Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mites se tuo kestopehku oikein määritellään.

Lampailla se on peti johon ei kosketa.

Mutta entä kanasilla. Nehän tonkii sitä itsekkin niin, että välillä pohja pilkottaa!??

Mietin vain kun blogiini kävi joku kommentoimassa, että ei kestopehkua saa missään nimessä kääntää!!

MInä käännän kerran viikkoon jos olen ahkera. Ja ei sieltä aina edes tule ammoniakkia. Lähinnä just sillon jos en ole kääntänyt ja joku kohta on tiivistinyt.

Eli kääntelettekö te vai lisäättekö vaan lisää katetta??

MInä olen hoitanut kuin kompostia ja kompostiahan käännellään ja pitää kääntää.
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä en varsinaisesti käännä, ainoastaan potkin möykkyjä hajalle jos on liian tiivistä. Elikot yleensä
pitää huolen pöyhimisestä. Nyt olen laittanut perunankuoret, kahvinporot ja muut sellaiset jätteet veden
kanssa ihan vaan reunoille, ja parin tunnin kuluttua ne on jo käännetty.
Toisaalta meillä toimii pehku niin hyvin että annan sen nyt olla vaan, kunhan tarhassa lumi laskeutuu
ja linnut pääsee ulos, niin aion kyllä pehkua käännellä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä kääntelen orsien alustan ( n. 50cm paksuudelta) sekä keskilattian (n. 30cm paksua) ei tule ammoniakkia mistään, tuoksuu mullalle ja kypsyy hyvin ja lämpömittari sahaa 40-60○C välillä. Kerran viikossa möyhin tai tarpeen mukaan useamminkin jos on tiivistynyt. Kanat hoitaa loput kuopimiset. Mulla on 15cm betonilattialla ensin turvetta, sitten on ajan kuluessa laitettu olkea, heinää, kutteria ja turvetta sekasin, ruuan jämät sekoittuu sinne ja sen jälkeenhän tuo alkoikin oikein palamaan kun aloin antaa kanoille niitä kaupan tuoretuotteita :smt038 laatikkokaupalla.
Tarvittaessa lisään kutteria pintaan.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Suvianne kirjoitti:Mites se tuo kestopehku oikein määritellään.

Lampailla se on peti johon ei kosketa.

Mutta entä kanasilla. Nehän tonkii sitä itsekkin niin, että välillä pohja pilkottaa!??
Kestopehku on yksinkertaisesti kuivikealusta, jota ei tyhjennetä ja uusita usein, vaan kerran-kaksi vuodessa. Siihen vain lisätään kuivikkeita.

Lampaat eivät itse kummemmin tongi pehkua ja koska niiden pehku on alta kostea/märkä ja lammas on arka kaikille märän pehkun pöpöille, niin niiden pehkua ei saa kääntää. Pehku on tiivis ja tallattu. Lampaiden pehku hoituu oljen ja heinän lisäämisellä. Se ei pala samalla lailla kuin käännetty pehku, vaan on alta hapeton. Se tyhjätään kerralla sitten, kun eläimet ovat poissa rakennuksesta. Ja ammoniakkia yms. on! Tämmöinen pehku kompostoidaan vasta tyhjennyksen jälkeen.

Kanojen pehku on eri asia koska se pysyy kuivempana ja kanat itse mylläävät sitä. Se on ilmava ja möyheä. Jos sen jättää kääntämättä tai antaa kostua, niin silloin voi tulla ongelmia huurujen kanssa. Joten käännetään ilmaa sekaan ja annetaan palaa. Se kompostoituu siis osittain jo kanalassa.

Eli ero on siinä miten alusta palaa, hapettomana vai hapellisena.

Mulla on myös hanhilla ja ankoilla kestopehku ja se toimii kuten lampailla, en käännä. Välillä kyllä hirvittää kun ankat poraavat sen nokallaan täyteen reikiä, mutta eivät ainakaan vielä ole saaneet siitä mitään vaarallista pöpöä...
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Mä myllään kanssa noin kerta viikkoon kanojen pehkun. Siinä vaiheessa viimeistään, kun ammoniakki lemahtaa. Mylläys pistää palot taas käyntiin kunnolla, ja hajut katoaa. Pehku on toiminut todella hyvin, ongelma vaan on lämpö. Meidän kanalassa on aivan liian kuuma. Kovilla pakkasillakin lämpötila oli min.+16, nyt taas leudommalla lämpö n. 20, mylläyksen jälkeisenä päivänä jopa lähes +30. :smt011 Kanalan väliovessa kanakeittiöön on verkkoikkuna, ilman lasia siis. Nyt olenkin aamupäivisin muutaman tunnin tuulettanut ulko-ovi auki. Lämpö olisi varmaan ihanteellinen, jos ovea voisi pitää kokoajan auki, mutta kun kettuja pörrää ihan päiväsaikaankin pihamaalla, niin en ole uskaltanut. Kun teoriassa ne vois sen verko repiä, ja mennä kanalaan. Vaikkakin kanalakeittiössä olisi kyllä ihan keittiöruokaa saavissa helpommin tarjolla...
Suvianne

Ajattelin tän tulla teille jakaan kun oma ajatus on pitää kanalassa koko kesän kompostia ja siten pehkun syttyminen ei olis mikään ressi enää.

