Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Meillä Sylvi kalkkuna munii sellasia "pitkulaisen" mallisia pilkullisia munia, ne on kyllä pikkasen isompia kun esim rokkien munat mutta kyl ne ekat voi olla pienempiä.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Meillä on ollut 2-4 kanaa kalkkunakukolla. (Suunnitelman mukaan piti olla vain kaksi, mutta se jotenkin lipesiAnetteMilli kirjoitti:Ja mitä olen seurannut tuon ukon toimia, niin mielestäni on jotenkin poikkeuksellisen viriili verrattuna kanojen kukkoihin. Montako akkaa teillä on ukkoa kohden? Pitäisikö hankkia vielä toinen akka?

No, mä vähän pelkäsinkin sitä, että pittee viel lissee akkoja haalia, tämän yhdenkin saaminen oli aika työn ja tuskan takana ja moooonen sadan kilsan
Eikä tuonut siltikään täydellistä tyytyväisyyttä 

Meilläkin kyllä tuo kalkkuna ukko on kova polkemaan. Akat jo valmiiksi menee maahan kun se lähestyykään niitä.Mutta munissa ei vielä hyvä hedelmöitysprosentti kun kuudesta munasta tuli kaksi ihanaa tirppaa tällä viikolla 

Oho, olen unohtanut päivittää tänne kuulumiset. Toisen pikkukalkun autoin kuoristaan pari vuorokautta ensimmäisen jälkeen. Pitkällisen taistelun jälkeen uupunut tyyppi yllätti ja ryhtyi elämälle. Oli muuten vähän jännä opettaa sitä syömään, kun ensimmäinen oli ehtinyt leimautua mun käteen ennen toisen tuloa. Toinen juoksee käden perässä ja toinen, se syötettävä, karkuun...
Ilmeisesti mulla oli kuitenkin loppujen lopuksi paremmat tai vastaavat prosentit kuin munien myyjällä. Tosin heillä ei hedelmöittymättömiä ollut ollut noin paljon, mutta kuoriutuneita yhtä vähän. Taisi olla tyhmä ajatus ylipäätään kalkkuja hautoa lihaksi, koska lihaahan me ei sitten näistä kalkuista saatu, tulisi kaamea hinta lihakilolle, jospa niille löytyisi sitten uusi koti jossain kohtaa, niin saisi tappiot katettua.

Ilmeisesti mulla oli kuitenkin loppujen lopuksi paremmat tai vastaavat prosentit kuin munien myyjällä. Tosin heillä ei hedelmöittymättömiä ollut ollut noin paljon, mutta kuoriutuneita yhtä vähän. Taisi olla tyhmä ajatus ylipäätään kalkkuja hautoa lihaksi, koska lihaahan me ei sitten näistä kalkuista saatu, tulisi kaamea hinta lihakilolle, jospa niille löytyisi sitten uusi koti jossain kohtaa, niin saisi tappiot katettua.
Ja kyllä se huusi se pieni, huusi kuin syötävä. Mun käden alle hakeutui ja rauhoittui siihen, mutta eihän mulla ole mahdollisuutta kalkkunaemon virkaa toimittaa koko aikaa kun on tuo ihmislapsikin.
Ja on meillä muuten koneesta haudotut kanatiputkin huutaneet, jos ovat olleet yksin alkuun. Ei ole tipun hyvä yksin. 

Kysynpä täältä, että voiko kalkkunaa pitää kanojen kanssa samassa tilassa vai täytyykö erottaa? Kanalahan meillä on vasta rakenteilla mutta asukkaita jo suunnitellaan
Tekisi mieli kokeeksi ottaa yksi kalkkuna kasvamaan lihoiksi.

Mulla on kalkkunat kanojen kanssa samassa, ilman suurempia ongelmia. Jossain vaiheessa kyllä suunnittelen paremmin, koska kanat syö kalkkurouvan munat
Jos en ite kerkee väliin...
Yks kahdeksasta munasta lähti kehittymään. Ovat reilun viikon ollee koneessa, uskallanko jo poistaa kehittymättömät, vai onko niiden mahdollista lähtee näin myöhään kehittymään
Kananmunia laitoin kaveriks kun kuoriutumiset laskin samalle päivälle.
Herra ja rouva on käyttäytynee oikein hyvin

Yks kahdeksasta munasta lähti kehittymään. Ovat reilun viikon ollee koneessa, uskallanko jo poistaa kehittymättömät, vai onko niiden mahdollista lähtee näin myöhään kehittymään

Herra ja rouva on käyttäytynee oikein hyvin

Täällä alkaa rouvalla olla selässä kalju laikku kun ukko taiteilee selässä
Ompelenko takin, vai olisko paras hankkia toinen rouva ukolle?

