Mä luin netistä, olikohan feathersite, että pesään voi laittaa myös jääpaloja...en tiedä kuinka hyvä keino on. Feathersitessä on muuten lisääkin neuvoja, jos vaan englantia taitaa sen verran...jotkut laittaa kanan ilman ruokaa johonkin eristykseen, mun mielestä ei kovin järkevää...Mulla on jotenkin toiminut se kun kesällä olen sulkenut kanalan ovan niin ettei kanat ole päässeet sisään, ja hautoja hautomaan. No, tosta ei ole iloa tällä hetkellä. Pesänkään poistaminenkaan ei auta, kun sitten muut eivät pääse munimaan... Kyllä se siitä jossain vaiheessa kyllästyy mutta koska
meillä haudotaan :) apuva.. TIPUTIPUTIPU!!!!!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Kanaset
Voi että on teidän tiput kasvaneet! Aika viehkoja neitejä
Mä luin netistä, olikohan feathersite, että pesään voi laittaa myös jääpaloja...en tiedä kuinka hyvä keino on. Feathersitessä on muuten lisääkin neuvoja, jos vaan englantia taitaa sen verran...jotkut laittaa kanan ilman ruokaa johonkin eristykseen, mun mielestä ei kovin järkevää...Mulla on jotenkin toiminut se kun kesällä olen sulkenut kanalan ovan niin ettei kanat ole päässeet sisään, ja hautoja hautomaan. No, tosta ei ole iloa tällä hetkellä. Pesänkään poistaminenkaan ei auta, kun sitten muut eivät pääse munimaan... Kyllä se siitä jossain vaiheessa kyllästyy mutta koska
-
Volmari
Laitoin nyt kanan pariksi päivää kanihäkkiin, missä on vaan sanomalehtiä lattialla, ruokaa, vettä ja orsi. onnettomalta hieman näyttää, päästän tänään pois....saa nähdä tepsikö?
Mutta.... :twisted: nyt pesän vapauduttua sen valtasi toinen Susannamaria!!!! Voi että noita meidän kanoja! Mitä ihmettä mä teen, että ne ei hautois ja jatkais munintaakin sitten????
Onneks tulee just tähän väliin se mahdollinen muniensyöntitauko sen kalkkijalkapunkkilääkityksen takia, nii nmenee sit siinä samalla!
Mutta.... :twisted: nyt pesän vapauduttua sen valtasi toinen Susannamaria!!!! Voi että noita meidän kanoja! Mitä ihmettä mä teen, että ne ei hautois ja jatkais munintaakin sitten????
Onneks tulee just tähän väliin se mahdollinen muniensyöntitauko sen kalkkijalkapunkkilääkityksen takia, nii nmenee sit siinä samalla!
-
Volmari
Nonni! Sinne se kana meni pesäänsä heti, kun silmä vältti, ku olin päästäny sen "arestista" pois....
Taidan sujauttaa sille keitetyn kananmunan vaikka huomenna sinne haudottavaks, niin kököttäkööt siellä sit huvikseen
hassu kana... Just ku edelliset on oppinu itsenäisiks, niin jo ollaan uusista haaveilemassa, voi kanan mieltä!!
Taidan sujauttaa sille keitetyn kananmunan vaikka huomenna sinne haudottavaks, niin kököttäkööt siellä sit huvikseen
-
Maatiainen
moi
meilläkin on tulossa varmaan tipuja... eihän sit tiedä mitkä onnistuu ja mitkä ei.. haudonta päiviä on nyt 21 ja ei mitään tiedossa... kahtena päivänä on ollut n.3-6 h ilman hautojaa mut nyt oon laitannu siihen pesän eteen katiska verkosta palasen että sinne ei kukaan ylimääränen mene ja kuinkas ollakkaan meilläkin hautoja on parhaimmassa pesässä kanojen mielestä... ja on vissiin kanat ottanu nokkiinsa kun eivät tee niin paljoo munia kun ennen haudontaa...
yritin siirtää sitä kanaa munineen toiseen pesään mutta huonolla onnella ei suostunu siirtoon...
Kysymys teille jotka ootte ennenkin ollu hautovien kans ja niitten munien kans tekemissä... vaikuttaako se kehittyvään munaan millään tavalla kun mie olen joutunut pesemään pari kertaa ne munat kun joku tollo oli aina kerenny munia munan sinne pesään ja se oli hajonnu alle kun tää hautoja oli menny pesään ja tietysti munat oli ihan munassa... :D ja siks piti pestä... pesin käden lämpöisellä vedellä...
Ja onko kenelläkään tietoa paljon maksaa munan läpivalasu laitos... ja voiko sitä korvata jollain muulla... kun luulen että rokkien munat ei kehity kun en ole nähny tuota kukkoa niiten päällä...
Ja voiko olla että kukko ei paina kun muutamia kanoja että osa kanoista jää ilman kukon apua...
VAstailkaa kuka kehtaa noihin tyhmiin kyssäreihin...
