Alhojen värikirjoa

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kaakatin

Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Aina välillä kuulee sanottavn, että alhot ovat tylsän yksitoikkoisen värisiä. Upean luonteensa lisäksi alhot ovat kuitenkin aika kirjavaa sakkia. Minun alhoni ainakin ovat kaikki eri värisiä, vaikka punaisenruskeita ovatkin. Tässä vähän alhokirjoa, kiva jos muutkin laittaisi kuvia alhoista, niin saataisiin kunnon värisuora. :smt003
Kuva

Kuva


Kuva

Kuva[Uploaded with ImageShack.us


Kuva

Mitä näistä nuorikoista vielä tuleekaan.
Kuva

Ja entäs tästä kukkopojasta
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Tuulia

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Kyllä on kauniita ! :smt055
Äiteen olisi tarkoitus hommata alhokanoja Kieku-kukon seuraksi, mistäs noita värikkäitä alhoja saisi, siitosmunatkin kelpaisi, meikä kun aikoo hankkia pikapuolin hautomakoneen :smt045
vardenji

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Juur värikkyyden vuoks alhot on mun harkintalistalla tän hetken ykkösiä. :smt003 Mun sekarotuset kun tuppaa olemaan kaikki tipuina maaoravia ja aikuisena tummanruskeita... Kukot punasenkirjavia...
Ushva

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on kans noita pilkkukanoja. Vaikkei nämä nyt tietysti esim. tyrnäväläisille vertoja vedä värikkyydessä, niin ei mun mielestä alhoja voi väittää yksitoikkoisen väriseksi.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Näissä samansävyisissä vaaleanruskeissakin on aina jotain eroja vaikkapa pyrstön värissä joka voi olla musta, harmaa, valkoinen ym. Lenni-kukon takana näkyy Talvikki jolla on ihan valkoinen pyrstö:

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Paitsi että alhoissa on paljon eri värejä kanojen välillä, niin myös yhden kanan väri saattaa vaihdella vuosien mittaan niin ettei sitä enää samaksi tunnista!
Tässä ketjussa kuvia Sylvia-kanasta joka aiheutti mussa ihmetystä värinvaihdollaan: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... A4ri%C3%A4 Pitäis ottaa siitä nyt uusia kuvia, väri on taas muuttunut hieman.
vardenji

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Värejä katteltiin tästä topiikista ja rotuesittelyistä ja kaverit valitsi kans alhon mulle tulevaksi roduksi :smt003(kuin myös äiti ja minä lopullisesti) Noi värit on todella kauniita :smt007 Isoveljeltä saan kesällä apua remonttiin ja sitten etsimään kasvattajia, joilta ostaa ensimmäiset :smt002
helleena

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja helleena »

Vasta nyt kattelin tätä topiikkia ja noi Ushvan alhot on just semmosii pilkullisii joita mie parveeni haluun :smt060 . Miun Ruusustiina ol tommonen, mut sitä ei oo ennää :smt010 . Tilalle pitäis saaha uus pilkullinen alhorouva :smt045 . Aivan upeita ovat Ushva noi siun alhos :smt054
vardenji

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Voi kun aika menis vaan nopeesti ja sais selvyyden tosta hautomakoneen toimivuudesta niin vois ruveta jo kyselemään siitosmunia! Kolmas päivä kaupan munilla vasta menossa. Toisaalta kun talo ei oo lämpimimmästä päästä(pääs tänään +12 asteeseen ennen kun pääsin lämmittämään) niin olis syytä hautoo vasta lämpeemmillä ilmoilla...
Ushva

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Pakko laittaa kuva tästä Marikan kauniista alhokanasta, joka on mun kanojen jälkeläinen:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Ehkä kaunein näkemäni alhokana, kuva vaan kännykällä otettu joten ei tee oikeutta! :smt055
maunu_muori

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

kuuluko alhon alkuperäiseen rotumääritykseen toin linnunsilmäkuvio, sillon kun se maatiaiskanta löyettiin... mie tiiän parikin rotua , joissa on tollainen kuviointi vallittevana geeninä, ja toinen on sellainen, jolla ei oo sulkia jalassa, toisella on.... ja kumpikin kääppärirotu on pirun hyvä lentämään..mille fleur ja chabo..
en haluis olla ilkee, mut onko ny sata varmaa, ettei nää oo kuitenkin risteytyneet jossain vaiheessa, vaikka ei olis ollut pieninkään aie.. ne penteleen kääppärit pääsee tosi pienestä raosta vaikka katon rajasta tekeen tempput.. kokemusta on :smt025, ja kun kokeilee sen nuoren kääppänäkukon luitten paksuutta , niin se menee pienpään reikään kuin rotta. ja kääppäri osaa lentää vaikka 10 m korkeuteen halutessaan. :smt045, ja noi ei kuitenkaan oo niin pieniä etteikö risteytyminen onnistuisi... maatiaiskanan kanssa.