Suosittelisin kyllä useampaa kanaa...
Meillä ensimmäisen parven kanssa oli ikäviä kokemuksia, kun oli vain kaksi kanaa ja neljä kukkoa ja ennenkuin kerettiin alkaa kukkoja syömään saivat kanasten kyljet haavoille pahasti. Tällä hetkellä on yksi kukko ja kahdeksan kanaa. Paltsille terveisiä, teidän "mustapääkerttu" on kahden soman tipusen emo, toinen on siniharmaa, lienee oikeesti blondin munasta. Kana alkoi yhtä munaa hautomaan ja tuli kiire jääkaapista laittaa tähteenä olevat munat alle.
Onko kellään sattunut, ettei kana saa munittua,muna jää jumiin? Miten tilanne lauennut?
Meillä ensimmäisen parven kanssa oli ikäviä kokemuksia, kun oli vain kaksi kanaa ja neljä kukkoa ja ennenkuin kerettiin alkaa kukkoja syömään saivat kanasten kyljet haavoille pahasti. Tällä hetkellä on yksi kukko ja kahdeksan kanaa. Paltsille terveisiä, teidän "mustapääkerttu" on kahden soman tipusen emo, toinen on siniharmaa, lienee oikeesti blondin munasta. Kana alkoi yhtä munaa hautomaan ja tuli kiire jääkaapista laittaa tähteenä olevat munat alle.
Onko kellään sattunut, ettei kana saa munittua,muna jää jumiin? Miten tilanne lauennut?
Annalta löyty haava kyljestä. erotin ainakin huomiseen asti toisistaan ja tilasin akalle satulan. Kattelin valokuvaa ja koitan huomenna tekasta ekan koeversion sille suojaks. Toista akkaa en nyt tähän hätään voi ostaa kovinkaan pian
Koitan saada eri sukuisen.

Satula tilattu ja kopio akan päällä
En vielä kuitenkaan anna sitä akkaa tolle ukolle, saa haavat parantua ensin. Putsasin petadinella ja laitoin tummelia. Liivistä tuli jokseenkin vahva, alimpana flanelli, sit 4 krs työpaikalta saatua erikoiskangasta.
Hetken akka ravisteli, mutta oli sit kuitenkin ihan tyytyväisen näkönen. Tosin näyttäs olevan tyytyväinen ettei ukko oo maisemissa
Se on oven toisella puolella. Kunhan saan vielä tehtyä vähän tilajärjestelyjä, pääsevät isompaan tilaan, niin annan akan takasin ukolle.

Hetken akka ravisteli, mutta oli sit kuitenkin ihan tyytyväisen näkönen. Tosin näyttäs olevan tyytyväinen ettei ukko oo maisemissa

Annan haavat on parantunee takin alla ja se sai ukkons takasin. Tai siis ukko sai akkans viimein takasin. Takki pysyy selässä vastasuudessakin. Tai voisin vaihtaa sen tohon ostettuun takkiin, se vois olla parempi lämpimällä ilmalla.
Mutta... Uhkaako toi ukko mua vai kosiskeleeko se? Se pullistelee mulle, tunkee ihan lähelle ja pitää sitä puhinaansa ja kattelee mua nokka hiukan auki. Tekee ittens mahdollisimman isoks ja pulleeks. Melkonen machoilija se on. Anna on ihan välinpitämätön sitä kohtaan. Pari kertaa tuolla tarhassa touhutessa se tuli mulle puhisemaan ja osotin Annaa ja tokasin että 'sun akkas on tuolla, älä mua ahdistele' ja se käänty puhisemaan akalleens.
Mutta... Uhkaako toi ukko mua vai kosiskeleeko se? Se pullistelee mulle, tunkee ihan lähelle ja pitää sitä puhinaansa ja kattelee mua nokka hiukan auki. Tekee ittens mahdollisimman isoks ja pulleeks. Melkonen machoilija se on. Anna on ihan välinpitämätön sitä kohtaan. Pari kertaa tuolla tarhassa touhutessa se tuli mulle puhisemaan ja osotin Annaa ja tokasin että 'sun akkas on tuolla, älä mua ahdistele' ja se käänty puhisemaan akalleens.
Uhkashan se. Nokkas ekan kerran ja kuritin niin oli taas nätisti. Tänään se kokeili, josko sittenkin. Nokkasu ei ollu tällä kertaa kova, mutta kuritin. Sen jälkeen se söi varovasti kupista mun kädestä, eikä puhissa kun olin aidan samalla puolen. Aidan läpi puhisee.
Kyllä me vielä rauha saadaan aikaseks
Jos ei muuten, niin syksymmällä rouva tai pari lisää, etenkin jos kämppä vaihtuu.
Ainokainen kalkkunatipu joutu tänään pyllypyykille ja kuivasin sen huolellisesti. Pirtsakka kaveri
Kuinka osaan aikanaan kattoo onko sen ukko vai akka? Vertailukohtaa ei oo, sikäli kun on seurana vaan orppitipuja...
Tällanen siis

Kyllä me vielä rauha saadaan aikaseks

Ainokainen kalkkunatipu joutu tänään pyllypyykille ja kuivasin sen huolellisesti. Pirtsakka kaveri

Tällanen siis