Loistavaa, että nyt jo pikkuhiljaa ymmärretään se, että se oikea huoli siellä Evirassa on ihan muualla kuin harrastekanaloissa, enhän minä siitä aikaisemmin juur sauhunnukkaan hemmetti.
Tää kaikki kestää juurikin siksi, että niitä näytteitä tutkitaan tarkemmin siellä jossain(laitoin tautientutkimus kerronnan aikasemmassa klinkissäni) ja siihen menee aikaa, kunnes sitten "suuri maailma" on tehnyt laskelmat ja "ennusteet" tän taudin mahdollisesta tuotannon heikentämisestä ja taloudellisesta menetyksestä....HE TEKEVÄT SIELLÄ NE PÄÄTÖKSET miten sairaiden tilojen ja kanojen/kukkojen /tipujen kanssa toimitaan.
Mietin itsekseni vaan sitä, että positiivinen eläin joka on toipunut taudista, mutta kuinka munuaisiin mennyt jälki/sivuoire ilmenee vai VAIVAAKO SE PIILEVÄSTI ELÄINTÄ SEN LOPPUELÄMÄN??
Pystyykö se uudelleen putkauttamaan taudin liikkeelle jossain vaiheessa, taudin sairastaneen kanan/kukon elimistöstä uusiin terveisiin yksilöihin vaikka vuoden päästä??
Jos nämä on tai tämä on riskitekijä taudin hävittämisessä piireistä niin jokainen voi mielessään ajatella mikä siihen on TÄLLÄ HETKELLÄ SITTEN SE AINUT HÄVITYSKEINO-TUOMIO eli sairastuneet yksilöt hävitetään!!
Se että me ihmiset saamme viruksemme vaikka kaupan kassajonossa, johtunee ihan kaikkien tietäen siitä että se kaupassa käynti kuuluu elämäämme ja jokapäiväisiin tapoihimme, MUTTA SE ETTÄ TÄMÄ TAUTI LEVIÄÄ KUIN KULOVALKEA kanoissa harrastelijoiden ja nimenomaan harrastelijoiden keskuudessa johtunee ihan erilaisesta suhtautumisesta navettahygieniaan kuin esim. juur niillä isoilla tuottavilla tiloilla, toki onhan tuolla énsimmäinen tautitapauksen kirjaaminen munintakanalassa, eli siitä vai sieltäkö tän totuuden julkituleminen alkoi?...
sekä johtunee myös siitä että asenteemme kanoihin ja kukkoihin on lemmikki, silittelemme, sylittelemme, kaverit käydessään silittelee ja sylittelee niin aikuiset kuin tiputkin...lemmikkiä kohdellaan lemmikkimäisesti ja se on luonnollista se, mutta siihen lemmikkiin tarttuu ne kaikki samat sairaudet kuin niihin tuotantoeläimiin ja se rakas lemmikki toimii levittäjänä ihan samanlailla kuin muut saman eläinlajin edustajat...se on ehkä liian helppoa unohtaa
Niinkun aikaisemminkin kirjoitin olen itseäni moittinut ja nimenomaan tästä kaverien kanalakäyttäytymisestä, mun on ollu niin mukava käydä(ilman lupia en ole mennyt koskaan) kaverin kanalassa katsomassa niitä persoonia, eikä pienessä mielessä ole minkäänlainen tauti edes käynyt ja siltikin navetoissa nuorena tyttönä paljonkin pyörineenä ihmisenä MUN OLIS PITÄNYT JOKA KERTA MUISTAA/TIETÄÄ SE PERUSHYGIENIA ja se perussääntö jo ettei ulkopuolisilla ihmisillä ole asiaa tuotantoeläinten tiloihin omissa kengissään,ilman käsienpesua ja muutamissa paikoissa hiusmyssyä...ei kuulosta enään kauheen harrastajamaiselta vaan just ylihysteeriseltä, mutta todellisuudessa se on vain sitä, että ne meidänkin rakkaat lemmikit on TUOTANTOELÄIMIÄ ja ihan yhtä herkkiä niitä vaivaamille taudeille.
Joo jälkiviisaus on parasta....TIEDÄN.
Tulihan taas pähkäiltyä aamutuimaan...Kiitos