Vai voisko olla sillain että kanta alkaa pajastaan niitä rotuja joita niihin on ennen "maatiaismääritystä" sotkettu, kun geenipooli on kuitenkin kaventunut, kun niitä yritetään pitää puhtaina... lammaksillahan tää on ihan selkeesti havaittavissa jo niissä suljetuissa katraissa... :smt040 ...esim "jaalalaisilla"... suomenlampailla.. niitähän ne geneettisesti ON... Lennikukon habitus on taas selleinen joka kuuluu aika tavalla Leghornille, poislukien jalkojen väri. Oon antanut itteleni kertoo, ettei kukot olleet siinä rodussa puhtaan valkoisia kuten kanat.
Ushva

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Ushva »

No ei ole ainakaan mulla risteytyneet yhtään minkään kanssa ja säilyttäjiltä on vanhemmatkin ostettu. Ilman testaamistahan ei oo muuta mahdollisuutta ku luottaa myyjän sanaan ja allekirjoittamaan alkuperätodistukseen. Noihin pilkkuihin ja periytymiseen on mun vaikea mitään kommenttia antaa kun en niistä mitään ymmärrä, mutta joku tietävämpi varmaan osaa paremmin asiaa selventää. :smt003
maunu_muori

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

juu .. tarkoistus ei ookkaan ketään osoittaa sormella, vaan sellain tuli mieleen tosta kuviosta... kun itellä on ollut sekä että, mut meiltähän näitä ei ei oo myyty .. mitä nyt himolisääntyviä kääppärisotkuja joskus vaihdettu.... lihaksikkaampiin :)
Rusina

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mun käsittääkseni alhoissa on alusta lähtien ollut eri tavoin pilkullisia. Onhan niitä jossain muussakin maattarikannassa. Mä olen itsekseni ajatellut, että valkoiset pilkut voisivat olla peräisin ancona-rodusta, jota on aikoinaan ollut paljonkin Suomessa. Mitään näyttöä mulla ei tälle teorialle ole, muuta kuin eri rotujen esiintymishistoria tässä maassa. Ancona on musta valkoisin pilkuin, mutta pilkkujen periytyminen on ihan sama, oli pohjaväri mikä tahansa. Mustia pilkkuja taas on maattareilla ihan yleisesti. Tosin kääpiörotujakin on ollut pitkään Suomessa, joten voi väri olla niistäkin peräisin... jostain useiden vuosikymmenien takaa.
Lenni-kukon värin selitys taas on todennäköisesti splash, jolla on mahogany-geeni. Alho-kannassa on olemassa musta/sininen/splash-geenin kaikki variaatiot. Leghornin valkoinen on erilainen, siinä ei voi olla harmaita sulkia, koska siinä värissä valkoinen korvaa mustan ja harmaan, vain ruskea jää näkyviin...

Joku alho-ihminen varmaan tietäisi kertoa kannan väreistä enemmän. Nämä ovat vain niitä juttuja joita itsekseni värifriikkinä olen pähkäillyt, voivat mennä täysin metsäänkin :smt021 .
annemari

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla on justiin tuon valkoisen maatiaiskukon värinen jättikochinkukko ! :smt049
maunu_muori

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

:smt003 mut kuitenkin kanaset on aika kivoja lemmikkejä... kerron joskus omista havainnoistani :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alhojen värikirjoa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

maunu_muori kirjoitti:Vai voisko olla sillain että kanta alkaa pajastaan niitä rotuja joita niihin on ennen "maatiaismääritystä" sotkettu, kun geenipooli on kuitenkin kaventunut, kun niitä yritetään pitää puhtaina...
Minusta tämä logiikka tuntuu ihan järkeenkäyvältä :smt003
Esim. juuri tänään ihmettelin ja päivittelin omaa ainokaista ilmajokistani. Se on tullut minulle siitosmunana siitä parvesta, joka on hautoutunut minun (brahma)kanani alla ns. tilaustyönä. Ainoallakaan meillä kuoriutuneella ilmiksellä ei ollut "karvakinttuja" siihen mennessä, kun lähtivät uuteen kotiin, eikä ole vielä tänäkään päivänä! Niiden jälkikasvusta kuitenkin on nyt tullut muutamia yksilöitä, joilla on jonkin verran tuota sulkajalkaisuutta. Se saattaa ilmetä vasta vanhemmiten, kuten esim. tällä meidän Tertulla ---> se kasvatti varpaiden väleihin muutamia höytyviä vasta ensimmäisessä sulkasadossa ollessaan. Ja joo, siellä paikassa, josta nämä ilmikset tänne Kainuuseen tulivat, ei ole muita rotuja/maatiaiskanakantoja :smt045
Vastaa Viestiin