UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
lautapihti
silkki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

No olisnyt noteeranneet sen mun sähköpostin viimeviikolla,niin ettei samana päivänä mtt,ilmoita maatiaiskanoja saatavana ja sitten että ib.n takia kanakauppaa ei nyt saisi tehdä ettei tauti leveä,sitte pahoittelu munikses ettemme saanu tietoa ajoissa että kananmyynti ilmoitus kerkes lehteen,kylläkai se nyt viikos olis ollu
estettävis,se mua nyt sieppoo tällä kertaa,kai minä nyt sitte vaahtoan turhasta,pitääpoistua takavasemmalle ku rupiaa olemaan hermot niin kirellä :smt040 :smt044 niin ja vielä,onhan tuosta ib .stä ollu lehdiskin uutisia
viki1970

Viesti Kirjoittaja viki1970 »

:smt038
Loistavaa, että nyt jo pikkuhiljaa ymmärretään se, että se oikea huoli siellä Evirassa on ihan muualla kuin harrastekanaloissa, enhän minä siitä aikaisemmin juur sauhunnukkaan hemmetti.

Tää kaikki kestää juurikin siksi, että niitä näytteitä tutkitaan tarkemmin siellä jossain(laitoin tautientutkimus kerronnan aikasemmassa klinkissäni) ja siihen menee aikaa, kunnes sitten "suuri maailma" on tehnyt laskelmat ja "ennusteet" tän taudin mahdollisesta tuotannon heikentämisestä ja taloudellisesta menetyksestä....HE TEKEVÄT SIELLÄ NE PÄÄTÖKSET miten sairaiden tilojen ja kanojen/kukkojen /tipujen kanssa toimitaan.

Mietin itsekseni vaan sitä, että positiivinen eläin joka on toipunut taudista, mutta kuinka munuaisiin mennyt jälki/sivuoire ilmenee vai VAIVAAKO SE PIILEVÄSTI ELÄINTÄ SEN LOPPUELÄMÄN??
Pystyykö se uudelleen putkauttamaan taudin liikkeelle jossain vaiheessa, taudin sairastaneen kanan/kukon elimistöstä uusiin terveisiin yksilöihin vaikka vuoden päästä??
Jos nämä on tai tämä on riskitekijä taudin hävittämisessä piireistä niin jokainen voi mielessään ajatella mikä siihen on TÄLLÄ HETKELLÄ SITTEN SE AINUT HÄVITYSKEINO-TUOMIO eli sairastuneet yksilöt hävitetään!!

Se että me ihmiset saamme viruksemme vaikka kaupan kassajonossa, johtunee ihan kaikkien tietäen siitä että se kaupassa käynti kuuluu elämäämme ja jokapäiväisiin tapoihimme, MUTTA SE ETTÄ TÄMÄ TAUTI LEVIÄÄ KUIN KULOVALKEA kanoissa harrastelijoiden ja nimenomaan harrastelijoiden keskuudessa johtunee ihan erilaisesta suhtautumisesta navettahygieniaan kuin esim. juur niillä isoilla tuottavilla tiloilla, toki onhan tuolla énsimmäinen tautitapauksen kirjaaminen munintakanalassa, eli siitä vai sieltäkö tän totuuden julkituleminen alkoi?...
sekä johtunee myös siitä että asenteemme kanoihin ja kukkoihin on lemmikki, silittelemme, sylittelemme, kaverit käydessään silittelee ja sylittelee niin aikuiset kuin tiputkin...lemmikkiä kohdellaan lemmikkimäisesti ja se on luonnollista se, mutta siihen lemmikkiin tarttuu ne kaikki samat sairaudet kuin niihin tuotantoeläimiin ja se rakas lemmikki toimii levittäjänä ihan samanlailla kuin muut saman eläinlajin edustajat...se on ehkä liian helppoa unohtaa

Niinkun aikaisemminkin kirjoitin olen itseäni moittinut ja nimenomaan tästä kaverien kanalakäyttäytymisestä, mun on ollu niin mukava käydä(ilman lupia en ole mennyt koskaan) kaverin kanalassa katsomassa niitä persoonia, eikä pienessä mielessä ole minkäänlainen tauti edes käynyt ja siltikin navetoissa nuorena tyttönä paljonkin pyörineenä ihmisenä MUN OLIS PITÄNYT JOKA KERTA MUISTAA/TIETÄÄ SE PERUSHYGIENIA ja se perussääntö jo ettei ulkopuolisilla ihmisillä ole asiaa tuotantoeläinten tiloihin omissa kengissään,ilman käsienpesua ja muutamissa paikoissa hiusmyssyä...ei kuulosta enään kauheen harrastajamaiselta vaan just ylihysteeriseltä, mutta todellisuudessa se on vain sitä, että ne meidänkin rakkaat lemmikit on TUOTANTOELÄIMIÄ ja ihan yhtä herkkiä niitä vaivaamille taudeille.
Joo jälkiviisaus on parasta....TIEDÄN.

Tulihan taas pähkäiltyä aamutuimaan...Kiitos
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

muistattekos KOSKA maatiaiskannat määriteltiin.... kyllä ne tämän kestää, ei siitä huolta tarvii kantaa.. viimeksi tautia oli 70 -luvulla ja ne maatiaiset oli ihan hengissä 80 - luvulla.

Joskus vaan on hyväksikin, että joku pöpö käy vähän degeneroituneita yksilöitä karsimassa, kun niitä heikkojakin on pietty hengissä tehohoidolla.
Tän vois vaikka ajatella olevan sellainen luonnonvalinnan apu harrastajille, kun myö tupataan niitä, ei niin elivoimaisiakin avittaan elolle.

Henk koht en karta enää yhtään mitään en viruksii enkä bakteerita... enkä sitä, että metsämyyrä tykkää vierailla mun punkassa... ja olen saanut avun tällä varmaan muutoin jo mut totaalisti sairaaksi asti karanneeseen allergiaan...

Tiiättekös kuinka IHANAA on nykyään haistaa mille kevät tuoksuu :smt050 ...sitten 40 vuoden totaalisen hajuttomuusallergiapaska-nuhan jälkeen..
meni vähän otoksi, mut ottakaa kevennykseksi tähän.. tosi ikävään tautipurkaukseen..

Mulla oli muuten myyräkuumeen jälkeen aika tavalla tietyt veriarvot koholla, ja nyt ne on ihan normaalit....vaikka oikeesti niitten vasta NYT pitäiskin olla ..tapissa :smt040 :smt030 :smt030 niin että ei ne munuaiset välttämättä vaurioidu pysyvästi ees höyhenpeitteisellä kanalla viruksista :smt037
Viimeksi muokannut maunu_muori, 07 Touko 2011, 09:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

lautapihti: Ok, anteeksi.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Voiskohan tämän hysterian jo lopettaa ja miettiä mitä tässä tilanteessa on kenenkin järkevää IHAN ITSE tehdä?

IB:stä EI vouhoteta SIKSI, että se olisi hirmuisen vaarallinen ja kaikki tappava tauti, koska se ei sitä ole! Siitä vouhotetaan SIKSI koska se on uusi tauti Suomessa ja sitä ei haluta tänne pysyvästi. Tottakai kyse on rahasta, ei kai kukaan muuta kuvittelekaan. Kysykää viranomaisilta, kyllä he sen myöntävät.

Harrastekanalat ovat vain yksi sivujuonne tässä sopassa. Viranomaiset ovat tavallisia ihmisiä ja tietävät kyllä että harrastajilla on vahvasti tunteet pelissä ja myös tän IB-jupakan rahallinen merkitys on joillekkin harrastajille aika suuri. Eivät he kuvittele, että rotukanan tai maattarin arvo on sama kuin broilerin. Ja on heilläkin lemmikkejä, joten ymmärtävät kyllä tunnesiteet niihin. Kiinnostais kyllä miten MTT aikoo reagoida tilanteeseen? Tekeekö muuta kuin "mustan listan" IB-positiivisista säilyttäjistä???

Äh, väsyttää koko IB... :smt019 :smt013.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Muorin kanssa pakko olla samoilla linjoilla :smt023 Jos tää ois joku ihan uus tauti, josta ei olis mitään tietoa, mitä se tekee nyt tai tulevaisuudessa, olisin minäkin ehkä aika epäileväinen. Mutta, jos ja kun, sitä on kanoissamme täällä kotimaassa ollut aiemminkin, ja silti meillä jokaisella noita kanoja edelleen on, en nyt ihan ymmärrä mihin ne kanat nyt tämän epidemian mukana katoais :smt017
Tuotantoeläimiähän ne ovat, meilläkin tuottamassa perheen kananmunat, mutta siinä sivussa myös terapeutteina pihalla kuopsutellessaan. Tottakai mun parveni on erityisesti mun silmääni miellyttävistä yksilöistä kasattu, ja toki olen niistä iloinen ja ylpeä.... mutta siltikin ne on vaan kanoja. Tällä tarkoitan sitä, että niiden päätarkoitus on tuottaa meille munia, ja myös hivenen lihaa.
Taidan olla ainut munislainen joka ajattelee niin, että noit kanat ei ole mulle elämää suurempi juttu, vaan ihan elelevät meillä peruskanoina, joita toki parhaalla mahdollisella tavalla hoidan ja ruokin, mutta mitään ylimääräisiä hygienia - karanteeni tiloja niille en ole aikeissa rakentaa, enkä aio niitä steriileissä tiloissa pitää ihmisiltä piilossa tautitartuntojen pelossa.
Toki toivon selvyyttä tähän tautitilanteeseen, ja kaikille tsemppiä, että jaksatte tämän kevään monine vastaamattomine kysymyksineen, mutta toivottavasti kesällä jo aurinko paistaa tosi kirkkaasti jokaiseen harrastelijakanalaan :smt023
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Muuten samaa mieltä kuin Rusina, mutta eihän tuo tauti uusi ole Suomessa, jos sitä on ollut jo 1970-luvulla? Sitä ei vain ole osattu harrastekanailjoiden kanoista tässä välissä enää etsiä/tutkia? :smt017
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Anteeks viki, mut sun vistit on niin pitkiä ja moittivan sävyisiä mun mieleen et mä en jaksa lukea :smt009 Hyppään tästedes yli...

