vesilinnun talvi

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Adira

vesilinnun talvi

Viesti Kirjoittaja Adira »

miten ankkaa tai hanhea hoidetaan talvella? saattaisin ottaa lintuja, jos keksisin, mitä niille teen talvella, ellen siis pistä uuniin.
Mirja V

Re: vesilinnun talvi

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

:smt003
Viimeksi muokannut Mirja V, 18 Huhti 2012, 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Mirjalla on ainakin hyvinvoivia ja upeita vesilintuja :smt049
Meilläkin hanhilla vesi on isoissa ämpäreissä ja ämpärin alla on pari lapiollista turvetta. Karsinoiden pohjalle laitan kutteria ja ripottelen olkia päälle. Päivittäin heitän oljet pinnasta pois ja uudet tilalle. Pohja pysyy siten kuivana ja turpeen vaihdan kun on liian märkää. Hanhien karsinan hoito on yllätävän helppoa kun tekee huollon päivittäin/parin päivän välein.
Hanhilla on vapaasti kauraa ja 1/4 Isopunahelttaa saatavissa. Vapaaruokinta vaatii totuttelua, jos ovat aikaisemmin saaneet rajoitetusti. Osaavat totuttelun jälkeen säännöstellä itse syömisensä, eivätkä meillä ainakaan ole lihoneet liikaa. Kanakalkkia ja soraa tietenkin vapaasti. Ja ohjeen mukaan lintukivennäistä.
Syövät kuivaheinää ja hapotonta säilörehua. Lisäksi olen antanut joka päivä porkkanoita, kaalia ja lanttua. Salaatteja, ituja ym. Syksyllä söivät lantun naatit ja peltoon puinnista itänyttä viljan odelmaa. Nyt kesällä laitan lehtikaalia kasvamaan smarin :smt023 vinkistä. Porkkanoita olemme hakeneet vihannespakkamosta, josta sitä saa ilmaiseksi tai esm. 5€/kuutio. Riittävän suuret laitumet tarvitaan kesäksi ja syksyllä hakevat vihreää ihan viimeiseen asti. Rehut olen pyrkinyt pitämään mahdollisimman "raakoina" ja "luonnonmukaisina".
Talveksi teimme altaan ulos lankuista ja allasmuovista. Täytin sen joka päivä letkulla ja heitin tyhjäksi lintujen kylvettyä. Ainoa haittapuoli oli julmettu jäävuorikasa pihassa. Nyt ulkonapitokiellon aikaan pääsevät kanalan yhteydessä olevaan isoon suuliin "ulkoilemaan" ja kylpemään.
Tulisivat varmasti viileämmässäkin toimeen, mutta sisällä oli koko talven +5-!5C. Karsinan tulee olla niin iso, että siipiä sopii paukuttamaan. Niin kuin MirjaV kirjoitti, Eviran sivuilla "Tavoitteena terve ja hyvinvoiva ankka ja hanhi" opas http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... Jjm9_e1MUg

Hanhi on mahdollisuuden saatuaan niin osallistuva ja sympaattinen otus, että meillä ei ehkä/tuskin/koskaan/kai saada hanhipaistia omasta parvesta :smt003
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meillä on ankoilla juomakippona matala vati, sisätiloissa talvella sellainen n. 5l vetävä jossa pystyvät kastelemaan silmänsä. Sangon kanssa on ankoilla hukkumisvaara. Meidän ankoilla on talvella lämmitettävä n. 3.5 neliön koppi (lämpö pysyy nollan yläpuolella). ALusina paksu kerros turvetta, ja oleka/purua päälle. Mäkin olen siivonnut koppia joka päivä, mutta silti pehku on kastunut. Olen käännellyt sitä talikolla kerran viikossa, ettei se ala tuottamaan ammoniakkia (pehku ei kuitenkaan ole alkanut kunnolla kompostoitumaan, joten kestopehku se ei aivan ole. Ehkä yritän sitä ensi talveksi). Meillä on kopissa kanavatuuletin, joka pyörii muutaman kerran vuorokaudessa. Muuten kosteutta kertyy liikaa pinnoille. Ankat saavat ulkoilla vapaasti tarhassa jos ei ole liikaa pakkasta, samoin kylpymahdollisuus on ulkona.

Ankat ovat aivan ihania, sellaisia positiivisa otuksia jotka ovat aina onnessaan vähän kaikesta. Eivät kuitenkaan taida tulla niinkesyiksi kuin hanhet, vaikka välillä seurailevatkin perässä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin