Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pepper

Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja pepper »

Eli mikä on näkemänne tai kuulemanne erikoisin tarhattu lintu täällä koto suomessa? lyhyesti ja ytimekkäästi ei muuta :smt002
pepper

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja pepper »

:smt003 ja kysynkin ekana että onko suomessa mahdollista pitää lemmikkinä flamingoja? siis onko niitä jollakulla yksityis tarhaajalla täällä? : ) tai mustia joutsenia? :smt007
smari

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja smari »

Mustia joutsenia ainakin on, upean näköisiä.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Mikäköhän tosiaan on erikoisin tarhattu lintu Suomessa :smt017 ja missäköhän sekin raja kulkee? Tietyt lajit vaativat varmasti normitarhat, erikoisluvat ja ehkäpä jopa "eläintarhaluvan". Jos eläintarhojen valikoima otettaisiin pois laskuista, lajisto on varmasti suppeampi, ja tuskin kellään flamingoja on kun, ei edes Korkeasaaressakaan ole, mutta en tiedä, eläintarhojahan on useampia Suomessa! Itse olisin melko yllättynyt, jos jollakin yksityisellä tarhaajalla/harrastelijalla olisi esim. iibiksiä, sen verran ovat erikoisempia, joskin kauniita lintuja! Pakko sanoa että mm. Amerikan, Englannin ja Euroopan lintumyynti-sivustoilla on myynnissä vaikkapa kruunukurkia, kattohaikaroita, pronssi-iibiksiä ja pöllöjä tai vaikkapa tukaaneita, niin hiljaiseksi vetää! Tietysti jokainen voi sanoa tännekin, mikä on erikoisin lintu omasta mielestä Suomen tarhoilla tai omassa lintuvalikoimassaan. Jännityksellä odotan, mitä lajeja mainitsette :smt024
SimplySix

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Onko nuo mustajoutsenet harvinaisia? En ainakaan monesti ole netissäkään niihin törmännyt. :smt017
Löytyykö Suomesta montakin kasvattajaa?
Nättejä lintuja kyllä ovat ja toivottavasti itsekkin joskus voin pari sellaista ihan pysyvästi ottaa. :smt055
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen jostain kumman syystä alkanut haaveilemaan pelikaaneista :shock: Mahtaneekohan edes maailmalla olla noita lemmikkeinä. Mistäköhän mä olen tämän saanut päähän, varmaan mä menetän vain sydämeni kaiken maailman räpyläjaloille :smt055
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Nuki

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Pelikaanit on hauskoja! Ei oo ees pieneen mieleen juolahtanut että niitä vois tarhata, mutta Floridassa Evergladesin venekierroksella semmoinen lennähti siihen laidalle kökkimään ja selvästi odotti saavansa herkkuja. Todella iso ja komea lintu. Mua viehätti sen ujonsorttinen ilme, siinä oli jotain samaa kuin kalkku-ukossa joka komeilee ja kurkkii mua silmäkulmastaan: "Oonhan tosi komea, oonhan?"
Räpylä

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Joo kyllä mustajoutsenet ovat harvinaisia Suomessa, ja tuntuu "ilkikurisen hullulta" että Suomen ensimmäiset mustajoutsenet olivat jo Aulangon puistolammella joskus 30-40-50-luvulla, eikä niitä ole enää sielläkään, kun olisi näkemisen arvoinen puistolintu! Olenkin ihmetellyt miksi niitä ei esimerkiksi siellä enää ole "vanhan puistohistorian" vuoksi. Myös täällä munanetissä oli jossain vaiheessa enemmänkin mustajoutsenia myynnissä, mutta ei niistä ole täällä mitään kuulunut, harmi sikäli tiedän, että muutamilla on mielessä hankkia mustajoutsenia! Uskoisin, että se kannustaisi lintuja harkitsevia hankkimaan kun niistä jaettaisiin tietoa enemmän. Olisi kiva kuulla ruokavaliosta, tarha-oloista, ja kuten aikaisemmin kyselin pesimärytmistä! Tipsi tuo "pelikaani-villitys" on HAUSKA :smt005 . Katsoppa Tipsi tuolta STRUTSIN RUOKINTA-osiosta eläintarhalintujen kirjasta esittelyvideo, jossa (kirjassa) sivuilla 562-568 kerrotaan pelikaanien hoidosta ja ruokinnasta, on tiedettä enemmän kuin taidetta HUH HUH, jopa rakettitiedettä! Maltappa vielä mielesi pelikaanien suhteen :smt002 mutta käy katsomassa Tallinnan eläintarhassa, jossa on kaksikin pelikaanilajia vesilintu-altailla, ja ovat kokoajan norkoamassa muka kalaa, sympiksiä ovat :smt055 Pelikaanithan syövät myös muita lintuja, siis ei samaan tilaan uskaltaisi laittaa, muiden kanssa :smt009
Avatar
MattiH
tipu
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Pelikaanille paahtoleipää

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Hitusen ohi aiheen: Lontoossa juttelin vanhan herrasmiehen kanssa, joka rapsutti pelikanin takaraivoa lammen penkereellä. Sanoi tämän toistuneet jo 25 vuoden ajan päivittäin. Oli hänellä myös englantilaisen tapaan kolmiovoileipiä...

http://www.royalparks.org.uk/parks/st-j ... a/pelicans
Räpylä

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Tipsi, ootkos katsonut leffan Pelikaanimies :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Räpylä kirjoitti:Tipsi, ootkos katsonut leffan Pelikaanimies :smt003
En, ai sellainenkin on :smt005 Mutta Nicostratos (tai sinne päin) tuli katsottua, siinä on siis pojan ja pelikaanin ystävyydestä :smt049

Kiitos muillekin pelikaanijutuista! Mä ihmettelin niitä itsekin WIlhelman eläinpuistosssa Saksassa, etenkin niiden räpylöitä. Ovat niin jännästi niissä ne poimut. Huh, en tiennytkään että ne voivat syödä myös lintuja! Hurjaa...
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Erikoisin tarhattu lintu suomessa?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Joo Tipsi, ei ole mikään häpeä, ettet tiennyt tuota! Luonnossa muistaakseni joku pelikaani-populaatio on erikoistunut syömään mm. suulien poikasia, mutta enpä muista missä päin. 90-luvun alussa Kööpenhaminan eläintarhassa vesilintualtaalla pelikaani ui kovaa vauhtia punasotka-koiraan perässä saamatta kiinni, tuolloin en minäkään tiennyt pelikaanien syövän muita lintuja! Tallinnan eläintarhassa tajusin heti, miksei vesilintu-altailla pelikaanit ole samassa tilassa muiden vesilintujen kanssa! Katsokaapa youtubesta hakusanoilla: Pelican eating a pigeon ja sitten pelican eats bird. Nähtyään nuo filminpätkät tulee väkisinkin mieleen, että ei pelikaanista heti uskoisi :shock:
Vastaa Viestiin