mutta en tiedä kuinka kauan. neljäs päivä nyt takana... taisi mennä homma päin puita
Kanaukkelin viiruhaudonta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanaukkeli
Re: Kanaukkelin viiruhaudonta
Miksi munissa ei näy mitään , mutta keltuainen näyttäisi näkyvän
lämpö oli nuossut 43 asteeseen jonkin ajaksi
mutta en tiedä kuinka kauan. neljäs päivä nyt takana... taisi mennä homma päin puita
-
Karasan
Kuinka voimakas lamppu sulla on lämmitykseen? Kannattaisi varmaan katsoa teholtaan pienempiä lamppuja niinkuin Hellan lettas neuvoikin. Lisäksi suosittelen tilaamaan ebaystä termostaatin, ei ollut kallis.
-
kanaukkeli
25w lamppu löytyy. Samalla katselin että voisin tilata kokonaisen hautomakoneen 20e dollariin... Mahtaakos tollanen pikkunen lämpötilan nousu vaikuttaa näin alkuvaiheessa mihinkään??
MINÄ PÄIVÄNÄ NÄKEE ONKO MUNAT LÄHTENEEN KEHITTYMÄÄN; JOS JOKU NYT VASTAISI!!
MINÄ PÄIVÄNÄ NÄKEE ONKO MUNAT LÄHTENEEN KEHITTYMÄÄN; JOS JOKU NYT VASTAISI!!
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Lämpötilan raju nousu lyhyeksikin aikaa on yleensä tappava
Toki lämpömittarin luotettavuus on myös otettava huomioon?
Läpivalaisu onnistuu parhaimmillaan muutaman haudontapäivän jälkeen. Pitää olla hyvä lamppu ja pimeä huone. Viiriäisten munien kuoret ovat niin kirjavia, että niiden läpi ei välttämättä näy ne ekat hentoiset verisuonet.
Sen verran heittelyä optimista on ollut, että pelkään pahinta
, mutta koeta läpivalaista vaikka päivittäin samalla kun testailet lämpöä ja kosteutta kohdilleen. Koneen (varsinkin omatekoisen) koekäyttö ennen oikeita siitosmunia olisi hyvä tapa.
Toki lämpömittarin luotettavuus on myös otettava huomioon?
Läpivalaisu onnistuu parhaimmillaan muutaman haudontapäivän jälkeen. Pitää olla hyvä lamppu ja pimeä huone. Viiriäisten munien kuoret ovat niin kirjavia, että niiden läpi ei välttämättä näy ne ekat hentoiset verisuonet.
Sen verran heittelyä optimista on ollut, että pelkään pahinta
-
Hellan lettas
Ja sanotaanko näin,että aikani omatekoisella räplättyäni itse sain aikaiseksi 10 munasta yhden kuoriutujan joka kuoli 3 päivän päästä,tein omasta mielestä viisaan päätöksen ja ostin oikean hautomakoneen..
,,tuolla oli ninannilla linkki johonkin koneeseen 135€ ja oliko 40 munalle jos en väärin muista..,,jotenkin itse ajattelin,että pikkuinen investointi,kun tälläinen pysyvä harrastus on- ja syntyy terhakoita terveitä tipuja,kun kuitenkin sen kolmen viikon vaivan näkee,niin ei sitte tarvi pelätä että ne vauvat kuolee..näin MINÄ ajattelen,en tuomitse muita ,kun tosiaan ne omatekoisetkin koneet toimivat,kunhan vaan jaksaa vahdata niitä kokoajan...minä en saanu toimimaan,ja sen tipun kuoleminen otti kyllä niin sielulle,etten toista kertaa sellasta kyllä rupee... 
-
kanaukkeli
Musta on alkanut tuntua että munat eivät edes olleet siitosmunia. Myyjä jolta ostin nuo ei ollut varma että on poikasvarmuutta
ja epäilen että näin kävi tälläkertaa.. Rakennan täysin uuden hautomakoneen ja koekäytän sitä pari päivää ennen oikeita munia
ja ostan varmasti siitettyjä munia!!
ja epäilen että näin kävi tälläkertaa.. Rakennan täysin uuden hautomakoneen ja koekäytän sitä pari päivää ennen oikeita munia
ja ostan varmasti siitettyjä munia!!
-
Hellan lettas
KANANMUNISTA näkee 3 .haudontapäivän jälkeen ensimmäiset hennot suonet...varminta on odottaa kuitenkin 6-8 päivää,jos ei luota silmiinsä...
-
kanaukkeli
juu oottelen ihan rauhassa, jos vaikka tapahtuisi ihmeHellan lettas kirjoitti:KANANMUNISTA näkee 3 .haudontapäivän jälkeen ensimmäiset hennot suonet...varminta on odottaa kuitenkin 6-8 päivää,jos ei luota silmiinsä...
