Haukka kanatarhassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

flai

Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja flai »

Minä hölmö olen tänä aamuna laittanut kanat tarhaan (tarhan ovi oli jäänyt yöksi auki) jossa oli piilossa kanahaukka. :smt010 Sen hetken aikaa kun olin ulkona, kanat olivat ihan normaalisti, eikä merkkiäkään haukasta. Kanat on olleet ihan hiljaa tarhassa, haukan seurassa useita tunteja. Huomasin tilanteen iltapäivällä kun koira ilmoitti. Yhden kanan oli haukka tappanut, muut olivat ihan hiljaa piiloissaan. Hieno lintu toki, mut olis saanut jäädä tämä syntymäpäivälahja saamatta...

Kuva
vardenji

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Voi ei :smt056 Onneks tappo vaan yhden! Fiksuja kanoja et ovat piiloutunee. Komee lintuhan toi on, mut sitä kattelis mieläämmin jossain muualla.
flai

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja flai »

vardenji kirjoitti:Voi ei :smt056 Onneks tappo vaan yhden! Fiksuja kanoja et ovat piiloutunee. Komee lintuhan toi on, mut sitä kattelis mieläämmin jossain muualla.
Niinpä! Minä ensin katsoin et ei miulla ole kuin muutama kana hengissä enää, mutta tarkemmin muita ruumiita sohittuani, ne lähtikin kävelemään, olivat maastoutuneet...
Korpela

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Fiksuja kanoja.
Iso hali sulle.
Mul tuli kyynel silmäkulmaan kun näin kuvan, tosi pahaa teki, vaikka komee lintu juu, myönnettävä on. Saako kuvan jakaa?
flai

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja flai »

Kiitos! Saa jakaa minun puolesta, kuvaaja pyysi että hänen nimi pysyy matkassa, eli Jani Kautto.

Ei miulla itellä edes kovin pahaa tee, lähinnä vaan se että tuon ois kyllä voinut helposti välttää. Nälkäinen se on petokin, tosin olis saanut ottaa jonkun paistikukoista eikä aikuista, munivaa kanaa...
Iloisten Munatalo

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt022 Voi miten harmillista, nälkäänsä se kaiketi tuokin haukka on tappanut, ja osannut tulla tarhaan asti saalista etsimään, niin sen on täytynyt olla tarkkailussa jo aiemmin. :smt017 Ja ainahan se on niin että parhaat viedään päältä. :smt010
Korpela

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Kuva menee facebookkiin. Laitan tekstiksi Kanahaukka kanatarhassa, kuvaaja Jani Kautto.
Nuki

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Hitto, onpa ikävä juttu. Ja hyvä että jaoit tän, ei olis ikänä itelle tullut mieleen että avoimesta tarhan ovesta voi luikahtaa joku peto sisään piileksimään. Siis tarkotan just tollasta tilannetta että kanat viedään yöksi sisään ja silloin jätetään tarhan ovi auki. Meillä aikoinaan lapsuudenkodissa oli viety kanat syksyllä talvisäilöön navettaan, ja kesäkanalan ovi oli auki. Ilveshän sinne änkesi, faija sen ikkunasta huomas ja kävi paukauttamassa oven kiinni että me lapset saatiin ihailla hetki isoa kissaa läheltä. Se oli nuori yksilö, mutta tosi hurjan oloinen, ei sitä kauaa viitsinyt pitää pomppimassa tarhassa, olis tullut varmasti pian verkoista läpi.
Täytyypä muistaa aikanaan tehdä omaan tarhaan tupatsekkaus jos tirpat on ulkoilleet vapaana päivän...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Täällä tänään kanssa eka haukkahyökkäys, tuloksena yksi syöty kukkopoika löytyi ruusupuskan juurelta ja yksi kadonnut kanatipu. Mä kyllä kestän että joku yksittäinen joutuu pedon saaliiksi, olen sen hinnan valmis maksamaan kanojen vapaudesta, mutta kuinka kauan haukat jaksavat pihaa vahtia, koska uskallan taas päästää kanat vapauteen? Aiankin muutaman päivän pidän tarhassa :smt017 joka ei kyllä ole petoturvallinen sekään mutta koirat ovat pihalla kun kanat eivät ole vapaina.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
flai

