Valaistus kanalassa
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
väriminttu
Valaistus kanalassa
Päivät lyhenevät. Kertoisitteko miten säädätte valaistuksen kanalassa tähän vuodenaikaan, ja erityisesti miten muutatte sitä talven kuluessa.
-
Iloisten Munatalo
Re: Valaistus kanalassa
Päiväsaikaan on luonnonvalossa, illan hämärtyessä keinovalossa klo 21 asti, sitten sammutan. Talvella ajastimella klo 07 valot päälle ja klo 20.30 pois.
-
väriminttu
Tottuvatko kanat kipuamaan orsille kun keinovalo räpsähtää pois päältä klo 20.30 ? Eli tottuvatko kanat tuohon rytmiin kun pidät sitä koko talven?
-
Iloisten Munatalo
Alkuun totutan ne ns. yövalolla, eli kun päävalaistus katkeaa, syttyy pieni led lamppu hämäräkytkimellä, joka valaisee sen verran että näkevät mennä orsille. Ajan kanssa menevät sinne ajoissa ennen valojen sammumista.
http://www.elexi.fi/index.php/valaisime ... -1549.html
http://www.elexi.fi/index.php/valaisime ... -1549.html
-
Maattari
- lindell
Mulla on luonnon valossa kunnes viimeinenkin on pitänyt sulkasatonsa. Sen jälkeen aloitan valolla 8 tuntia ja pidennän aikaa puoli tuntia viikossa kunnes pääsen 12 tuntiin, yleensä joulukuun alussa ja silloin myös alkavat munia pukkaamaan. Tänä vuonna kaikki paitsi yksi, joka sekin aloittelee, ovat jo pukunsa vaihtaneet ja taukonsa pitäneet joten tänä vuonna pidän varmaan alusta asti sen 12 tuntia. Meillä syttyvät viideltä aamulla ja sammuvat viideltä illalla. Missään vaiheessa ei ole yövaloa ja aina on kaikki olleet orrella hyvissä ajoin. Aikaista sulkasatoa olen ihmetellyt mutta omia munia onkin sitten saatu hyvin koko ajan , ensin sulkivat maatiaiset ja orpit munivat ja nyt sitten päinvastoin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
väriminttu
Kiitos infosta, tämä on auttanut valtavasti.
Nyt on juuri osalla sulkasato pahimmillaan ja osalla vielä alkamatta. Taidan pitää luonnonvalolla ja alkaa keinovalorytmin vasta kun kaikki ovat sulkineet. Saavat kunnon tauon.
Itse olen ajatellut pidentää päivää aamusta ja antaa luonnonvalon hiipumisen ajaa kanat orrelle. Tämä onnistuisi ihan hyvin kuukauden välein sitä keinovalon syttymistä aikaistamalla joulua kohti ja sitten vähitellen tammikuussa taas vähitellen lyhentäen...mutta nyt teiltä tuli hyviä kokemuksia ihan tuollaisesta tasaisesta rytmistä... pitääkin pohtia asiaa.
Nyt on juuri osalla sulkasato pahimmillaan ja osalla vielä alkamatta. Taidan pitää luonnonvalolla ja alkaa keinovalorytmin vasta kun kaikki ovat sulkineet. Saavat kunnon tauon.
Itse olen ajatellut pidentää päivää aamusta ja antaa luonnonvalon hiipumisen ajaa kanat orrelle. Tämä onnistuisi ihan hyvin kuukauden välein sitä keinovalon syttymistä aikaistamalla joulua kohti ja sitten vähitellen tammikuussa taas vähitellen lyhentäen...mutta nyt teiltä tuli hyviä kokemuksia ihan tuollaisesta tasaisesta rytmistä... pitääkin pohtia asiaa.
-
Skrållan
mun kanoilla ei merkkeijä sulkasadosta? tai mistä sen niinkuin parhaiten huomaa?
nyt ovat muuttaneet tänään yöksi sisätiloihin. kanalassa loisteputki, mutta ajattelin jonkun hämäräkytkimen tai ainakin ajastimen hankkia.
onko 6 tunnin lampunvalo talvella liian vähän? olin ajatellelut että lamppu menisi pois päältä ennenkun pimenee, jotta kanat löytävät orrelle.
tai miten olis vauvojen yövalo? näkeekö ne sen turvin mennä orrellé? jos lamppu menisi ajastimen kanssa myöhemmin pois päältä? niin menisivät siten yövalon loistteessa nukkumaan?
mikä on optimaalinen valoaika jos vähän munia haluaa mutta kanat saa vedellä vähän lonkkaakin???
nyt ovat muuttaneet tänään yöksi sisätiloihin. kanalassa loisteputki, mutta ajattelin jonkun hämäräkytkimen tai ainakin ajastimen hankkia.
onko 6 tunnin lampunvalo talvella liian vähän? olin ajatellelut että lamppu menisi pois päältä ennenkun pimenee, jotta kanat löytävät orrelle.
tai miten olis vauvojen yövalo? näkeekö ne sen turvin mennä orrellé? jos lamppu menisi ajastimen kanssa myöhemmin pois päältä? niin menisivät siten yövalon loistteessa nukkumaan?
mikä on optimaalinen valoaika jos vähän munia haluaa mutta kanat saa vedellä vähän lonkkaakin???