-
Muffe
Sama oli minun omatekosessa hautomossa ettei kosteus noussut kuin 40-50% kohdalle. Annoin sen siinä olla ja loppu vaiheessa laitoin märkiä pikkupyyhkeitä hautomon seinille. Lämmöt seilasi 35-40asteen väliltä ja ajattelin ettei nuista munista mitään tule. No tänään sitten minusta tuli 4 pikku viiriäisen onnellinen omistaja! Aikasemmin sain myös tuolla kötöstyksellä 4 poikasta 8munasta onnistumaan. Molemmilla kerroilla yksi tipu ei päässyt kuoresta ulos kunnolla ja autoin niitä. Eivät kuitenkaan eläneet pitkään. Nyt sain lämmöt tasaantuu 38,5 ja kosteus 50. Uudet munat kokeilussa ja isompi määrä 
-
kanaukkeli
Tarvii toivoa että kävis mulle samanlaillaMuffe kirjoitti:Sama oli minun omatekosessa hautomossa ettei kosteus noussut kuin 40-50% kohdalle. Annoin sen siinä olla ja loppu vaiheessa laitoin märkiä pikkupyyhkeitä hautomon seinille. Lämmöt seilasi 35-40asteen väliltä ja ajattelin ettei nuista munista mitään tule. No tänään sitten minusta tuli 4 pikku viiriäisen onnellinen omistaja! Aikasemmin sain myös tuolla kötöstyksellä 4 poikasta 8munasta onnistumaan. Molemmilla kerroilla yksi tipu ei päässyt kuoresta ulos kunnolla ja autoin niitä. Eivät kuitenkaan eläneet pitkään. Nyt sain lämmöt tasaantuu 38,5 ja kosteus 50. Uudet munat kokeilussa ja isompi määrä
-
kanaukkeli
Rakensin kokonaan täysin uuden hautomakoneen joka alkoi toimia liiankin hyvin
Kosteudet pysyy reilusti 50% ja lämmöt 37 astetta, tarvii toivoa ettei ole liian myöhäistä
Uudet munat tilaukseen jos nuo ei onnistu
EDIT: Tänään tein myös vesitestin jossa 5 munaa noisu ylöspäin niin, että terävä pää jäi pohjaan ja tylppä nousi ylös.
Tarkoittaisiko tämä sitä että noista voisi tullakin jotain??
Kosteudet pysyy reilusti 50% ja lämmöt 37 astetta, tarvii toivoa ettei ole liian myöhäistä
Uudet munat tilaukseen jos nuo ei onnistu
EDIT: Tänään tein myös vesitestin jossa 5 munaa noisu ylöspäin niin, että terävä pää jäi pohjaan ja tylppä nousi ylös.
Tarkoittaisiko tämä sitä että noista voisi tullakin jotain??
-
Muffe
Olen tehnyt 7 päivän kohdalla läpivalaisun. Mene pimeään huoneeseen ja laita muna peukalon ja etusormen väliin ja oikein kirkas taskulamppu sen taakse. Selvästi näkee jos muna ei näytä valoa läpi niin siellä on asukki. Jos taas valo näkyy ja hohkaa niin muna on tyhjä. Aika loppu vaiheessa olen vesitestin tehnyt. Jotkut kun ovat niin kamalan rauhallisia munan sisällä. Ei toivoa kannata menettää! Sieltä voi hyvinkin tulla piiperoita 
-
kanaukkeli
Kaippa siellä sitten jotain elämään on kunnei edes 1000lm lampulla näy läpiMuffe kirjoitti:Olen tehnyt 7 päivän kohdalla läpivalaisun. Mene pimeään huoneeseen ja laita muna peukalon ja etusormen väliin ja oikein kirkas taskulamppu sen taakse. Selvästi näkee jos muna ei näytä valoa läpi niin siellä on asukki. Jos taas valo näkyy ja hohkaa niin muna on tyhjä. Aika loppu vaiheessa olen vesitestin tehnyt. Jotkut kun ovat niin kamalan rauhallisia munan sisällä. Ei toivoa kannata menettää! Sieltä voi hyvinkin tulla piiperoita
Yhden munan avasin ja siellä oli verisuonia!! Eli se oli hyvä merkki ja kannustus pitää munat pöntössä loppuun asti
Nyt on konekkin kunnossa ja lämmöt pysyy 37 asteessa kolmen mittarin voimin, kosteutta 56% !
-
Muffe
Hienoa
Sillonhan siellä on alkanut kehitystä tapahtumaan! Maltti on valttia ja toivotaan että sieltä pikku piipertäjiä kuoriutuisi
Lämpöjen heitellessä minulla ainakin nuo piiperot on kuoriutunut vähän viiveellä. 18-20vrk kohdalla. Nyt olenkin vaihdellut munien paikkaa että valmistautuisivat samoihin aikoihin. Kyllä se odotus oli yhtä tuskaa mutta kannatti! 
-
kanaukkeli
Jostakin munasta näkyi todella hyvin läpi, mutta antaa senkin olla tuolla koneessa
Eilen laitoin kananmunan jääkaapista ja tänään tylppää päähän oli ilmestynyt ilmatilan tapainen rengas??