kukkojen teurastus : mitä otatte talteen?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
ninanni
kukkojen teurastus : mitä otatte talteen?
siinä se kysymys nyt sitten tulikin
eli mitä otatte talteen? Siis tarkoitan lähinnä että kuinka paljon olen heittänyt turhaa pois kun olen ottanut koipilihat ja luut talteen ja rintafileet ? Enkä edes tiedä puhunko oikeilla nimillä
eli kertokaa nyt tyhmälle ? Ja mitä kaikkea voi antaa koirille? Kun joku joskus sanoi ettei saa antaa kananluita koirille. Se on sitten pinttynyt tuonne takaraivoon! Auttakaa 
-
onnikas
Re: kukkojen teurastus : mitä otatte talteen?
Meillä kukolta laitetaan pää poikki, jalat poikki. sit pyrstösulat talteen jos on komeita, joiltakin niskasulkia on myös otettu jos on hienoja. Sit höyhenet nypitään ja kukko suolistetaan. Kun kukosta on jäljellä lihat ja luut sekä nahka, se laitetaan paistiksi sellaisenaan isoon uunivuokaan. En siis ala fileoimaan mitään, vaan irrottelen lihat luista kun on kypsää.
-
Hellan lettas
No,mä en nyt oo vielä "joutunu"tuohon kukon paistivaiheeseen,kun kukkoja ei vielä oo ollu vaivaksi saakka,,tietysti koko hautomakone nyt on täynnä niitä...
,mutta mäki oon tuosta linnunluitten koiralle syöttämisestä kans kuullu ,että ne on niin teräviä, kun rikkoutuu,jotta voi puhkasta kurkkua ja jotakin mennessä tonne vattaan.Kyllä meidän koira ottaa rätsänpoikia kiinni tossa pellolla ja oon nähny syövänki niitä,mutta tää nyt on sitte jokaisen koiranomistajan harkinnas,antaako vai ei.
-
terhili
Kukon teurastuksesta en tiedä vielä mitään (
) , mutta koiriaan raakaruokkivat antavat kanan/ broilerin luita koirille. MUTTA ainoastaan RAAKOINA. Esim. siipipaloja syötetään yleisesti, niiden liha- luusuhdetta pidetään optimina.
-
mona
kun mitkä tahaansa luut annetaan raakoina ei pirstoutumis vaaraa pitäisi olla, ainoastaan kypsennetyt luut pirstoutuu vaarallisen teräväksi.
Raaka ruokinnassa annetaan myös linnun osia luineen, kaiken muun kai sitä voi hyvin koiralle antaa paitsi suolet ja höyhenet kannattaa poistaa
Raaka ruokinnassa annetaan myös linnun osia luineen, kaiken muun kai sitä voi hyvin koiralle antaa paitsi suolet ja höyhenet kannattaa poistaa
-
tiia.sydanmaa
Heippa
Itse en tuohon teurastamiseen osaa mitään sanoa, mutta yhdyn tähän koirakeskusteluun.
Ja kyllä, linnun ja minkä tahansa eläimen luita saa antaa koiralle, mutta ehdottomasti RAAKOINA, niinkuin täällä onkin jo sanottu
) Itse olen barffausta jonkin verran ja jokusen vuoden harrastanut ja meitin koirat ovat kyllä innolla ja hyvin vatsoin syöneet linnun ja muutkin luut. Luun rakenne muuttuu kypsentäessä ja silloin se on vaarallinen, koska siitä irtoaa teräviä sälöjä. Itseasiassa nuoren linnun luut ovat hyvin joustavia ja pehmeitä, joten ne on juuri niitä luita joilla kannattaa koiran kanssa aloitella. Mutta jos kukkopaisti on ollut uunissa, niin siinä vaiheessa luut kuuluvat tiukasti roskikseen !
-Tiia
Itse en tuohon teurastamiseen osaa mitään sanoa, mutta yhdyn tähän koirakeskusteluun.
Ja kyllä, linnun ja minkä tahansa eläimen luita saa antaa koiralle, mutta ehdottomasti RAAKOINA, niinkuin täällä onkin jo sanottu
-Tiia
-
Hellan lettas
Taim kompostiin..
Tämä "raakuus",oli hyvä tietää.. 
-
ninanni
kiitos kiitos ihan mahtava kuulla että voi antaa ja millaisena. Eli siis niin paljon turhaa on roskikseen mennyt! Käytyy antaa ensi kerralla koirien herkutella! Kiitos todella tärkeästä tiedosta että raakana 
-
Pirjo
Huomenna lähtee yksi piikkiöläis -häirikkökukko
...sillä on vaan niin turkasen komeat sulat ja höyhenet että olisiko mitään vinkkiä miten niitä voisi hyödyntää?
..ja miten se nyt menikään kun lämpimällä teurastaa, eikä pysty ulkona riiputtamaan niin laitanko jääkaappiin ja laitanko ihan vain sinällään 8tavallaan niinkuin ´riippumaan`...entä sitten -voiko muutaman päivän jälkeen vielä sen pakastaa, vai täytyykö valmistaa het silleen?
...sillä on vaan niin turkasen komeat sulat ja höyhenet että olisiko mitään vinkkiä miten niitä voisi hyödyntää?
..ja miten se nyt menikään kun lämpimällä teurastaa, eikä pysty ulkona riiputtamaan niin laitanko jääkaappiin ja laitanko ihan vain sinällään 8tavallaan niinkuin ´riippumaan`...entä sitten -voiko muutaman päivän jälkeen vielä sen pakastaa, vai täytyykö valmistaa het silleen?
-
ninanni
sama kiinnostaa minuakin kun pirjoa! Miten sulat hyötykäyttää? Muuhun kuin esim perhojen tekoon?
-
Peltomäki
Minä otan myös sisäelimet talteen. Ainaskin nuorilta yksilöiltä.
-
Pirjo
..niin tietenkin sydän, maksa ja kivipiira -ei kai muuta...?Peltomäki kirjoitti:Minä otan myös sisäelimet talteen. Ainaskin nuorilta yksilöiltä.
Höyhenien käyttö kiinnostaisi: onko joku tehnyt höyhenistä esim tyynyä?
-
milkkis]
Mun pikkusisko värkkäilee sulista erillaisia koruja 
-
ninanni
vau! Eipä ole lainkaan muuten huono idea! Täytyy laittaa korvan taakse

-
Natunen
Kanoja meillä ei vielä ole, mutta kahtena viimeisenä metsästyskaudella olen ottanut talteen metsäkanalintujen & sorsien höyhenet.
Kuivatan ne uuninpankolla ja säilön puuvillakankaiseen pussiin. Tarkoituksena tehdä niistä sohvatyynyt, jahka tarpeeksi höyheniä kasassa
Kuivatan ne uuninpankolla ja säilön puuvillakankaiseen pussiin. Tarkoituksena tehdä niistä sohvatyynyt, jahka tarpeeksi höyheniä kasassa