Siivosin kanalan joku aika sitten ja kasasin pehkun "siemenen" isoksi keoksi. Ajatus oli, että pitäisin hengissä kompostin muodossa ja kun lämpöä tarvii niin se on jo valmiiksi kun komposti toimii kokoajan!! :smt001 :smt001
Siksi näin monta hymiötä, kun se pöyhyää ihan täysillä!!! Höyry nousi kun kaivoin, piilottaakseni vähän ruuan jämiä sinne.
Nyt opiskelemaan kompostin hengissä pitämistä :smt001
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Sama kävi mielessä kun tyhjensin kanalan pehkut torstaina :smt002 Tällä hetkellä tuntuu vaan turhalta suunnitella mitään ens talveks, kun en yhtään tiiä missä asun sillon :smt009
En ainakaan TÄÄLLÄ :smt044
Suvianne

Toivottavasti löydät kodin jonne mahtuu koko porukka!!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

200 m2 hevostalli ja 90 m2 tupa 5 km työpaikalta odottelee et saavat päätettyä ottavatko mun vuokralle vai eivät :smt001 Sinne ei kait uskalla tehdä kestopehkua koko lattian alalle :smt017
Ada

Viesti Kirjoittaja Ada »

Mä mietin että voikos tuon jyrsijöiltä tulleen(deguja ja gerbiileitä) ns. likaisen kuivikkeen käyttää pehku materiaalina? Nuohan eivät siis pissaa paljoakaan, eli kovin likaisia nuo ei edes ole. Kuivikkeena käytän niillä pellavasilppua. Tuota kuiviketta kun kertyy n. 1 jätesäkki per kuukaus, niin riittäs kivasti pikku kanalaan siitä :)
Suvianne

Minä heittäsin sekaan vaan
Varsinkin orsien alle jne.
pikku2nen

Viesti Kirjoittaja pikku2nen »

Auttakaa nyt uutta kanalan hoitajaa :) Meillä on kahdeksan kanaa lämpöeristetyssä parakissa ja oon ilman muuta ajatellut kestopehkua, joka talvella lämmittäisi osaltaan. Nyt lainasin kirjan kanojen maailma (suosittelen, tosi kivasti kirjoitettu ja ainakin mulle paljon uutta ja mielenkiintoista), olisiko kirjoittaja ollut Helena Telkänmaa tms. Kirjassa kestopehkua pidetään tosi huonona ratkaisuna kanojen terveyden kannalta. Ilmanvaihdon pitää oli tosi hyvä jottei ammoniakkihuurut haittaa samoin taudit tykkää kun ei kakkoja poisteta jne. Parempi vaihtoehto olisi vaihtaa kuiviketta useasti ja hoitaa lämmitys ihan muilla tavoin. Niin että täällä nyt pähkään asian kanssa kun tottakai tahdon hyvät olosuhteet kanasille...
Suvianne

Olen kuullut tuon ennenkin. Minä taas olen ihan eri mieltä.
Lämmitetyissä on helposti pölyongelmaa ja silti voi haista ammoniakki.

kestopehku hyvin toimiessaan on mukava ja helppo. Ei haise ammoniakki kuin ihan alussa sen syttyessä.

Minulla on nyt kanalassa kestopehkun siemen kompostina. Se palaa siellä kokoajan. Ruokin ruuanjätteillä ja ruohosilpulla. Syksyllä ei tarvitse kuin laittaa luukut kiinni niin on lämmin kanala :)

Minulla ei ole ollut tauteja tai sairastumisia muutama ihme kuolema. Mutta kanojen määrään se on ollut minusta ihan ok.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kestopehkun kannattaja täälläkin :smt006

Mäkin just tyhjensin talven pehkut, ja mietin kans tuota että jättäisin vanhaa pehkua siemeneksi. Mutta sitten ajattelin, että jos siinä pehkussa asuu jotain kanojen ulkoloisia :smt017 ehkä olisi varmempi tuoda se "siemen" vaikka ihan ulkoa kompostista?
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä toimi kestopehku tosi hyvin koko viime talven ja ei mitään ongelmaa ammoniakista.
Vastaa Viestiin