kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

pauliina74

kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja pauliina74 »

millaisia ratkaisuja muilla on juoma-astiaksi. meillä tällä hetkellä 5 litran sanko ankkoja varten ja pienempi astia kanoille. ei tunnu toimivan, elikkäs vesi on kaikki aina kun meen kattomaan... isoa saavia ei voi laittaa, kun ankat räppää veden ympäriinsä ja kastelevat samalla itsensä. :smt012
auttakaa ja kertokaa käytännönvinkkejä, please!! :smt023
Silvia Sommarlat

Re: kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Ankoista en osaa sanoa, mutta kanoille olen huomannut käteväksi ison muovisen juoma-automaatin (tällä hetkellä tarhassa käytössä).Niitä saa hankittua nettikaupan kautta eri kokoja ja malleja.
Sisälle ideoin ruokintapöydät kahdella reijällä.Kippoina teräskulhot tai muut vastaavat.Helpot irrottaa pesuun ja täyttöön eivätkä kaadu tai kastele alustaa.Toisessa rehu , toisessa vesi.
Kuva
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Silvia, ei taida ankoille tuommoinen toimia. Tai siis, mulla on saman näköinen hiekka & kalkkiastiana, tai siis tulossa juuri käyttöön. Mutta ankat läträävät vedellä niin, että jos rehu ja vesi ovat viereikkäin niin kumpikin on sitten ihan mössönä. Ja ankkojen tarvitsee kastella pää. Mä olen kanssa miettinyt tuota sankoratkaisua talveksi, koska nyt mulla on vati, ja ankat pääsevät siihen puljaamaan jos muuta uintipaikkaa ei ole. Ja sangallinen astia olisi helpompi. Mutta tavissanko ei käy, koska ankka voi siihen hukkua (Rebekan kanssa oli läheltä piti-tilanne, olisi hukkunut jos en olisi ollut lähelllä ja nähnyt tilannetta).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pauliina74

Re: kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja pauliina74 »

ankkojen elämä on kyllä aikas pärskintää, ainakin meillä. Tuhannen tuhannet! :smt003
Viktoria

Re: kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Mulla on hanhia, jotka myös lotraavat veden kanssa. Ajattelin tänä talvena kokeilla laittaa vesiämpärit käytävälle, rimoista tehdyn aidan taakse. Hanhen pää mahtuu hyvin rimojen välistä (höylään terävät kulmat pois) ja roikumisvedet jäävät käytävälle, eivätkä pehkuun. Toivossa on ainakin hyvä elää... :smt040
Pirjo

Re: kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Viktorian idea on tosi hyvä :blob7:
mä olen kanssa kokeillut kaikennäkösiä juoma-automaateista lähtien -muttei toimi ankoilla!!!
Nyt tällä hetkellä mulla on vanha lasten amme (pehkut märkänä :smt013 ); siksi että pääsevät sieltä ylös -olen kokeillut myös ämpäriä mutta se on vaarallinen!

Juu ja Tipsin kanssa samaa mieltä; ankkojen juoma-astia kannattaa pitää mahdollisimman etäällä ruokakiposta :smt003
sannikki

Re: kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä ankoilla ja hanhilla on ihan ämpäri mikä on puolillaan vettä, onko sitten siistejä ankkoja mut eivät luträä yöllä, päivällä lammikossa sitäkin enemmän :smt040 hanhet on muutenkin meillä niin fiinejä että hyvä jos kakkivat sisälle :-" Hanhet on kaikin puolin niin siistejä ja arvonsa tuntevia että.... Ankat on sellasia ihania tohloja jotka sählää ja räpeltää nokat mudassa iki onnellisina :smt055 Eilen olikin ankoilla sellaiset riemukarkelot ett' paloi Hanhiherralla käämät, kun juosta viipottivat siivet paukkuen pitkin tarhaa ja hanhiakin päin... Silloin Taavi laittoi sulat pöllyämään, mut onneks meidän Taavi tottelee kun nimeltä karjasee :shock: olin ensin ihan äimänä, kun komensin ja mokoma uskoi!!!!
Kotkottaja

Re: kanoille ja ankoille juoma-astiaa...

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Mulla kans kanoilla 5 litran muoviäpäri juomakippona, mutta se toimii ihan hyvin kun se on pölkyn päällä. Se puupölkky on siis niin iso että kanat mahtuvat siinä seisomaan, mutta korottaa juomapaikkaa niin ettei kaikki pehku pöllyä veteen.
Vastaa Viestiin