UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
flai

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja flai »

Siimis, voi oiskohan meille sitten tullut se kukon mukana? Sais lopettaa sen miettimisen että mistä se tulla pölähtää ja koska, ja nauttia terveistä ja hyvinvoivista (ja -munivista) kanoista rauhassa. :smt045
siimis

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja siimis »

Paljon mahdollista, äiti ja velipoika ovat positiivisia! Molemmista iskettiin suonta :smt002
flai

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja flai »

siimis kirjoitti:Paljon mahdollista, äiti ja velipoika ovat positiivisia! Molemmista iskettiin suonta :smt002
:smt023 :smt041
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

siimis kirjoitti:Postilaatikkoon kolahti viimein kirje Eviralta. Kaikki kymmenen näytettä positiivisia! Näytteitä otettiin kontaktitilalta ostetuista linnuista, parilta muulta tilalta tulleista linnuista ja kotona kuoriutuneista ja kasvaneista. Mulla on aika vahva tutina, että tämä tauti on ollut Suomessa jo sieltä -70-luvulta lähtien, eikä ole koskaan mihinkään kadonnutkaan. Vasta nyt kun se iski tuotantokanalaan, niin se kiinnosti valvontaviranomaisia.

Meillä ei ole yhdelläkään linnulla ollut mitään flunssaoireita ollenkaan. Muninnasta en osaa sanoa muuta kuin että munia pukkaa ihan riittävästi... Eli olen positiivisesta tuloksesta vain iloinen, osoittaahan se lintujen olevan vastustuskykyisiä ja elinvoimaisia :smt023
Olen jo jonkun aikaa miettinyt ja nyt uskaltaudun kysymään.
Onko jossain kanoja kuollut tähän ib tautiin. Siis maatiaisia? Mä meinaan epäilen kanssa (en ole asiantuntija vaan vasta-alkaja mutta tän ajatuksen olen ihan täältä muniksesta löytänyt) että tää tauti on todennäköisesti ollut suomessa koko ajan ja maatiaiset on sille vastustuskykyisiä.

Ja sitten tohon kun naapuri sanoo että pitää testata ja jos on positiivisiä niin pitää lopettaa että eihän me hepatiittiä kantavia ihmisiäkään tapeta.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

No niin korpela,on kai ib hen muutama kana kuollu,kovin vain vähä siihen nähden kuinka hirveänä tautina tätä on markkinoitu,näin on tilanne ainakin vielä,hyvin monella tutkitulla ib+ tilalla ei ole ollu mitään oireita,varmin konsti tilalla on päästä taudista eroon lopettamalla linnut ja desivioimalla tilat,mutta kuinka estetään
ettei tartuntaa saada uudelleen,laitetaan kanat sisätiloihin,hoitaja vaihtaa suojavaatteet kanojen hoitamisen ajaksi,ei voi päästää ketään kanalaan,ainakaa ilman suojavarusteita,ei voi vierailla muiden kanalassa jne..kysyä voikin onko se sitten sen arvoista,tietenki tautiasioissa pitää olla tarkkana,tätä mtt.kin nyt toitottaa
siksi erosinkin tänään säilyttäjäohjelmasta,sieläkään ei tajuta että tuotantokanala on tuotantokanala ja harrastekanala on harrastekanala,ei näihin voi kaikkia suosituksia soveltaa 1:1,eihän siinä oo mitään mieltä jotain maatiaiskanoja sulkea sisätiloihin,ainahan on riski saada tauti uudelleen vaikka luonnonlintujen välityksellä,onhan meillä muitaki tauteja ennestään kuten marek,enemmän marekiinkuolee kanoja kun ib hen.
Tuometar

