Re: Meille kuoriutuu kanatipuja!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pirjo

Re: Meille kuoriutuu ankkatipuja...

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Tänään laitoin OMIEN ANKKOJEN munia hautomakoneeseen -muutaman päivän päästä se selviää, onko Kalle hoitanut hommansa vai näytteleekö vain :smt003
Pirjo

JEEEEEE-EEEEE :smt041 :smt041 :smt041
Kalle on hoitanut hommansa !!!!! Läpivalaisussa hienoja hämähäkki kuvioita!
Meille kuoriutuu reilu kolmen viikon päästä OMIA ANKKOJA :smt055 VAUTSI -tuntuu hienolta :smt023
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Vauu.. Onnea!

Miekin luulin ettei meidän ukot tiedä mitä tolle akalle pitäis tehdä, mutta niin vaan on munat olleet hedelmöittyneitä kaikki, ja hyvin sitten siitä ekasta satsista kuoriutuikin. Nyt on ankan pesässä munia josko siellä alkaisi hautomainto :smt002
Pirjo

Mimm@ kirjoitti:Vauu.. Onnea!
Nyt on ankan pesässä munia josko siellä alkaisi hautomainto :smt002
Minäkin olen ajatellut tuota, josko jättäis munia jo pesään kun kaikki tytöt munivat ja Kalle tuntuu tykkääävän jokaisesta vuorolaan -anteeksi; tää oli K18 :color: - mutta mitä sitten kun vaihdan niiden ´asuinpaikan` kesäkuun alussa tänne ´mökkikylän` liepeille/rantaan (nyt ovat sisemmällä saarta navetalla) : voiko silloin kantaa koko pesän pahnoineen päivineen ja jatkaako se ankka enää haudontaa uudessa paikassa :smt017
...Vähän epäilen, koska onhan se jo varmaan stressaavaa/pelottavaa kun koko ympäristö vaihtuu...?

Kalle ja Jasmin :smt005
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

´...tulikohan sieltä mitään... :smt017
Kuva

Ryvettynyt olo..
Kuva

tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankanpesän siirto ei valitettavasti onnistu, kirjallisuuden ja sen mukaan mitä olen muilta täällä lukenut.

Nättejä ankkoja! :smt060
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Nyt on ´munien keräys`vähän karannut lapasesta; olen lisännyt koneeseen munia tässä viikon aikana ja nyt niitä on kahdessa kerroksessa :smt009 Tuo pieni Covatutto16 on ahtaalla... Onko kukaan kokeillut voiko munia laittaa pystyasentoon, niin saisin melkein kaikki samaan tasoon? ja silloin alimmat ei jäisi matalammille lämmöille?
Mitä jos munat ovat pystyasennossa silloin kun tipu kuoriutuu vai pitääkö kuoriutuva muna olla vaakatasossa?
jokunen

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Mulla on Octagonissa munat pystyssä haudonnan ajan ja kuoriutumiselle otetaan väliseinät pois ja laitetaan munat kyljelleen. Covatutossa mulla oli joskus liikaa kananmunia, osin kahdessa kerroksessa ja ne laitimmaiset alhaalla oli huomattavan viileitä, ei potku piisannu lampussa.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä laitan aina kun mahdollista munat pystyasentoon hautomakoneeseen, niitä vain kallitellaan sitten eri suuntiin. Mun mielestä kuoriutuvatkin paremmin niin.
Covatuttossa voi laittaa munia kahteen kerrokseen, mutta silloin voi joutua säätämään vähän lämpöä. Ja munia täytyy säännöllisesti siirtää eri kerrokseen ja reunoilta keskelle, että saavat tasaisesti lämpöä, muuten kuoriutuvat eri aikoina.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Hienoja ankkoja tosiaan :smt001 Meillä toi ukko on repiny noi akkansa ihan kamalan näköseksi :smt009 Varsinkin toinen rouva on niskasta ja seljästä aivan kalju :smt013
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Meillä on munat pystyssä ( :smt003 ) kans tuossa koneessa. Hyvin kuoriutui ainakin ensimmäinen satsi. Kaikki oikeasta päästä.
Pirjo

milkkis] kirjoitti: Meillä toi ukko on repiny noi akkansa ihan kamalan näköseksi :smt009 Varsinkin toinen rouva on niskasta ja seljästä aivan kalju :smt013
Kyllä meidänkin Kalle repii -Helmin silmäkulmaa olen hoitanut petadinella monta kertaa, ja just kun saan sen kuntoon niin jo Kalle rikkoo sen taas uudestaan.

Ei ne pysynyt -pystyssä meinaan :smt012
Covatuttoon en keksinyt mitään ratkaisua; tylpemmällä päällä varmaan olisivat jotenkuten pysyneetkin mutta sit kun pitäis kääntää ne terävämmälle kärjelle niin ei onnaa...tai sitten oon vain niin blondi etten älyä miten se pitäisi tehdä :smt017
No nyt ne ovat sitten vain kerroksittain ja saa nähdä mitä tuleman pitää. TAHTOO isomman koneen!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä ostin suosiolla heti ton 24 kananmunaa vetävän octagonin ja ekalla haudontakerralla sinne mahtu 25 maatiaisen munaa. Kaikki oli pystyssä ja hedelmöittymisprosentti hyvä(ostettu kahdesta paikasta). Kuoriutuneita muistaakseni 18 ja jäljellä terveet 14 nuorta. Toivottavasti kerrokset toimii :smt023
Pirjo

Nyt alkaa mopo karkaamaan käsistä; olen vakavissani tilaamassa isompaa konetta (olen miettinyt sitä jo koko kevät-talven). Isäntäkin sanoi että ´tilaa vaan, mä ostan sen sulle synttärilahjaks` mutta silti ei vielä oo mennyt sormet tietokoneen näppäimille :smt024
Luin tuolta aikaisemmista ketjuista, että ton Octagonin kanssa olis ongelmia kosteuksissa...pistää harkitsemaan :smt017
Toisaalta ton Covatuton kanssa mun on ollut turha edes stressata mistään kosteuksista koska heittelee vuorokauden aikana NIIN mittarin päästä päähän ettei mitään rajaa.
.....jaaa-a
Tietääkö joku; montako ANKAN munaa tohon Octagon kakskymppiseen mahtuu -no tietenkin riippuu munan koosta....mutta noin ylipäänsä
Pirjo

Järjen ääni voitti ja ´mopo`hallinnassa; tämän kesän pärjään tuolla pienellä koneella -katsotaan sitten tilannetta uudestaan ensi keväänä :smt012

MUTTA kiinnostaa:

Tietääkö joku; montako ANKAN munaa tohon Octagon kakskymppiseen mahtuu
-no tietenkin riippuu munan koosta...
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Kysyppäs Rilla nimimerkiltä :smt006
Vastaa Viestiin