Aapuva.....epäsopua kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
albert kananen

Aapuva.....epäsopua kanalassa

Viesti Kirjoittaja albert kananen »

Mitä neuvoksi kun "laumasta" 2 kanaa ja kukko, jouduin lopetaaan toisen kanan ja hankin kaksi uutta 3 kuukauden ikäistä kanasta ja vanha rouva Helmi ei millään hyväksy uusia tirppoja. Yhteiselle ruoka-astialle tirppoja ei päästetä , ajetaan heti pois. Ajojahti on ihan mahdotonta. Pikkuiset pääsevät kyllä karkuun kanalan korkeuksiin mutta tavoitteena oisi että mahtuisivat lattialle yhtä aikaa. Rehu ja vesi pisteitä on kyl tarjolla ettei tirpat nääny nälkään ja "salaa" ruokin nitä herkuilla että vahvistuvat. Onko ajan kanssa mahdollista että sietävät toisiaan vai jatkuuko ajojahti ikuisesti?. Ovat olleet yhdessä noin kaksi kuukautta. Kukko vaan katselee koko touhua päällysmiehenä eikä puutu asiaan. Helmi meni muninta lakkoon kun tirpat saapuivat mutta kuukauden päästä leppyi sen verran että alkoi munimaan. Kotipaikkana Turku ja tyylinä Tyrnikset. Hyviä neuvoja kaivataan!!!!!!!
Jemuli

Re: Aapuva.....epäsopua kanalassa

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kyllä sen yleensä ajan kanssa pitäisi rauhoittua. Kun tulokkaat aikuistuvat, tilanne rauhoittuu varmasti. Hyvä, että ruokaa ja vettä sekä piilopaikkoja pn tarjolla.
ropponen

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Nuorikoita kiusataan aina. Kyllä se rauhoittuu ajan kanssa, nyt vain lisäilet vaikka kuusen oksia paljon seiniin nojaileman tai vastaavia piilopaikkoja myös maahan. kyllä se siitä :smt001
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ne hakee nokkimisjärjestystä, kyllä sen pitäisi ajan kanssa rauhoittua. Mullakin on aina tommoista kun uusia tulee.
Anteeksi albert, lainaan nyt törkeästi sun ketjuasi omaan ongelmaani. Menin hommaamaan aikuisen kukon. Ilmeisesti mun päässä ei liikkunut juuri mitään, koska mulla on jo aikuinen kukko. Mulle tuli viime kesänä kukkoja ja kanoja tiputellen, parhaimmillaan oli 6 kiekujaa sulassa sovussa. Eilen vasta hiffasin, että sopu säilyi, koska uudet kukot tulivat nuorina. Nyt nää kaksi sankaria pörhistelee toisilleen (uusi kukeli eristettynä verkon takana) ja kiekuu kilpaa. Onko kellään yhtään positiivista kokemusta vastaavasta tilanteesta vai alanko suosiolla jakaa kanalaa kahtia?
Nuki

Jaahas, mulla oli tossa putkeen melkeen pari tuntia hierontoja. Sillä välin uusi kukko Tohvelisankari oli päässyt ties mistä kolosta ulos aitauksestaan ja olivat selvitelleet välejään Aatoksen kanssa. Aatos kiekui orrella harja verisenä, onneksi ei ollut mitään isomman näköisiä haavoja, pienempiä, jo rupeutuneita nokkaisuja ja kaulukset veressä :smt009 Tossu käppäili kaikessa rauhassa kanalan lattialla. Sammutin valot ja jätin ne nyt samaan tilaan, tuskin ne pimeessä alkavat otteleen ja meen kanalaan taas kuitenkin ennen aamunkoittoa ja laitan Tossun takaisin bunkkeriinsa.
Eka meinaan kyllä vähän katella miten ne käyttäytyy samassa tilassa, jos oliskin käynyt uskomaton tuuri ja ne olis saaneet välinsä kerralla selviksi. Oon jo kyllä vähän kallistumassa eri osastojen kannalle, Tossu sais pari isompaa daamia ja Aatos kaikki pienemmät.
albert kananen

Viesti Kirjoittaja albert kananen »

Kiitos rauhoittavista ohjeista. Nyt vaan odotellaan . Taitaa vaan hoitajaa harmittaa moinen peräkanaa meneminen enemmän kuin kanoja. Kyl se nokkimis järjestys on tärkeä . Olin vaan niin tottunut kanojen rauhaisaan yhteiseloon ja olin toiveikas että uudet tirpat sujahtavat porukkaan vaivattomasti. Odotan mielenkiinnolla kevättä kun muuttavat "kesä asuntoon" et miten sitten mennään. Toivon että nokkimi järjestys selvitetty ja saavat nauttia ulkoilusta ja uusista virikkeistä,matojen etsimisestä ja ruohon syömisestä.
Nuki

Tsemppiä, albert! Kyllä ne sovun saa aikaan, munkin kukot patsastelee jo keskenään samassa tilassa tappelematta :smt003 Ei ne todellakaan vielä oo kavereita, mutta nokkimisjärjestys on selvinnyt siivosti ja Tossu kunnioittaa Aatosta eikä Aatos viiti jahdata tai kiusata kaveria kun ei se enää yritä kukkoilla.
Ekan rähäkän jälkeen Tossu oli omassa verkkokopissaan kunnes tänään siivosin kanalan ja päästin Tohvelisankarin siksi aikaa muiden sekaan. Ne heti pörhisteli Aatoksen kanssa ja hypähtivät pari kertaa, mutta ei tarvinnut edes mennä väliin kun homma oli sillä selvä ja Tossu väisti. Aatos hätyytti sen orrelle jonka jälkeen ne ovat oleilleet sopuisasti vierekkäinkin.
Vastaa Viestiin