Vastauksia odotellen..
Kysymys teille jotka ootte ennenkin ollu hautovien kans ja niitten munien kans tekemissä... vaikuttaako se kehittyvään munaan millään tavalla kun mie olen joutunut pesemään pari kertaa ne munat kun joku tollo oli aina kerenny munia munan sinne pesään ja se oli hajonnu alle kun tää hautoja oli menny pesään ja tietysti munat oli ihan munassa... :D ja siks piti pestä... pesin käden lämpöisellä vedellä...
Ja onko kenelläkään tietoa paljon maksaa munan läpivalasu laitos... ja voiko sitä korvata jollain muulla... kun luulen että rokkien munat ei kehity kun en ole nähny tuota kukkoa niiten päällä...
Ja voiko olla että kukko ei paina kun muutamia kanoja että osa kanoista jää ilman kukon apua...
VAstailkaa kuka kehtaa noihin tyhmiin kyssäreihin...
Vastauksia odotellen..
-
Kaakatus
Minun kokemukseni mukaan munia ei saisi missään tapauksessa pestä. Olen muutaman vuoden kokeillut ja aluksi pyyhun kakka läiskiä pois mutta ainakin haudontakoneessa ne kaikki kuivuivat liian nopeasti ja yhtäkään tipua en ole saanut puhdistetuista munista. Ilmatasku oli 1/3 ja enemmänkin munassa, silloin kun kuoriutumisen piti alkaa. Kastamista veteen käytetään kuoriutumis ajan määrittämiseen mutta jos vähänkään hangataan niin se on jo pesemistä.
Munan läpivalaisu on perin simppeli homma ja helpoilla ja halvoilla laitteilla toteutettavissa. Minulla on käytössä muutaman euron maksanut taskulamppu. Senverran pienellä linssillä ettei valottele munan ohitse. Sopivan hämärässä valaistuksessa ja täysillä pattereilla onnistuu mainiosti. Hyvin näkyy mitä sisäpuolella on :D
Saattaapi se kukko salaakin polkasta
Kuulin samantapaisesta tapauksesta muutama päivä sitten. On senverran kaino kukko ettei mitään tee kun on ihmisiä näkösällä mutta silloin kyllä tapahtuu kun ei tiedä yleisöä olevan. Tässäkin tapauksessa kana lensi karkuun ja kukko lennossa selkään 
Munan läpivalaisu on perin simppeli homma ja helpoilla ja halvoilla laitteilla toteutettavissa. Minulla on käytössä muutaman euron maksanut taskulamppu. Senverran pienellä linssillä ettei valottele munan ohitse. Sopivan hämärässä valaistuksessa ja täysillä pattereilla onnistuu mainiosti. Hyvin näkyy mitä sisäpuolella on :D
Saattaapi se kukko salaakin polkasta
-
Kanaset
pesemisestä
Olen lukenut että kun kana munii munan, munan päälle muodostuu kalvo, joka suojaa juuri kuivumiselta. Sen takia pestyt kananmunat menevät nopeammin pilalle koska kalvo lähtee pois pestessä. Tämä varmasti pätee myös haudontaan, eli muna kuivuu nopeammin kun se on kasteltu tai pesty. Jos vielä käy niin että munia hajoilee alle niin kannattaa varmaan vaan pyyhkiä paperilla enimmät pois, ei kai se ulkopuolelle jäänyt kananmunan jämä niin paljon haittaa.
-
Maatiainen
Voih....
Olen nimittäin kuullut että jos munaa ei pese ja niissä on esim. kakkaa ja ne munat on syönti muniksi tarkoitettuja niin se kakan maku menee siihen munaan ja sit se että munan kuoressa on pienen pieniä ilma aukkoja josta kehittyvä tipu saa happensa... Vai onko näin... valaiskaa tyhmää...
Millon voin avata ne munat jos niitten ei kerta pitäis nyt sit kuoriutua noitten teidän kertomusten perusteella?
Voiko niitä kattoo jo huomenna vai teenkö sen vasta keskiviikkona mitä teen auttakaa minnuu.... mut nyt kun tiedän että munia ei saa pestä vaikka olis mitä niissä... niin voinko mie vaihtaa sen kanan alle uudet muna vieläkö se jaksaa hautoa seuraavat 21 pvää...?
Annanko siis olla jos muna on esim hajonneen munan keltuaisen ja valkuaien peitossa kokonaan niin munan sillen... sithän sen munan kuoren ilma aukot tukkiutuu ja kehittvä tipunen ei saa happea kasvamiseen...
Kukosta sen verran vielä että se on eri rotua kun minun kanat osa kanoista on ruskeita hypridejä joita kukko painaa(niistäkin vain osaa oon nähnyt kukon työstävän ) ja sit on 4 rokkia joita en ole nähnyt kukon työstävän ollenkaan...
Mut vastatkaa millon mie voin sit availla noita munia jos tänään lauantaina on 21 päivää...