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Lautapihti on ihan oikeassa, että tuotanto- ja harrastekanalat ei tosiaan oo oikein vertailukelpoisia joka suhteessa. Mun on ainaki melko vaikea kuvitella että olis esim.erillinen eteinen kanalassa, missä vaihdettais kengät ja vaatteet ja desinfioitais kädet jne. Enkä tiedä kuinka tarkkaa hygieniaa munislaiset yleisesti ottaen pitää. Meillä mennään maalaisjärjellä, eli

kädet pestään kanalaan mennessä ja sieltä tullessa
siitosmunat kastetaan virkoniin
jos mennään kokoukseen, kauppaan tms.paikkaan, missä on kontaktia muihin ihmisiin, niin laitan kaapista puhtaat vaatteet päälleni (esim.itse istun lautakunnassa jonka puh.johtajalla on tuotantokanala, joten koen että velvollisuuteni on vaihtaa vaatteet)

yleisesti ottaen olen kyllä tarkempi siitä, etten vain itse tartuta muita tai kuljeta tautia muiden tiloille. Omia kanojani en maanisesti suojaa. Me ovat ib- kanalasta, mutta testit on tehty kuukausi sitten, joten tilanne voi olla jo muuttunut. Eli ajatuksellkisesti on minulle helpointa ajatella, että meillä varmaan muhii kaiken maailman kauheita kanatauteja joista ei meille ole vaaraa, mutta joilta muilla on täysi oikeus olla suojassa. En halua tartuttaa muita, varsinkaan niitä, jotka saavat elantonsa kanoista.

Ja ihan oikein on täälä monet sanoneet, ettei ib+ kanoja tarvi lopettaa! Jos harrastekanalan läheisyydessä on tuotantokanala, niin molemmilla osapuolilla on velvollisuutensa: harrastaja ei lampsi tuotantokanalaan tartuttamaan ja tuottaja pitää huolen että tuotantokanalan hygienia on kunnossa. Toinen ei voi toisen vastuuta kantaa! (eli tuottaja ei voi sysätä suojautumisvelvollisuuttaan naapurin harteille.. Tämä siis ib:n tapauksessa, koska tautiluokitus on mikä on!
vardenji

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Navetalle ja kanalaan mentäessä navettasaappaat jalkaan ja pitkä navettatakki päälle, sieltä tultaessa pestään kädet. Eläinten juoma- ja ruokakupit mä pesen alakerran vessassa, jota en itte usein käytä ja pesen tätä nykyä lavuaaria ja pyttyä aika tiuhaan ettei jää mitään. Muutoin mitään superhygieniaa ei täällä suosita. Kukas lääkäri se olikaan kun joskus mainitsi et lapsen tarttis syödä päivässä lusikallinen p***kaa saadakseen kunnon immuniteetin. Ei takapihakanaloilta voida odottaa niin suuria turvatoimia kun teollisuuskanaloilta ja uskon takapihakanaloiden olevan hiukan terveemmällä geenipohjalla :smt002
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

vardenji kirjoitti:Navetalle ja kanalaan mentäessä navettasaappaat jalkaan ja pitkä navettatakki päälle, sieltä tultaessa pestään kädet. Eläinten juoma- ja ruokakupit mä pesen alakerran vessassa, jota en itte usein käytä ja pesen tätä nykyä lavuaaria ja pyttyä aika tiuhaan ettei jää mitään. Muutoin mitään superhygieniaa ei täällä suosita. Kukas lääkäri se olikaan kun joskus mainitsi et lapsen tarttis syödä päivässä lusikallinen p***kaa saadakseen kunnon immuniteetin. Ei takapihakanaloilta voida odottaa niin suuria turvatoimia kun teollisuuskanaloilta ja uskon takapihakanaloiden olevan hiukan terveemmällä geenipohjalla :smt002
Se oli Arvo Ylppö :)
Noihin aikasempiin:
Ymmärrän että kukaan ei halua että kanat tulee kipeiksi.
Enkä mäkään haluais tartuttaa ketään ja ollaankin just syksyllä muuttamassa maalle, vieressä on munalakanala josta mun tytöt on otettu. Siis ihan naapurissa. Olis kamalaa jos mä tertuttaisin heidän kanat.
Sellasta vielä että jos jollekin tulee se ib, siis ihan sellaseen tuotantopaikkaan, ja kanat on oireettomia, tai vaikka öö tuhannesta kanasta 10 sairastuu ja kuolee, loput porskuttaa normisti ja sit varmistuu että ne on ib positiivisia mut munivat normaalisti, niin pitääkö ne kanat sillon lopettaa ja saako niitä munia myydä eteenpäin?
Eihän se tauti ole ihmisiin tarttuva?
Entä jos sama tulis broilerikanalaan, tahtoo sanoa että sellaseen missä kasvatetaan syötäviä kanoja eikä kuhanvaan tai munakanoja...
-ymmärsitte varmaan vaikka termit on "vähän" hakusessa...
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