-
väriminttu
Mistä huomaa sulkasadon? Vastaus: Siitä että sulkia on joka puolella.
Kanalassa leijuu sulkia siellä täällä ja on niitä ulkonakin. Kun kana ravistelee itseään, niin usein pienimpiä sulkia irtoilee juuri silloin. Samoin kun kana sukii itseään. Tämän takia lantapöytä orren alla on myös sulkien peittämä, kun kanat iltaisin itseään putsailevat.
No tässä on kyllä yksilöeroja... Toisilla tuntuu että samalla viikolla irtoaa karmea määrä sulkia samalla kertaa - toisilla taas sulkasato tapahtuu vähitellen. Kun kanan sulkapeitettä tutkii, niin voi löytää täysin sulattomia kohtia. Tämän jälkeen alkaa paikalle kasvaa ns. piikkejä (ekalla kerralla olin aivan varma että nyt on tämä kana sairas, kun se vaikuttaa rintaosistaan ihan siililtä...). Piikit on sulkien tuppia, joista sitten alkaa vähitellen tunkemaan sulan päätä esille. Viime vuonna kanojen sulkasato tapahtui kovin eri aikaan, toiset sulkivat enemmän juuri näin syksyllä, yksi uusi sulkapeitteensä kunnolla vasta keväällä (en osaa tätä selittää...). Nyt tuntuu että valtaosa laumasta on sulkasadossa juuri nyt. Tämä käy järkeeni, sillä kasvattavat kai nyt reilumpaa untuvatakkia talven varalle.
Tätä sulkasatoa haluaisin nyt myös tukea sen valaistuksen avulla, sillä haluaisin että kanat uusisivat sulkansa nyt ja niin kai ne tekevät kun valon määrä vähenee. Eli ajattelin lisätä keinovaloa vasta vähän ajan kuluttua, kunhan sulkasato on kunnolla ohi.
No tässä on kyllä yksilöeroja... Toisilla tuntuu että samalla viikolla irtoaa karmea määrä sulkia samalla kertaa - toisilla taas sulkasato tapahtuu vähitellen. Kun kanan sulkapeitettä tutkii, niin voi löytää täysin sulattomia kohtia. Tämän jälkeen alkaa paikalle kasvaa ns. piikkejä (ekalla kerralla olin aivan varma että nyt on tämä kana sairas, kun se vaikuttaa rintaosistaan ihan siililtä...). Piikit on sulkien tuppia, joista sitten alkaa vähitellen tunkemaan sulan päätä esille. Viime vuonna kanojen sulkasato tapahtui kovin eri aikaan, toiset sulkivat enemmän juuri näin syksyllä, yksi uusi sulkapeitteensä kunnolla vasta keväällä (en osaa tätä selittää...). Nyt tuntuu että valtaosa laumasta on sulkasadossa juuri nyt. Tämä käy järkeeni, sillä kasvattavat kai nyt reilumpaa untuvatakkia talven varalle.
Tätä sulkasatoa haluaisin nyt myös tukea sen valaistuksen avulla, sillä haluaisin että kanat uusisivat sulkansa nyt ja niin kai ne tekevät kun valon määrä vähenee. Eli ajattelin lisätä keinovaloa vasta vähän ajan kuluttua, kunhan sulkasato on kunnolla ohi.
-
Iloisten Munatalo
Meidän pölvästit kun riekkuvat ulkona hyvällä ilmalla pimeään asti ja sitten jos ei kanalassa ole valoja niin jäävät nukkumaan sisäänkulkurampille eivätkä mene kanalaan asti orsille. Sen vuoksi olen laittanut niille valot sisään hämärän laskeutuessa. Kunhan tulevat sisään niin valot pois.
-
Mar-jatta
Meilläkin on vietetty sulkasatoa harvinaisen aikaisin tänä syksynä. Suurimmalla osalla porukkaa se on jo ohi, ja muniakin on alkanut taas tulemaan. Olen nyt sitten laitellut jo vähän lisävaloa kanalaan. Meillä mennään niin, että aamut aikaistuvat, mutta illat mennään luonnonvalolla. Näyttäis meillä toimivan näin kaikista parhaiten. Joskus on meilläkin ollut niin, että illastakin on ollut valot ajastimella.
Tällä hetkellä valot syttyvät kanalaan aamulla puoli kuuden maissa, sammuvat tuossa kasin jälkeen. Pikkuhiljaa niitä rukataan niin, että talvella valot syttyvät puoli neljän aikoihin aamulla, sammuvat sitten päivällä kun ulkona on kunnolla valoisaa, eivätkä syty kuin seuraavana aamuna puoli neljältä taas.
Tällä hetkellä valot syttyvät kanalaan aamulla puoli kuuden maissa, sammuvat tuossa kasin jälkeen. Pikkuhiljaa niitä rukataan niin, että talvella valot syttyvät puoli neljän aikoihin aamulla, sammuvat sitten päivällä kun ulkona on kunnolla valoisaa, eivätkä syty kuin seuraavana aamuna puoli neljältä taas.