Terveisin ja vastauksia odotellen taasen...
-
Pootsi
-
Volmari
Meillä muuten tuo yksi jo pitkään tyhjääkin pesää hautonut kana sai nyt sitten tahtonsa läpi, niin oli päättäväinen.
Merkkasin ja jätin sille alle kolme munaa :D
Hautokoot nyt niitä sitten, niin saadaanpa sitten vaikka syyspaistis.
Hautojana on toinen Susannamariasta......ja tuntuu olevan tuo haudontakuume niillä sen verran sitkeässä, että kun päälle jää, niin helpoimmalla pääsee, kun antaa muutaman munan hautoa.
Että nyt sitten taas odotellaan!
Merkkasin ja jätin sille alle kolme munaa :D
Hautokoot nyt niitä sitten, niin saadaanpa sitten vaikka syyspaistis.
Hautojana on toinen Susannamariasta......ja tuntuu olevan tuo haudontakuume niillä sen verran sitkeässä, että kun päälle jää, niin helpoimmalla pääsee, kun antaa muutaman munan hautoa.
Että nyt sitten taas odotellaan!
-
Maatiainen
kaikille tiedoksi meillä o ensimmäinen tipu kuoriutunu...
tänään siis... Isäntä kävi syöttää kanat ja sano että siellä on tipu kun piipitys kuuluu ja siellä oli 1 musta pikku tipu.... ja vasta pääsin sanomaan että kukko ei paina rokki kanoja mut kuinkas ollakkaan eka tipu oli rokki munasta...
:D Kertokaa miten minun pitää syöttää niitä tipuja sit kertokaa kaikki tipujen hoidosta.. esim. otanko mie ne tiput syönnin ajaks pois pesästä ja syötän ulkona vai sisällä... miten usein niitä syötetään... ja ihan kaikki.... minun ensimmäinen tipu omista kanoista... Voi miten ihanaa... olen ihan sekona kaikesta... kääk... voi tätä riemua...
:P :D
-
Maatiainen
voi että...
tipuja on jo 3 voi kun ne on kivoja... URL=http://img149.imageshack.us/my.php?imag ... 7280rf.jpg]
[/URL]
En tiiä menikö nyt oikein mut jos kuva näkyy niin kuvassa on emo ja tuo alempana oleva poikanen on rusketten munasa ja ylempi rokki munasta nokka n sillä ihan musta toisella vaaleempi...[/img]
[/URL]En tiiä menikö nyt oikein mut jos kuva näkyy niin kuvassa on emo ja tuo alempana oleva poikanen on rusketten munasa ja ylempi rokki munasta nokka n sillä ihan musta toisella vaaleempi...[/img]
-
Kaakatus
Onnittelut perheen lisäyksestä
Anna vaan emon hoitaa pienoiset se osaa sen homman luonnostaan paremmin kun me ihmiset
Huolehdit vaan että sopivaa syötävää on saatavilla ja vettä kans. Ja matalissa astioissa. Kananpoika hukkuu tosi helposti vesiastiaan. Minä olen antanut ekoina päivinä keitettyä kananmunaa muussattuna. Kokonaisia jyviä ei pienet pysty syömään vielä vähään aikaan mutta kaurahiutaleet on jo sopivaa mutusteltavaa
Mitäs kyllä täältä löytyy ohjeita tipujen ruokkimiseen paljonkin.
-
Volmari
Jaa jaa, taidanpa se minäkin jo hieman tälle kevättä alkaa iiiihan hiljaa riemuita, että nyt istuu kanalassa tornipesässä molemmissa kana munien päällä!! Ihan hiljaa: jipi jip jip!
Ollaan odoteltu, että innostuisiko kukaan noista viimekeväisistä tipuistamme nyt hautomaan ja Suosikki, sekä Pumpuli (vai olikohan Täplä) siellä ainakin pari päivää on jo virittynyt tunnelman.
Munien keruu on hiukan hankalaa, sillä noin äreita kanoja meillä ei ole vielä koskaan ollutkaan! Säksätys on tosi hurjaa ja nokkaa tulee minkä ehtii. Että ainakin tosissaan ovat olevinaan.
Nyt vaan peukkua pystyyn, että istunnot kestävät ja saadaan kevättipuja kuukauden päästä

Ollaan odoteltu, että innostuisiko kukaan noista viimekeväisistä tipuistamme nyt hautomaan ja Suosikki, sekä Pumpuli (vai olikohan Täplä) siellä ainakin pari päivää on jo virittynyt tunnelman.
Munien keruu on hiukan hankalaa, sillä noin äreita kanoja meillä ei ole vielä koskaan ollutkaan! Säksätys on tosi hurjaa ja nokkaa tulee minkä ehtii. Että ainakin tosissaan ovat olevinaan.
Nyt vaan peukkua pystyyn, että istunnot kestävät ja saadaan kevättipuja kuukauden päästä