lautapihti kirjoitti:No niin korpela,on kai ib hen muutama kana kuollu,kovin vain vähä siihen nähden kuinka hirveänä tautina tätä on markkinoitu,näin on tilanne ainakin vielä,hyvin monella tutkitulla ib+ tilalla ei ole ollu mitään oireita,varmin konsti tilalla on päästä taudista eroon lopettamalla linnut ja desivioimalla tilat,mutta kuinka estetään
ettei tartuntaa saada uudelleen,laitetaan kanat sisätiloihin,hoitaja vaihtaa suojavaatteet kanojen hoitamisen ajaksi,ei voi päästää ketään kanalaan,ainakaa ilman suojavarusteita,ei voi vierailla muiden kanalassa jne..kysyä voikin onko se sitten sen arvoista,tietenki tautiasioissa pitää olla tarkkana,tätä mtt.kin nyt toitottaa
siksi erosinkin tänään säilyttäjäohjelmasta,sieläkään ei tajuta että tuotantokanala on tuotantokanala ja harrastekanala on harrastekanala,ei näihin voi kaikkia suosituksia soveltaa 1:1,eihän siinä oo mitään mieltä jotain maatiaiskanoja sulkea sisätiloihin,ainahan on riski saada tauti uudelleen vaikka luonnonlintujen välityksellä,onhan meillä muitaki tauteja ennestään kuten marek,enemmän marekiinkuolee kanoja kun ib hen.
Miksi ihmeessä erosit säilyttäjäohjelmasta? Eihän säilyttäjätiedotteessa nyt sentään tämmöisiä turvatoimia vaadittu, vaan ainoastaan ohjeistettiin poikasia myyviä säilyttäjiä testaamaan kanansa ja tiedottamaan tuloksista poikasten ostajia, ettei tauti leviäisi ennestään ib-vapaisiin kanaloihin. Ei se testi minusta nyt mitään liioittelua kuitenkaan ole. Meille tulee eläinlääkäri ottamaan näytteet heti lomilta palattuaan. Mitään oireita ei ole, mutta haluan varmuuden, koska myyn poikasia.

Meillä käy kanat ulkotarhassa (tietenkin!) ja samoissa vaatteissa kuljen kanalassa ja kotona. Kontakteja olen koittanut vähentää, en esim. enää tänä kesänä vie kukkoja kotikunnan lastentapahtumaan näytille.

Luonnonlintujen välityksellä ib ei uutisten mukaan tartu eli kyllä tämä tauti on ihan mahdollista saada rajattua jo positiivisiin kanaloihin testeillä ja järkevillä turvatoimilla, ei sen tarvi tarkoittaa harrastekanojen sulkemista laboratorio-oloihin.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

vetehinen kirjoitti:Tulipa ikävä juttu - ystäväni on muuttamassa maalaistaloon, jossa on mukavasti peltoa ja tilaa lemmikeille. Puolen kilometrin päässä sijaitsee broilerikasvattamo ja nytpä sitten ko. viljelijä oli vaatinut, että ystäväni kanat testataan IB:n vuoksi ja jos ovat positiivisia, kaula poikki. Kuukauden päästä sitten saisi ottaa "puhtaat" lemmikit tilalle. Ymmärrän kyllä viljelijän huolen jalostettujen eläintensä tai elinkeinonsa puolesta, mutta eikös tämä IB nyt ole aika tavalla vain kanasiirtojen mukana levinnyt Suomessa, ei tuulen mukana? Ja käsittääkseni ei tämä viljelijä pysty ystävääni pakottamaan testeihin, vai pystyykö?
Ystäväni on itse melko varma, että kanat ovat positiivisia, mutta ei se häntä haittaa, eikä näytä kanojakaan haittaavan.
No olisko sen testin ottaminen sitten niin ylivoimaista? Jos broiskunkasvattaja sitä vaatii, niin hän varmaan myös maksaa testin. Jos tulos on positiivinen, on eläinlääkärin tehtävä arvioida, onko siitä naapurin elinkeinolle mitään todellista riskiä.