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä ei kanat tänään edes halunneet ollenkaan pihalle, edes tarhaan, ei varmaan mikään ihme. Tulee kyllä sellainen muutos, että vapaana en anna lintujen olla enää tänä syksynä jos en itse ole pihalla, jotenkin täällä taajamassa on luottanut että pedot ei aidattuun pihaan tule päiväsaikaan vaikka yöllä pikkupetoja paljon liikkuukin. Mm. naapurin vanhus pitää avotunkiota ja ruokkii siihen muutamaa melko kesyä kettua, jotta saa aamuhämärissä niitä seurata kun istuu paljon kuistilla tupakalla, huoh... Aiemmin kanat on saaneet ulkoilla päivän aidatulla pihalla vaikka itse ollaan välillä oltu sisällä tai käyty vaikka kaupassakin tms. Koiratkin oon juuri saanut oppimaan olemaan hätyyttämättä vapaana olevia kanoja, en vaan uskalla niitäkään keskenään jättää kanoja vahtimaan, kun ovat sen verran kanapaistia saaneet maistella, ettei ole ihan 100% luotto.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi ei! Osanotot flaille ja Maattarille :smt008
Meillä näkyy haukkoja aina näin syksyisin päivittäin/muutaman päivän välein ja kanat+kalkkunat ovat irrallaan aamuin illoin, kun olen itse vähän perään katsomassa. Päiväsyömen viettävät tarhoissa...ovat niin tottuneita tähän järjestelyyn, että "aamulenkin" jälkeen marssivat omiin tarhoihin ja "iltalenkin" jälkeen sisälle omiin karsinoihin.
Iloisten Munatalo

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä kanat olleet tarhassa koko kesän juurikin tuon haukka vaaran takia, niitä on pyörinyt koko kesän tässä peltojen yllä ja fasaanit ovat kadonneet ihan tyystin, enää kuuluu yhden fasukukon kirkuminen :smt009 Yhtenä päivänä ne haukat lensivät tästä pihan puolelta rakennusten välistä niin että vaan siipisulat viuhuivat. :smt011
siimis

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja siimis »

Aika rohkeeta naapurilta ruokkia kettuja kotipihaan, ottaen huomioon aika lyhyen matkan tuonne itärajalle... Vastikäänhän löydettiin siitä ihan rajan tuntumasta Venäjän puolelta lehmällä rabies. Vinkkaas naapurille, voi loppua syöttely...

Se mun elokuinen vierailija jäi vielä ilman tarkempaa tunnistusta, koska ottamissani kuvissa ei näkynyt renkaan eka numero. Mutta se oli kuitenkin tän kesän poikanen ja "henkilöllisyys" voi vielä selvitä kun kaikki rengastajat ovat jättäneet rengastustietonsa tältä vuodelta.
Korpela

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mun tarkoitus ei nyt ole olla pahan ilman lintu, mut kerron mitä mulle on sanottu, elikkäs,
Mulle sanos tuttu joka rengastaa kanssa petolintuja, harrastaa metsästystä ja on kanojen pitäjä että jos kanahaukka huomaa kana-aitauksen, se tulee takaisin niin kauan että kanaoja ei enää ole.
eli varotoimia vieläkin lisää...
Kannattaa varmaan pitää siinä tarhassa loppusyksy. Tosi kurjaa. Toivotaan et pysyy jatkossa pois kun huomas miten tulitte paikalle.
Laitan täällä jalat ristiin ja toivon että ketut ja supikoirat kiertää meidän pihan kaukaa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Koira löysi kadonneen kanatipun eikä onneksi ehtinyt tappaa sitä :smt041
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin