suositelkaa hyvää hautomakonetta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

hernande9

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Monnilainen kirjoitti :
"Mulla on rcom 20 pro USB. On silläkin ollut hankaluuksia kuoriutumisissa, vaikka onkin hieno ja automaattinen. Tosin en ole käyttänyt mahdollisuutta taulukoida tietokoneeseen kaikkia juttuja. Arvatkaapa miksi Koskaan ei pojat ehdi kun tarttis, enkä taatusti jaksa odotella koneenkäyttäjiä. Meillä on myös isoin automaattinen Covatutto, tilattu vuosia sitten Italiasta ja hyvin toimii. Kun kerran saa säädöt kohdalleen, ei tarvitse pahemmin hypistellä."

Jos saa neuvoa niin säädä kone 37,8:aan asteeseen ja kosteus 49-51 %:iin ja kääntö päälle ja tietenkin vettä koneeseen.
Sitten kääntö pois päältä 19 vrk:n lopulla ja pudota lämpö 37,5:een ja ala nosta kosteutta 20:n vrk:n aikana noin 60%:iin ja kun muniin tulee reikiä niin nosta kosteus 70%:iin eli maksimiin. Noilla arvoilla olen hautonut useita 100 %:n haudontoja Rcomilla.

Nuo hankaluudet kuoritumisessa johtuu liian suuresta kosteudesta liian aikaisin eli alkiot kehittyvät liian aikaisin liian suuriksi ja eivät kykene kääntymään munan sisällä sinne pyöreämpään päähän ja tukehtuvat ilman auttamista /"keisarinleikkausta" sinne kuoren sisään ja tavallisesti terävään päähän. :smt023
jokunen

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Eka haudonta alkaa olla loppusuorilla ja tulos on melkosen hyvä:
24 munaa oli koneessa, kolme tyhjää, yksi menny kesken. Jäljelle jääneistä 20 munasta on nyt kuoriutunut 14 elävää tipua. Yksi kuoli kesken kuoriutumisen, ulkoisesti sekin oli ihan täydellisesti kehittynyt kaveri. Ei paha, etten sanoisi :smt001

Ja noi tiput on aivan ihania :smt060 Meidän vuoden ikänen kuopuski alkaa heti hymyillä ku kysyy et mennäänkö kattoon tipuja ja ku ollaan tipulaatikon luona niin kuopus alkaa nauramaan. Selkeesti sopiva koko perheen harrastus :smt045
monnilainen

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Juu, kiitos hernande9, ongelma ei ole hautomakoneen käyttö vaan tietokoneen käyttö :) jonka RCOM pron USB liitäntä mahdollistaa. Sitä en ole käyttänyt kuin kokeeksi, tai siis pojat taulukoi yhden haudonnan suoraan USB:n kautta tietsikkaan. Vaan kun en osaa käyttää tietokonetta, koko USB ja taulukko-ohjelmat menee hukkaan.
Marenki

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja Marenki »

https://www.hautomo.net/etusivu?page=sh ... egory_id=1
Onkohan tämä mitenkä varmatoiminen? Kiinnostais itseä tuo konehaudonta melkosesti. :P
max3

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mini advancesta on täällä jo monta ketjua. Mä ainakin tykkään koneesta! :smt001

Kirjoita tuonne oikeaan ylänurkkaan "mini advance", niin löydät niitä ketjuja.
Iloisten Munatalo

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Jos joskus tulee koneen osto eteen niin tämä MA on ja mun valintani :smt023
saralele

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mini Advance mulla kans ja aivan huippuhelppo ja luotettava (ainakin näin yhden haudonnan kokemuksella :smt005 )
hernande9

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

2 olen elämässäni saanut; Rcomin ja dementian ja kummastakaan en luovu !!! :smt003 :smt005
Rcomia saa: http://www.hautomakone.fi ja dementia tulee aivan itsekseen !!!!
omena

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja omena »

^ :smt005 :smt005 :smt005

Mulla myös nykyään rcom ja pois en anna :smt003
Iloisten Munatalo

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

saralele kirjoitti:Mini Advance mulla kans ja aivan huippuhelppo ja luotettava (ainakin näin yhden haudonnan kokemuksella :smt005 )
Helppo juu kunhan lapset on köytettynä muuanne :smt044
saralele

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Iloisten Munatalo kirjoitti:
saralele kirjoitti:Mini Advance mulla kans ja aivan huippuhelppo ja luotettava (ainakin näin yhden haudonnan kokemuksella :smt005 )
Helppo juu kunhan lapset on köytettynä muuanne :smt044
Ja kone katonrajassa :smt001
jokunen

Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Mulla on taas haudontaongelma.
Koneessa on ankan- ja kananmunia. Tyhjille paikoille laitoin kanan alta hetken haudottuja, koska vaikuttivat läpivalaistessa olevan yhtä kehityneitä kun koneessa jo olleet kananmunat. Nyt kuitenkin läpivalaisin uudestaan, muilla munilla olisi la 10 vrk:n kuluttua niin toinen kanan alta tuotu näyttää huomattavasti kehittyneemmältä.

Uskallanko antaa sen yhden kuoriutua? Pitääkö kone puhdistaa sitten ennen seuraavien kuoriutumista? Onnistuuko se käytännössä? Veikkaisin että se yksi muna on noin viikon pidemmällä kuin ne muut.

Sellanen kuoriutumiskone ois kyllä tosi kätevä...
Vastaa Viestiin