Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
milkkis]

Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä Sylvi kalkkuna munii sellasia "pitkulaisen" mallisia pilkullisia munia, ne on kyllä pikkasen isompia kun esim rokkien munat mutta kyl ne ekat voi olla pienempiä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

AnetteMilli kirjoitti:Ja mitä olen seurannut tuon ukon toimia, niin mielestäni on jotenkin poikkeuksellisen viriili verrattuna kanojen kukkoihin. Montako akkaa teillä on ukkoa kohden? Pitäisikö hankkia vielä toinen akka?
Meillä on ollut 2-4 kanaa kalkkunakukolla. (Suunnitelman mukaan piti olla vain kaksi, mutta se jotenkin lipesi :smt002 ) Voisin kuvitella, että ilman akkaa ollut ukko on nyt alkuun yliviriili. Jos toisen/useammankin akan saisit hommattua, niin ehkä tilanne rauhoittuisi? Hmm...meille on muuten sattunut joko häveliätä tai aliviriilejä kalkkukukkoja, kun aika harvoin polkemista satun näkemään. Akat rähjää keskenään jopa pikkunaarmuille asti, mutta polkemisesta näkyy muistona vain joskus hieman pörrössä oleva kanan selkähöyhenistö.
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

No, mä vähän pelkäsinkin sitä, että pittee viel lissee akkoja haalia, tämän yhdenkin saaminen oli aika työn ja tuskan takana ja moooonen sadan kilsan :smt003 Eikä tuonut siltikään täydellistä tyytyväisyyttä :smt004
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Meilläkin kyllä tuo kalkkuna ukko on kova polkemaan. Akat jo valmiiksi menee maahan kun se lähestyykään niitä.Mutta munissa ei vielä hyvä hedelmöitysprosentti kun kuudesta munasta tuli kaksi ihanaa tirppaa tällä viikolla :smt054
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Oho, olen unohtanut päivittää tänne kuulumiset. Toisen pikkukalkun autoin kuoristaan pari vuorokautta ensimmäisen jälkeen. Pitkällisen taistelun jälkeen uupunut tyyppi yllätti ja ryhtyi elämälle. Oli muuten vähän jännä opettaa sitä syömään, kun ensimmäinen oli ehtinyt leimautua mun käteen ennen toisen tuloa. Toinen juoksee käden perässä ja toinen, se syötettävä, karkuun... :smt005

Ilmeisesti mulla oli kuitenkin loppujen lopuksi paremmat tai vastaavat prosentit kuin munien myyjällä. Tosin heillä ei hedelmöittymättömiä ollut ollut noin paljon, mutta kuoriutuneita yhtä vähän. Taisi olla tyhmä ajatus ylipäätään kalkkuja hautoa lihaksi, koska lihaahan me ei sitten näistä kalkuista saatu, tulisi kaamea hinta lihakilolle, jospa niille löytyisi sitten uusi koti jossain kohtaa, niin saisi tappiot katettua.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Ja kyllä se huusi se pieni, huusi kuin syötävä. Mun käden alle hakeutui ja rauhoittui siihen, mutta eihän mulla ole mahdollisuutta kalkkunaemon virkaa toimittaa koko aikaa kun on tuo ihmislapsikin. :smt010 Ja on meillä muuten koneesta haudotut kanatiputkin huutaneet, jos ovat olleet yksin alkuun. Ei ole tipun hyvä yksin. :smt009
lapaniina

Viesti Kirjoittaja lapaniina »

Kysynpä täältä, että voiko kalkkunaa pitää kanojen kanssa samassa tilassa vai täytyykö erottaa? Kanalahan meillä on vasta rakenteilla mutta asukkaita jo suunnitellaan :smt003 Tekisi mieli kokeeksi ottaa yksi kalkkuna kasvamaan lihoiksi.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on kalkkunat kanojen kanssa samassa, ilman suurempia ongelmia. Jossain vaiheessa kyllä suunnittelen paremmin, koska kanat syö kalkkurouvan munat :smt013 Jos en ite kerkee väliin...

