Munimattomat kanaset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
heli.aarnio

Munimattomat kanaset

Viesti Kirjoittaja heli.aarnio »

Moro
Kertokaa te viisaat miksi mun kolme kanaani ei muni?

Aitauksessamme on tilava "koti" jossa on välieteinen ja iso "makkari"...kolme ortta eri korkeuksilla ja lattiatasolla paljon heinää sekä kanojen oma rakentamia pesiä, mut munia ei näy ei kuulu. Kanalassa on yksi kukko joka kovasti paimentaa ja "polkee" kanoja...

Missä on nyt viba ku mitään äksöniä ei muna tilanteeseen tuu???? :smt018

Olen jo tehnyt pesään "puumunankin" mutta silti ei tuu tilalle yllätyksiä.
Kanat muutti mulle toukokuun lopussa ja nyt on jo heinäkuun puoli väli...
Olen ymmällä! :smt021

Kertokaa mulle mitä voisin vielä tehä??

Kanat ja kukko muuttaa takasin entiseen kotiin syksyllä ilmojen kylmettyä, koska minulla ei ole lämpimiä tiloja erikseen...
terhili

Re: Munimattomat kanaset

Viesti Kirjoittaja terhili »

Viisauteni on niin ja näin, mutta onko sinulla erikseen siellä makkarissa ns. munintapesiä eli sellaisia pienempiä laatikoita, joihin voisivat munia. Ajattelin, että jos oma tekemänsä eivät kelpaa rouvien munimiseen vaan haluavat valmis talon. :smt003 Jotku on tarkempia pimeän suhteen, ainakin meillä.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Minkä ikäisiä kanat ovat? Pääseekö joku eläin, esim. rotta munavarkaisiin?
heli.aarnio

Viesti Kirjoittaja heli.aarnio »

Kiitos vastauksista...
Toi oli hyvä idea toi laatikko, juttu...Kokeilen vielä sitä!!!
Ja tohon rotta-juttuun sanon, että ei varmaankaan pääse mitkään otukset sisään, kun on tiheästä kanaverkosta tehty aitaus ja myös katto, kissojakin meillä on kaksin kappalein, jotren toivon ettei tuo olisi ainakaan se syy munien olemattomuuteen!!!

Kiitos vinkeistä ja kannanotosta!!! :smt041

Heli
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Tiedätkö kanojen iän,jos ne on jo muutaman vuoden ikäisiä hybridejä esimerkiksi niin saattaa olla että minunta on loppu :smt017
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tiia12 kirjoitti:Tiedätkö kanojen iän,jos ne on jo muutaman vuoden ikäisiä hybridejä esimerkiksi niin saattaa olla että minunta on loppu :smt017
Miten vanhana niillä se muninta(hybridit)loppuu ja miten pitkän elämän yleensä elävät? Osaatko sanoa?
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minun käsityksen mukaan muutaman vuoden jaksavat ainakin nämä hybridit munia, näin minulle on sanottu kun olen joskus kysellyt. Ei kuulemma ollenkaan niin pitkään kuin nuo maatiaiset
Jekku

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Jos sie oot ostanu talvikanoja kesä kanojen sijaan :smt044 Mein luumäkeläiset pitää kesällä muninta taukoa.
Hybridit ei kuulema montaa vuotta muni kovin aktiivisesti (kukapa sitä montaa vuotta jaksaakan muna päivässä tahtia) ja ovat ruokinnan suhteenkin tarkempia varsinkin valkoisilla kanoilla on aminohappokoostumus todella tärkeä. Kalaa tai härkäpapua kannnattaa antaa aminohappojen turvaamiseksi.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Jekku kirjoitti:Jos sie oot ostanu talvikanoja kesä kanojen sijaan :smt044 Mein luumäkeläiset pitää kesällä muninta taukoa.
Hybridit ei kuulema montaa vuotta muni kovin aktiivisesti (kukapa sitä montaa vuotta jaksaakan muna päivässä tahtia) ja ovat ruokinnan suhteenkin tarkempia varsinkin valkoisilla kanoilla on aminohappokoostumus todella tärkeä. Kalaa tai härkäpapua kannnattaa antaa aminohappojen turvaamiseksi.
Ahaa! Hyvä tietää! no,meidänkin ruokavaliossa on kyllä kalaa ja ruuantähteisä saavat kyllä aivan massun pullolleen,mutta! Jos tämmöstä puutosta on,mistä huomaa? mitä tapahtuu? :smt017
Jekku

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Kuulin noista aminohapoista pitkänlinjan kanakasvattajalta ja puolet hänen kertomastaan meni ohi :-" . Ruokinta ohjeet löytyy jo vanhoissa kanakirjoissa, niitä lukemalla asiat varmaan selkeytyy.
Vastaa Viestiin