Munien säilytys ennen haudontaan laittamista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mahannus

Munien säilytys ennen haudontaan laittamista

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Missä kannattaa säilyttää kerätyt muna ennen kuin ne laitetaan hautomakoneeseen ja millainen lämpötila suurinpiirtein?
Lähinnä ajattelin että keräis aina pikkusatsin ja panis kerralla koneeseen eikä joka munaa yksitellen.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juuri noin kannattaa tehdä, että kaikki kerralla koneeseen...kuoriutuvat sitten yhtäaikaa ja loppuhaudonnan kosteuden nostokin onnistuu paremmin. Munat säilyvät max. kaksi viikkoa. Helpoin laittaa ihan vaan avonaiseen kennoon, terävä puoli alaspäin ja nostaa kennon päitä vuoron perään ylöspäin, vaikka tulitikkuaskin avulla pari kertaa päivässä. Säilytyslämpötilan haitari on aika suuri: 5-15 astetta. Lämpimämpi kuin jääkaappi, mutta viileämpi kuin normaali huoneenlämpö. Näin kevätauringon porottaessa kannattaa varmistaa, ettei sen lämpö tee yllätyksiä.
mahannus

hmm, joskus toissavuonna munat jotka kaveri hauto säilyttelin jääkaapin alahyllyllä kennossa.. pitänee miettiä parempi paikka niille kun vaan keksisi että mikä..
mahannus

mittasin niin jääviileäkaapin alaosan lämpö oli +10 , eli eikös se ole aikas sopiva säilytyspaikka, nyt vaan odotellaan hautomakoneen saapumista ja sitten taas ihmetellään :)
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä on tapana laittaa munat ihan tavallisiin munakennoihin ja se laatikko sitten hiukan kallelleen,toinen reuna on 5 cm ylempänä kuin toinen ja sitä käännetään kerran päivässä.Näin säilyvät hyvinä kunnes menvät hatumakoneeseen.Ja muniin on merkitty lyijykynällä mistä pariskunnasta kyseinen muna on peräisin.
mahannus

Alice kirjoitti:Meillä on tapana laittaa munat ihan tavallisiin munakennoihin ja se laatikko sitten hiukan kallelleen,toinen reuna on 5 cm ylempänä kuin toinen ja sitä käännetään kerran päivässä.Näin säilyvät hyvinä kunnes menvät hatumakoneeseen.Ja muniin on merkitty lyijykynällä mistä pariskunnasta kyseinen muna on peräisin.
pidättekö ne missä ne kennot? jääkaapissa vai ihan huoneenlämmössä?
sisu65

Siitosmunien säilyvyys?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

En nyt löytäny tähän hätään että kuinka kauan ne munat säilyy? Eli miltä ajalta kannattaa kerätä että lähtevät kehittymään?
Mimm@

Re: Siitosmunien säilyvyys?

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Joku mutama viikko taitaa olla se aika jonka ne vielä säilyy, kai tämän jälkeenkin, mutta itävyys heikkenee paljon. Itsellä on ollut max 2vkoa vanhoja nuo munat mitä olen lähetellyt ja omaan koneeseen laitellut..
helmutti

Viesti Kirjoittaja helmutti »

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=2900
Tuolta löytyy kera säilytysohjeiden :)
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä oon hautonut viiruja ihan hyvillä prosenteillä yli kk säilytetyistä munista.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Jos max3 oot oikeessa, mun munilla ei oo sit vielä hätää. Toivottavasti. Kuinka nopeesti teillä on tullu postissa munat perille? Ma ne on lähetetty eikä vieläkään oo perillä :smt009 Toivottavasti ei oo posti niitä hukannu...
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No huh huh kylläpä kestää. Mulle munat laitettiin eilen Eurassa postiin klo 13 ja olivat perillä Vihdissä tänään aamulla klo 9
Saitko seurantanumeron, jospa ne munat ovat jo siellä postissa, mutta eivät ole vielä ilmoittaneet.
vardenji

Tai sit ne kiertää kuten kaverin tietokone. Kiinasta lähettivät suomeen, matka lähti ensin saksaan, sitten takasin kiinaan, johonkin pieneen maahan jonka nimeä en muista, saksaan, toiseen kaupunkiin saksassa, sieltä tanskaan ja tanskalaiset viimein osasivat lähettää suomeen... Jos ne ei tänäänkään vielä oo tullu :smt009 Posti tulee vasta yhden jälkeen ja mä olen töissä puoli neljään ja tänään poissa kotoa varmaan vähän pidempäänkin... Viimeseen asti jännityksessä...
vardenji

Tulivat perille ja ehjänä :smt041
Msampo

Säilytys

Viesti Kirjoittaja Msampo »

Sanokaa pikaisesti missä asteessa fasaanin munia voi säilyttää onko n.12-15 astetta sopiva ja voiko ne olla pimiässä huoneessa? :smt001
Vastaa Viestiin