Yks kahdeksasta munasta lähti kehittymään. Ovat reilun viikon ollee koneessa, uskallanko jo poistaa kehittymättömät, vai onko niiden mahdollista lähtee näin myöhään kehittymään :smt012 Kananmunia laitoin kaveriks kun kuoriutumiset laskin samalle päivälle.

Herra ja rouva on käyttäytynee oikein hyvin :smt054
vardenji

Täällä alkaa rouvalla olla selässä kalju laikku kun ukko taiteilee selässä :smt012 Ompelenko takin, vai olisko paras hankkia toinen rouva ukolle?
epiteeli

Viesti Kirjoittaja epiteeli »

Suosittelisin kyllä useampaa kanaa...
Meillä ensimmäisen parven kanssa oli ikäviä kokemuksia, kun oli vain kaksi kanaa ja neljä kukkoa ja ennenkuin kerettiin alkaa kukkoja syömään saivat kanasten kyljet haavoille pahasti. Tällä hetkellä on yksi kukko ja kahdeksan kanaa. Paltsille terveisiä, teidän "mustapääkerttu" on kahden soman tipusen emo, toinen on siniharmaa, lienee oikeesti blondin munasta. Kana alkoi yhtä munaa hautomaan ja tuli kiire jääkaapista laittaa tähteenä olevat munat alle.
Onko kellään sattunut, ettei kana saa munittua,muna jää jumiin? Miten tilanne lauennut?
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Onnea tipuista !
vardenji

Annalta löyty haava kyljestä. erotin ainakin huomiseen asti toisistaan ja tilasin akalle satulan. Kattelin valokuvaa ja koitan huomenna tekasta ekan koeversion sille suojaks. Toista akkaa en nyt tähän hätään voi ostaa kovinkaan pian :smt009 Koitan saada eri sukuisen.
vardenji

Satula tilattu ja kopio akan päällä :smt001 En vielä kuitenkaan anna sitä akkaa tolle ukolle, saa haavat parantua ensin. Putsasin petadinella ja laitoin tummelia. Liivistä tuli jokseenkin vahva, alimpana flanelli, sit 4 krs työpaikalta saatua erikoiskangasta.
Hetken akka ravisteli, mutta oli sit kuitenkin ihan tyytyväisen näkönen. Tosin näyttäs olevan tyytyväinen ettei ukko oo maisemissa :smt005 Se on oven toisella puolella. Kunhan saan vielä tehtyä vähän tilajärjestelyjä, pääsevät isompaan tilaan, niin annan akan takasin ukolle.
vardenji

Annan haavat on parantunee takin alla ja se sai ukkons takasin. Tai siis ukko sai akkans viimein takasin. Takki pysyy selässä vastasuudessakin. Tai voisin vaihtaa sen tohon ostettuun takkiin, se vois olla parempi lämpimällä ilmalla.

Mutta... Uhkaako toi ukko mua vai kosiskeleeko se? Se pullistelee mulle, tunkee ihan lähelle ja pitää sitä puhinaansa ja kattelee mua nokka hiukan auki. Tekee ittens mahdollisimman isoks ja pulleeks. Melkonen machoilija se on. Anna on ihan välinpitämätön sitä kohtaan. Pari kertaa tuolla tarhassa touhutessa se tuli mulle puhisemaan ja osotin Annaa ja tokasin että 'sun akkas on tuolla, älä mua ahdistele' ja se käänty puhisemaan akalleens.
vardenji

Uhkashan se. Nokkas ekan kerran ja kuritin niin oli taas nätisti. Tänään se kokeili, josko sittenkin. Nokkasu ei ollu tällä kertaa kova, mutta kuritin. Sen jälkeen se söi varovasti kupista mun kädestä, eikä puhissa kun olin aidan samalla puolen. Aidan läpi puhisee.
Kyllä me vielä rauha saadaan aikaseks :smt002 Jos ei muuten, niin syksymmällä rouva tai pari lisää, etenkin jos kämppä vaihtuu.
Ainokainen kalkkunatipu joutu tänään pyllypyykille ja kuivasin sen huolellisesti. Pirtsakka kaveri :smt050 Kuinka osaan aikanaan kattoo onko sen ukko vai akka? Vertailukohtaa ei oo, sikäli kun on seurana vaan orppitipuja...
Tällanen siis
Kuva
Vastaa Viestiin