Ankkojen kuoriutumisongelmia?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Ankkojen kuoriutumisongelmia?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ankanmunilla oli laskettu aika (28 vrk) tänään. Eilen tuli yhteen munaan reikä, mutta tänään sikiö oli kuollut. Jonkun verran oli reikää suurentanut. Harmittaa kamalasti, olisi ollut musta ankkatipu. :smt010

Mulla on ollut lämpö 37,8 ja kosteus 50 %. Kolmen viikon jälkeen nostiin kosteuden 55 %. Kolmea vuorokautta ennen laskettua aikaa otin käännöt pois ja nostin kosteuden 60 %. Kun ekaan munaan tuli reikä, laskin lämmön 37,2 ja nostin kosteuden 70 %. Näihin saakka kaikki näytti menevän ok, kaikki kehittymään lähteneet kehittyivät hyvin ja olivat elossa.

Kun avasin tuon kuolleen, sillä oli alapää auki, mutta ruskuaispussin sijaan ulkona oli jotain suoliston & sisäelinten näköistä. Onko tämä joku kehityshäiriö vai johtuuko haudonnasta?

Nyt toiseen munaan oli tullut reikä. Toivottavasti nyt onnistuu. Mutta vinkkejä otetaan vastaan..
Xaus

Re: Ankkojen kuoriutumisongelmia?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla ankat kuoriutuivat vähän myöhässä ja muutamaa jouduin auttaa. Luultavasti olisivat kuoren sisälle kuolleet. Muutenkin olen lukenut monella ongelmia ankkojen kuoriutumisessa. Yllättävän usein tulevat väärästä päästä.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkojen kuoriutumisongelmia?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ashtonien ankkakirjan mukaan ankkojen optimihaudontalämpötila olisi alkuvaiheessa 37.3C (lopussa 37.2). En tiedä onko korkeamasta lämpötilasta millaista haittaa. Loppukosteus voi olla hyvinkin reilu, neuvoi Pekkis, eli mielellään yli 70% kannattaa tähdätä.

Mun 7 ankanpoikasta kuoriutuivat ihan hyvin väärästä päästä tulijaa lukuunottamatta, sitä piti auttaa aika rajusti (viime kerralakin joudin tällaista auttamaan). Laajensi pikkuhiljaa kuoren reikää, ja lopulta jouduin ravistamaan poikasen osittain ulos! Pikkunen oli aloittanut vääräst päästä kuoriutumisen, ja sitten päättänytkin kääntyä ympäri toiseen päähän :shock: Ilmeisesti moisen meiningin seurauksena piiperon pyrstö oli pari ekaa viikkoa vino, mutta suoristui pikkuhiljaa suoraksi :smt038
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Re: Ankkojen kuoriutumisongelmia?

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minun hautomakoneessa on niin huono (tai sitten hyvä) lämpömittari, että lämpö on ollut minulla kokoajan n. 37 + jotain. Kosteutta en ole myöskään kovin tarkkaan seuraillut, mutta kun ensimmäiset reiän alut munaan tulee, nostan kosteuden 70%:iin ja välillä ylikin. Meikäläinen on niin malttamaton, että kun 28 pv lähestyy alan kuunnella, että kuuluuko munasta rapinaa ja piipitystä. Eli jatkuvasti availen konetta :smt004 Aina on mennyt yli sen 28 pv, nytkin ekat kuoriutui 31 pvnä ja tämä jolla oli ongelmia 32 pvnä. Ja tätä jota jouduin auttamaan, pidin huolta kosteudesta, eli märkä rätti oli reiän päällä... jouduin itse kuorimaan kuorta... ja sillähän oli sitten ongelmia toisen jalan kanssa...
Vastaa Viestiin