varmaa :smt045 Muista ottaa siis huomioon sekin :smt006

Meillä on toiminut kochien kesä-asunto järjestely hyvin ja ollut mielestäni vaivaton ja varma keino pitää rodut erillään kun ei ole kuin ilmajokisia kukkoja.
Mä koen eri rotuisen kukon pitämisen liian riskaabelina kun ite tahon pitää ilmikset puhtaana kantana. Mutta jokaisen pitää löytää oma tapansa toimia.
Eihän kaikkille sovi samat käytännöt kuin toisille. Ja toisillahan on oikein onnistuneesti useitakin rotuja ja kaikki pysyy puhtaina. Toisilla taas saa kaikki kukat kukkii iloisesti.
Ehkä mie olen vähän ressi-Erkki oman laumani kanssa :smt044
mio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja mio »

Munii munii ja hautoo hautoo... Jos joku on vailla Ilmiksiä, niin meillä ois tänä vuonna myytäväksi asti :) Säilytysohjelmaan ei kuuluta, mutta kantakanat on hankittu Isokungaksilta, yksi kukko Satchellilta ja yksi Rusinalta sekä tänä vuonna uutta verta haettiin lautapihdiltä. Meillä ei muita kanarotuja ole koskaan ollutkaan, joten uskallan luvata että puhtaina ovat pysyneet ;) Myydään joko emokana+tiput tai tipuja sitten kun emokana on ne vierottanut.
mio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja mio »

Mikäs on ilmistipujen värikirjo yleensä? Ja minkä värisiä niistä on tullut isona? Meillä aina ollut erilaisia mustankirjavia tai ruskean eri sävyissä olevia tipuja, kaikista tullut isona joko kukoista aapiskukkoja tai kanoista sellaisia "ilmajokisia mustia" eli niitä melkein mustia pronssisella kauluksella. Eilen kuoriutui ensimmäiset keltaiset tiput :) Kaksi hempeän vaaleankeltaista tipua, joilla pikkaisen tummempi keltainen selkä. Minkähän värisiä niistä mahtaa tulla?
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä kuoriutui ruskea tipu mutta se piti lopettaa kun sairastui syystä X. Olisin halunnut nähdä minkä värinen siitä olisi tullut.
Keltaisesta tipusta tuli meillä sellainen vaalean ruskea ja oletettavasti kyseiselle yksilölle tulee pilkkujakin kunhan kasvaa hieman.
Mio sulla onkin yksi sellainen, se lautapihdiltä tullut kaunotar :smt045 Meillä muuten parhaillaan kuoriudutaan :smt047
Vähän jännittää mitä sieltä tulee kun luulin jo haudonnan menneen ketuiksi :oops: 3 munaa on kadonnutkin ja haudonta vuoroista on kiistelty :smt018
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Onpas ilmajokisten keskustelu tyrehtynyt! Meillä on siitosmunia koneessa ja alle 10 tipun parvi toisella säilyttäjällä kasvamassa. Sormet on kyynärpäitä myöten ristissä että hautomakoneesta tulisi hyvä sato! Olen tuumaillut ilmoittautua säilyttäjäksi ja kanat saavat lisiä jos vain hautomaintoa sitten joskus löytyy. Lääniä löytyy joten saavat täyttää maan :smt005
Kiyry87
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Touko 2020, 12:51

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Minäkin palasin tänne orkkikseen tauon jälkeen. Vanha nicki oli poistettu ja sain sen takas nyt.

Ilmajokisia pidän edelleen tosin tien poikastuottajana kuljin loppuun kun meni sisäpiireilyksi mun makuun se homma. Puhtaanapa nuo pyssyy ilman papereitakin.

Tällä hetkellä odotan että mummut alkaisi munia ja saisin koneen täyteen. Tarkoitus on myös hankkia uutta verta pian siitosmunien muodossa. Ilmajokiset on edelleen mun juttu ja ne samat kaksi jätti-kochi matamia on edelleen mukana ja muuttamassa kesähuvilaansa :smt050
Kanoja ja muita siivekkäitä vuodesta 2012 lähtien :-"
Vastaa Viestiin