^Tai sitten ei oo välitetty, kun eihän ne harrastajilla mitään sanottavasti tuota :smt019
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

musta tuossa aiemin oli jo että kun harrastaja on.. niinkuin tiedän että moni vastuullien on tehnyt.. lähettänyt linnun eviraan tutkittavaksi, niin siltä on tutkitti myös tämä vaihtoehto..

tolla taudilla on niin lyhyt itämisaika.. että en kamalasti jaksa ajatella että tätä olis koko ajan ollut harrastuskanaloissa.. kyllä tämän on täytynyt tulla viimeisen puolen .. korkeintaan vuoden aikana suomeen jostain muualta .. tavalla tai toisella..

ei muuten TASAN ollut tautisulku vielä 80 luvulla sillä tasolla tuotantoelikossa kuin nykyään, eli kyllä silloin vierailtiin ja käytiin kanaloissa ja vaihdettiin siitosyksilöitä .. niin että turha kuvitella että tää olis koko ajan täällä jyllännyt....tää nykynen harrastekanavillitys on vasta sellainen vajaan 10-15 vuoden juttu.. osin ihan sellaisen viherpiiperrys ajattelun myötä.. TUNNUSTAN .. :smt005

muistan että maitotilojenkin oviin tuli se pääsy kielletty vasta joskus silloin, kun evr aloitti niiden iskujen teon tuotantotiloille..hyvä muisti ja jäärän suvussa aika tavalla ammattiviljelijöitä.. :smt047 .. siitä ei oo kuin 10 korkeintaan 15 vuotta...siihen asti kyllä navetan ovi avautu mennen tullen vieraallekin :smt045
Viimeksi muokannut maunu_muori, 07 Touko 2011, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
viki1970

Eihän näitä mietelmiäni kenenkään PAKKO ole lukea :shock:
Sävy on sävy ja kukin kokee sen tyylillään, kaikki ei aina ole niin pelkkää positiivista vaikka silti mieleni asian harrastamiseen on positiivinen ja ajattelen kaiken KUITENKIN vielä kääntyvän hyväksi...
:smt049
viki1970

maunu_muori

Olen sitten ilmeisesti ollut erilaisilla tiloilla aikanaan nuorena tyttönä...sieltä ei saanut tankista hakea edes maitoa muu kuin talonväki...kaikkihan on toki tietty emännästä kiinni ja talon tavoista...ja toki voin puhua vain omista kokemuksistani :smt045
Rusina

Bean kirjoitti:eihän tuo tauti uusi ole Suomessa, jos sitä on ollut jo 1970-luvulla? Sitä ei vain ole osattu harrastekanailjoiden kanoista tässä välissä enää etsiä/tutkia? :smt017
Systemaattisesti sitä ei ole harrastekanaloissa tutkittu. Hitsi kun unohdin kysyä, että tutkitaanko se rutiininomaisesti jokaisesta Eviraan tulevasta linnusta. Ja sekin vielä, että jos virus jo on raadosta kadonnut ja vain vasta-aineet ovat jäljellä, niin löytyvätkö muuten kuin verinäytteestä :smt017.
Tuotantosiipikarjan puolella testaus on rutiinia, jokainen maahantuotava erä tutkitaan (kaikki emolinnut ovat "tuontitavaraa", niitä ei kasvateta Suomessa sukupolvitolkulla). Niistä on kuulemma löytynyt silloin tällöin vasta-aineita, mutta vain epäselviä tapauksia jotka ovat todennäköisesti rokotuksen jäänteitä. Suomeen tuotavia lintuja ei saisi rokottaa IB:tä vastaan, koska se aiheuttaa testeissä niitä vääriä hälytyksiä.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Rusina, mä kysyin ja sain vastauksen, et ei tutkita rutiininomaisesti, vaan vain jos oireet on viitannet siihen suuntaan...
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Maaseudun tulevaisuudessa oli ikävä lause. Jos positiiviset tilat on nyt löydetty, eikä tauti ole tämän pidemmälle levinnyt, tilat saneerataan. tarkoittaa siis, että positiivisten tilojen linnut tapetaan.
Rusina

monnilainen kirjoitti:tarkoittaa siis, että positiivisten tilojen linnut tapetaan.
Ja sitähän ei muuten tapahdu! :smt027 :smt068 Täältä pesee :smt074. Mulle on justiinsa kerrottu, että pakottaa ei voida ja vapaaehtoisesti ei taida kaikki hommaan ryhtyä... :smt075. Valtio ei myöskään maksa korvauksia (ainakaan tällä tietoa) "saneeraamisesta" vaan pitäisi olla oma vakuutus.
Jos tuolle tielle lähtevät, niin voi olla että tauti leviää... :smt117 -> :iroc: -> :smt031 -> :smt047.
Vastaa Viestiin