Jugurtin haudonnat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Iloisten Munatalo

Re: Jugurtin haudonnat

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä viipottaa ne 10 pikkiriikkistä ja Tellu ainakin sitkeesti pysyy pesässään hautomassa vaikka näkeekin ne piipertäjät emonsa hoivissa.
Jugurtti

Viesti Kirjoittaja Jugurtti »

Sovittiin että tipuset jää nyt meille toistaseksi kasvamaan ja jaellaan niitä keskenämme tai myydään kun ovat isompia.Täytyy niitä siirtää tuonne toisten joukkoon joku päivä. Sohvilla on LA 13.6, toivottavasti jatkaa hautomista sinne saakka! Ainakin on vielä istunut kopissa kun tänään kysyin :smt023
Eero-kukko

Viesti Kirjoittaja Eero-kukko »

Mulla on ihka uus tuttavuus tämä kanprojekti... ja nyt... Saara kanaseni (yksi kahdeksasta) on hautonut kolmatta päivää :smt048 . tänään näin ekan kerran haudottavien määrän, 6. Mitä mun pitää tehdä ja millon, jotta meille olis mahdollista tulla edes pari tulokasta. Niin ja siis on meillä kukkokin. Saara ei päästä mua suosiolla tutkimaan alleen, joten olen antanut rouvan olla rauhassa :). Pitäiskö ne munat merkata? Koska siellä pesässä oli tänään Viivikin , enkä mä monen päivän munia sinne haluu... Nää kanat on ollut mulla vasta kolme viikkoa, että ei vielä ihan bestiksiä olla, siis ne ei anna kiinni! Jos nyt jotain ohjeita hautovasta kanasta muiden joukossa sais, niin kiva olis!
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Lukaisepa ensi hätään tästä. Mielestäni hyvät ja seikkaperäiset ohjeet :smt023 .

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=2900
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Onnee tipuista :smt038 Kumpa meilläkin tulis joskus ruskee tipu! Vaikka on noi muutkin ihania :smt054
Jugurtti

Tuossa olikin noita ohjeita..mää oon tosi huono neuvomaan koska tää oli meidän eka haudonta. Helpompaa mun mielestä oli kun kana hautoo eristettynä muista niin ei tartte turhaan käydä munia keräilemässä alta. Onnea haudontaan :smt023

Kiitos onnitteluista :smt001 . Tuo ruskea on kyllä ihana, toivottavasti olisi kana. Mulla ei oo mitään hajua minkä värisiä näistä tulee isona..
Eero-kukko

Kiitos ohjeista...ne olin tosin jo lukenut :smt002 , mut nämä tapahtumakuvaukset on jotenkin helpompi yhdistää tohon omaan harrastukseen!
Niin ja valtavasti onnee tipusten kanssa :smt055 ... mulla on tohon vielä matkaa!
Edelleen mun ongelmana on, että miten mä pääsen niihin muniin käsiks, että voisin ne merkata... :smt017 ? Hetki sitten yritin nostaa/ työntää /taputella Saaraa pois pesästä, mut se vaan anto nokkaa eikä hievahtanu mihinkään :smt012 . Voiko ne munat merkata voimakashajusella esim, spraytussilla vai oisko lyijykynä parempi.. kysymys sarjaan "tyhmiä kysymyksiä ei olekaan" :smt001 .
Sori muuten, kun poikkesin viestiketjuusi omine ongelmineni... :smt006
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Jugurtti: Ritva on oikea kaunotar kanaksi ja tipuset hirveän söpöjä :smt007 ! Ja anteeksi, vastaan tähän ketjuusi Eero-kukolle myös: hautovan kanan olen nostanut pesästä topatut, ranteet peittävät hiihtohanskat kädessä. Sillä tavalla nokkiminen ei tunnu missään :smt023 . Silloin kun minulla ei vielä ollut kukkoa ja jotkut kanat halusivat kuitenkin hautoa, munat piti kaivaa hautojan alta pois. Toiseen käteen topattu hanska ottamaan nokkaisut vastaan ja paljas käsi vain vatsan alle ja munat pois. Tätä voisi varmaan soveltaa munien merkkaamisessa. Munat sitten takaisin vain. En tosin tiedä minkä verran hautoja mahdollisesti häiriintyy. Meidän kanoja se ei kyllä häirinnyt yhtään vaan hautoivat vaikka tyhjää :smt003 .

Täällä minä vain neuvon, vaikkei meillä ole koskaan tipuja syntynyt :smt005 . Mutta jos tästä jotain osviittaa saisit :smt001 .
Jugurtti

Sehän on vain mukavaa rupatella, ei haittaa yhtään :smt001 . Jos mun on täytynyt muniin päästä käsiksi oon vaan laittanut käden kanan alle ja varovasti ottanut munia pois ja laittanut takas, munat niin käsissä ettei kana niitä saa nokkastua. Myös oon nostanut kanan pesästä ja hetken kaakatettuaan jatkoi hautomista rauhallisena kun ohjasin takas pesään.
Ite oon piirtänyt sekä vedenkestävällä tussilla että ihan lyijykynällä..tussilla ehkä pysyy varmemmin ja ainaki niistä syntyi terveet tiput!
Eero-kukko

Kiitokset.... Saara on kyl aikas päättäväinen, mutta jes sain sen nostettua sieltä pois :smt023 ja 7 munaa merkkasin lyijykynällä. Illalla vielä kävin ajamassa Saaran pois pesältä ja poistin sieltä kolme merkkaamatonta munaa :smt002 , joku oli käyny pyöräyttämässä mulle aamupalaa :smt048 . Nyt ei muuta, kuin toivottavasti ihanaa odotusta :smt007 . Meillä Saaran hautominen on vaikuttanut vähän toisten munintaan :smt012 , mutta kai ne siitä elpyy, että suosikki pesä on totaalisen varattu!
Jugurtti

Tämän kesän ja kevään aikana meille on kuoriutunut 27 tipua. Se on kyllä paljon enemmän kun olisin koskaan osannu kuvitella! Sillon keväällä tuli 7 tipua, joista mun ajatukseni mukaan olis 2 kanaa. Sittemmin kuoriutu 10 Helgan tipua ja nyt Ritva ja Ingrit hautoivat yhdessä 10 tipua. Näistä en osaa sanoa vielä oikee kumpia ovat. Yhden pikku tipun elvytin pari iltaa sitten..oli jäänyt yksin pihapesään kun muut olivat päässeet siltaa pitkin koppiin. Löysin sen yhdeksän aikaan illalla ja se makasi jalat pitkänä, ihan kylmänä. Nappasin sen ja sisällä lämmitettiin sitä hiustenkuivaajalla ja niin vain rupesi piipitys kuulumaan. Ei vielä kunnolla pysynyt pystyssä mutta vein takas emon alle ja niin vain oli aamulla syömässä toisten kanssa :smt001
Vastaa Viestiin