munien myymiseen liittyvää

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Peltomäki

Re: munien myymiseen liittyvää

Viesti Kirjoittaja Peltomäki »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Summa (8500e) on oikea, mutta se on liikevaihto, ei esim. tilikauden voitto. Yksinkertaistettu palikka-selitys: liikevaihto~yritykseen tulevat rahat ilman alvia, tilikauden voitto~jää jäljelle, kun kaikki menot on vähennetty.
OK! En ole perehtynyt ALV:iin, kun tuo summa on jo sen verran suuri, että mulla jää munan myynti joka tapauksessa reippaasti alle tuon rajan. :smt003 Mulle vaan jostain syystä jäi mieleen, kun juttelin verottajan kanssa, että se olis ollut tilikauden voitto, mistä se maksetaan.
Iita

Re: munien myymiseen liittyvää

Viesti Kirjoittaja Iita »

Taas yks hämmentäjä täällä :smt006

Se on varmaan vain tulopuoli ,ei tulos.
mm.Metsää voi myydä 8500 euron edestä,siitä ei ole vielä kuluja laskettu pois.. :smt001

Niin ja kuitti pitäisi tarjota asiakkaalle ,jos huolii tai ei :smt047
sannikki

Re: Munien kotimyynti ja viranomaismääräykset.

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Muistaakseni juuri jostain uutisesta luin että 1000€ saa vuodessa tienata verotta, eli ei varmaan muutaman munakennon kohdalla tartte veroja miettiä edes :)
andromeda

Suoramyynnistä ja lain velvoittavuus?

Viesti Kirjoittaja andromeda »

Hei!

Tarvisin hieman (paljon) apua tärkeään koulutyöhön. Olen penkonut nettiä vaikka kuinka, mutta kaikki tuntuu sekavalle. :smt009

Jos perustan 4 kanan kotitarvekanalan ja myyn munia suoramyyntinä kavereille, niin mitä minun lain ja säännösten silmissä pitää tehdä? Kanat olisivat minulla 2 kuukautta.

A) Toiminta on vähäistä ja tuotot jää alle 8 500 € -> ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa -> Pitääkö silti ilmoittaa jonnekin/pitää jotain kirjaa? Ja mitä sinne pitää kirjata? :smt003
B) Mikä ihmeen alkutuotantoilmoitus?
C) Jos pidän kanoja 2 kuukautta, niin pitääkö liittyä salmonellan valvontaohjelmaan?
D) Kun ostan kanat, niin pitääkö meitin heti ne madottaa?
E) Pitääkö minun rekisteröityä Eviran lomakkeella eläintenpitäjäksi (siipikarja) ja jos pitää, niin minne paperi postitetaan? Oman kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle?
F) Pitääkö minun täyttää Eviran reikisteröinti-ilmoitus siipikarjan pitopaikasta? Meneekö tämäkin maaseutuelinkeinoviranomaiselle?
G) Vieläkö pitää jotain lippusia ja lappusia täytellä? :smt019

Anteeksi tyhmät kysymykset, minulle ihan uusia juttuja. :smt001 Kiitos!
Kiyry87

Re: Suoramyynnistä ja lain velvoittavuus?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

D) Kyllä se on kannattavaa ja samalla häätää myös ulkoloiset suihkeella. Eipähän tule kutsumattomia vieraita vahingossa mukana kanalaan
E) Kyllä pitää ja paperi viedään maaseutusihteerille ---> Tosin takuuta siitä milloin ne lähtee eviraan ei voi antaa. Mun paperit maanneet tuollaisen 7-8 kuukautta sihteerin pöydällä...
F) Kyllä tämäkin pitää ja samaan paikkaan. ---> Kohtalo tosin voi olla sama kuin edellisilläkin papereilla...

Muut vastatkoon noihin muihin :smt003
andromeda

Viesti Kirjoittaja andromeda »

Kiitos Kiyry87 vastauksesta! :) Osaatko sanoa, paljon 4 kanan madottaminen ja ulkoloisten poistaminen suihkeella kustantaisi NOIN SUURINPIIRTEIN? :smt001
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Lääkinnässä pitäisi ottaa huomioon myös se, että kyseiset lääkeaineet on hyväksytty kanoille. Jos eivät ole, munia ei lakien mukaan saisi myydä. Jonkinlainen varoaika on hyväksytyilläkin lääkkeillä.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Neljästä kanasta saadut munien myyntitulot ovat varmasti sitä luokkaa, että verottaja ei niistä ole kiinnostunut. Jos verottajaa ei kiinnosta niin ei kyllä ketään muutakaan!

Varmuuden vuoksi voit säilyttää kuluista syntyneet kuitit jotta voi todistaa verottajalle tuotot/kulut. Laitat niihin kanojen hankintahinnan, kanalan rakennuskulut, rehut ja matolääkkeet, salmonellatodistusten kulut ja sähkön sekä lasket jotain hintaa työlle. Joko joudut hinnoittelemaan munat melko tyyriiksi tai sitten verottaja toteaa, että kulut on eri planeetalta tulojen kanssa.

Meillä ei neljästä kanasta riittäisi myytävää ensinkään :smt003 Ilmeisesti kyse on kuitenkin hypoteettisesta myynnistä.
Vastaa Viestiin