Meillä on munituskanala ihan lähellä ja haluan senkin takia testata kanani. Jos tulos on positiivinen, tiedänpä ainakin, etten vieraile kenenkään kanoja työkseen hoitavan luona ainakaan kertomatta asiasta.
suikku

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mutta voitko olla VARMA, että vielä kuukausi testin jälkeen kanasi ovat puhtaita?
siimis

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja siimis »

Et voi olla varma. Tämä on kuin salmonella - vaikka juuri olisi tullut puhtaat paperit, niin tauti saattaa olla kanalassasi seuraavana päivänä ilman mitään ulkoisia oireita.

Ja sitten sellainen pointti, että verinäytteiden otto kanoista ei ole ihan yksinkertainen juttu välttämättä. Meillä käynyt eläinlääkäri sanoi ensitöikseen, että jos kanoja kuolee näytteenottoon, niin olen oikeutettu korvaukseen. Huomautin siihen, että nää ei ole sitten ihan yhtä edullisia korvattavia, kuin ne massatuotantohybridit, kappalehinta voi olla moninkertainen. Kaikki korvataan Eviran pussista kuulemma, kun Evira maksaa näytteiden otonkin.

Entäs jos naapuri vaatii näytteenottoa ja sinulta kuolee siihen lempikana ja toinenkin..? Onko naapuri valmis korvaamaan ne koko arvostaan? Voiko lempikanaa korvata rahalla?

Jos Evira on todennut että tauti on nyt Suomessa , kyllä se minusta tarkoittaa sitä, että tuotantotilojen on huolehdittava itse tautisuojauksestaan. Ei minulle ole ennen tätäkään tullut mieleen saapastella kenenkään tuotantotilalle kanalasaappaissani, koska kyllähän koko ajan on ollut sellainen tilanne, että harrastajakanaloissa voi olla ihan mitä tauteja tahansa, vaikka se salmonella. Ihan samanlaisen täyssaneerauksen sekin tuotantotilalla aiheuttaa, onhan näitä nähty!
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

suikku kirjoitti:Mutta voitko olla VARMA, että vielä kuukausi testin jälkeen kanasi ovat puhtaita?
En, en voi olla varma edes, olenko elossa kuukauden päästä, mutta testautan, koska niin kehoitetaan tekemään. Mä näkisin, että MTT:lla on huomattavasti parempi asiantuntemus arvioida, mikä on järkevää ja mikä ei kuin minulla tai kellään yksittäisellä harrastajalla.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

en jaksais puhua enää koko ib.stä,kyllä totuus on nyt se että säilytysohjelma on nyt todella uhattuna,ei ib.n vaan mtt.n suositusten takia,kysyn vaan kuinka moni meinaa teettää ib testit aina ennen tipujen myyntiä,koska näinhän voidaan olla varmoja ettei ib tä ole.sen verran ilonalle,jos yhtää olet jaksanu lueskella tätä ib.ketjua niin sielä selviää että jollain ei ole ollu vuoteen mitään kontakteja,silti löytyi ib vasta aine,kun sä nyt niin hyvin tunnut tään asian tietävän niin selitä nyt porukalle mistä tää ib on tullut tälle tilalle,eihän ib.tä oo ollu 1970 luvun jälkeen suomessa,näinhän evira tiedottaa,voiko eviraankaan täysin luottaa kun eviran kanatautitilastoissa löytyy merkintöjä ib. taudista ainaki 1997 vuodelta!!! nyt en sano enää mitää,vaikka mikä viisas taas putkahtaa esiin mielipiteinensä.Meillä nyt joka tapaukses lähtee joka ainoa lintu pois vähäksiaikaa,kanailu loppuu nyt! on täs sen verran pyöritystä tään ib,n kans ollu.
Suvianne

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siimis, olisipa kiva tietää mitä Evira oikeasti maksaisi jotain Rockista vaikka??
Taikka säilytyksessä olevasta maatiaisesta.

Olen varma, että aika vähän....
En millään usko, että suostuvat maksamaan oikean hinnan.
Sanovat vaan, että heillä on täällä listahinta ja sitä noudatetaan. Ihan sama mikä rotu tai kuinka hieno..

Näin siis arvelen. Tai olen sata varma....
Vastaa Viestiin