Pelkkä kaura

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanajalka

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Kiitos kovasti neuvoista! Oon kovassa kuumeessa edelleen joten joku muu päivä sitten mennään tällä viikolla kanoille tarvikkeita ostamaan. Tässä hyvin saa tuota kanojen ruoka puolen ostoslistaa täytettyä. Pitäisikö ostaa jtn yleisrehua näin alkuun? :smt001
tanja

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja tanja »

Se riippuu miten aijot ruokkia niitä, eli jos haluat käyttää ruuan jämät kotoa niin osta puol tiiviste rehua. Puol tiivistettä saa olla jatkuvasti esillä kanoilla ja viet vaan ruuantähteet sitten lisäruuaksi niille. Menet lähimpään maatalouskauppaan ja kysyt puol tiivistettä lattiakanoille, niin saat oikeata tavaraa :smt002
Jos haluat ruokkia pelkällä luomuruualla, niin se on vähän isotöisempää aloittelijalle. Siitä on ohjeita tuolla aikasemmissa ruokinta ketjuissa ja tarttee laskea aika tarkkaan, että kanat saa kaiken tarvitsemansa.
Täysrehu taas tarkottaa sitä että, sun ei tartte syöttää niille mitään muuta ruokaa kuin täysrehua.
Hiekkaa (ruuan hienontamista varten) kalkkia ja raikasta vettä pitää olla koko ajan saatavilla lisäksi kaikissa noissa ruokinta muodoissa.

Mä ite syötin ekan viikon luomuruualla, mutta totesin että oli turhan työlästä mulle ja siirryin puoltiivisteeseen. On tota muutakin populaa ja töissäkin pitäs ehtiä käymään ja isovanhemmillekin pitää ehtiä leipomaan jokusen kerran viikossa.
Kanat muuten tykkää tosi paljon voikukan lehdistä ja vesiheinästä

Muoks. siis unohdin tosta puol tiiviste ruokinta hommasta kokonaan sen että siinä tarvitaan kokonaisia kauroja, jotka voi roiskia kanalan lattialle, että kavereilla on touhua niiden nokkimisessa ja eivät ala toisiaan nokkimaan :smt001
kanajalka

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Ookei ! Ite mietin tota täysrehua, kun olis kaikista helpoin... Erooko se hinnallisesti kauheesti muista rehuista? :smt003 Puoltiiviste olis kans yks vaihtoehto, mut se vaan, et pystytäänkö me ruokkimaan meidän jätteillä kanaset. Kun ei aina voi luottaa, et tulee ne kaikki kanan tarvitsemat vitamiinit yms. Mut jos sitä kotiruokaa haluaa kuitenkin tarjota aina silloin tällöin, niin voinko silti tarjota täysrehua "pääravinnoksi" soran, veden ja kalkin lisäks?
Xaus

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Jos ne on munivia, niin osta munitusrehua. Mä en halua antaa täysrehua kanoille, koska haluan antaa kauraa ja kaikkea muutakin niille. Viiriäiset mulla syövät täysrehua, koska ne ei syö kauranjyviä.
Iloisten Munatalo

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

kanajalka

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Hihhihiii, huomenna pikareissu Agrimarkettiin tai Maatalouskauppaan... Kuhan saatais kuivikkeet ja rehut ostettua niin helatorstaina vois ensimmäiset kanat jo tulla kanalaan :smt041 Kiitos kaikille vastauksista :)
reetta

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja reetta »

mä en syötä rehua kanoilleni. mutta ne saavat olla vapaina ulkona ja etsiä sulanmaan aikaan omat sapuskansa. päivittäisen viljan, eli kauran, vehnän, ohran tai lajittelujätteen lisäksi ne saavat pari kertaa viikossa kaupan biojätettä (= vihanneksia, hedelmiä, eineksiä, hapanmaitotuotteita, leipää, lihaa, kalaa). lisäksi kahden kuttuni vuohenmaitotuotteita, eli juustonvalmistuksesta jäävää heraa, piimittynyttä maitoa, juustonjämiä. munivat hyvin, eivät ole laihoja, sulkapeite on hyvä, eivät noki toisiaan tai muniaan. poikaset kasvatan myös ilman rehua. kukkopojissa on ollut lihaa ihan niin kuin rehunkäytön aikanakin. rehuton kananpito vaatii varsinkin talvisin viitseliäisyyttä ja aikaa (riippuen tietysti kuinka paljon niitä kanoja on) kun niille pitää keitellä ihan kunnon sapuskat joka päivä. talvisin pöperö koostuu keitetystä perunasta, riisi-tattari-linssipuurosta, kalamössöstä (saan välillä ns.roskakalaa pussillisen ja keitän sen ja vedän lihamyllystä läpi ruotoineen päineen ja sekoitan puuroon). se proteiini on kyllä syytä pitää mielessä, eli mullakin jos kaupan biossa ei ole ollut pariin viikkoon mitään lihaa tai kalaa, niin sitten kiltisti vaan ostamaan sitä jauhelihhoo. myös ade-vitamiinilisä pussista talvisaikaan on kannattava.
en näe mitään syytä ostaa rehua. varsi taipuu vielä biojätesäiliöstä noukkimaan. tulee samalla hyvä mieli kun paljon ihan käyttökelpoista ruokaa menisi muuten hukkaan. mutta mä oonkin tämmönen ekohörhöhippi.
kanajalka

Re: Pelkkä kaura

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Kyllähän tommonenkin "kierrätysruokinta" on hyvästä! Kyllä mäkin tykkäisin kanoille ihan "kunnon" biojätemössöä antaa. - ihan sama kuin koirallekin, mielummin luomua kuin kaupan koirannappulapöperöitä. Mutta eipä kai sitä aikaa ja vaivaa jaksa niin paljoa nähdä, siinä vaiheessa kun on 2 viikkoa syötetty biojätesapuskaa, alkaa jo todennäkösesti kyllästyttää ja haluaa vaihtaa rehuihin ... :smt003
Vastaa Viestiin