Kestopehku...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kestopehku...
Tuota ... olin aluksi kovin kestopehkun kannalla, mutta nyt olen ruvennut empimään. Kerää kosteutta seiniin ym. rakenteisiin jo pelkkä kostea turve, sonnat ja juomavesi. Millainen kanala teillä on? Lattia sementtiä? Ajattelin vaan, että tuollainen puurakenteinen systeemi ei kyllä kauaa kestä olla ihan vesimärkä ja eikös tuollainen toimiva kestopehku tuota kosteutta? Tai ainakin se tarvitsee toimiakseen paljon kosteutta.
Kyllä se tarvitsee kosteutta, ja on kostea ja tuottaa kosteutta.
Mutta kun se palaa, niin pystyy tuulettamaan. Ja levitän pinnoille ja sahanpurua ja turvetta.
Se kummasti kerää kosteutta. Ja rutiinini viime talvena oli käännellä ja levittää ohut kerros kuivaa sahanpurua päälle.
Ei ollut erityisen kosteaa.
Minulla on puurakenteinen ja ei ole vielä alkanut lahoamaan.. Mutta se kyllä saisi lhota, uusi on luvattu kun tuo lahoaa
Mutta kun se palaa, niin pystyy tuulettamaan. Ja levitän pinnoille ja sahanpurua ja turvetta.
Se kummasti kerää kosteutta. Ja rutiinini viime talvena oli käännellä ja levittää ohut kerros kuivaa sahanpurua päälle.
Ei ollut erityisen kosteaa.
Minulla on puurakenteinen ja ei ole vielä alkanut lahoamaan.. Mutta se kyllä saisi lhota, uusi on luvattu kun tuo lahoaa

Tää yrittää epätoivesti saada pehkua palamaan, ja siksi lisäkysymys.... Yritänkö saada koko pehkun alueen palamaan, vai riittääkö jos teen johonkin nurkkaan kompostikasan?
Kanalana työmaaparakki, jossa eristeet. Parakki jaettu kahteen kanakarsinaan, eli isoja ne eivät ole, mutta tuntuu, että sitä lämmintä vettä saa kantaa sinne oikein urakalla, jos meinaa kokopehkun saada sopivan kosteaksi
Kanalana työmaaparakki, jossa eristeet. Parakki jaettu kahteen kanakarsinaan, eli isoja ne eivät ole, mutta tuntuu, että sitä lämmintä vettä saa kantaa sinne oikein urakalla, jos meinaa kokopehkun saada sopivan kosteaksi

Sama kysymys on mullakin ollut mielessä. riittääkö jos pehku lähtisi esim huonenn keskellä palamaan? Seuraisiko loppu ala perästä
Isoveli lupas yrittää sitä turvetta huomenna hakea
Iso helpotus, kuten hygieniapassin suoritus. Sekin on ohi! Voi rauhassa unohtaa suuren osan ja keskittyä bakteerikammopapereiden sijaan kääntelemään kanankakkaa pehkun sekaan 

Tuolla ketjun alussa ihmettelin miten se kestopehku tehdään, ja siellä on hyvä Mimmin kommentti, jos istuu pehkuun ja pöksyt kastuu, on se liian märkää...
Ja kunnolla palaessaan se pehku kyllä lämmittää niin paljon, että voi liian kosteuden tuulettaa ulos.
Mulla on kanalassa betoni lattiat, eli ei ole lahoamis ongelmaa. Ja pehkuahan voi talvellakin kärrätä pois, jos sitä on liikaa, ettei nouse turhaan seinille. itse joudun kyllä auttamaan kanoja edelleenkin pehkun kääntelyssä, että saan sen kunnolla palamaan.

Ja kunnolla palaessaan se pehku kyllä lämmittää niin paljon, että voi liian kosteuden tuulettaa ulos.
Mulla on kanalassa betoni lattiat, eli ei ole lahoamis ongelmaa. Ja pehkuahan voi talvellakin kärrätä pois, jos sitä on liikaa, ettei nouse turhaan seinille. itse joudun kyllä auttamaan kanoja edelleenkin pehkun kääntelyssä, että saan sen kunnolla palamaan.
Juu riittää riittää!! Se leviää kuin kulovalkea
Vähän sekoittelee kokoajan laajemmalle.
Mutta olishan se hyvä kokeilla eri kohtiin eri kosteudella ja silleen. ja sitte mistä syttyy, niin sitä kääntelee ja hoitelee.
Se kummasti lämmittää, vaikkei palaisi kuin neliön ala!!
Heti kun alkaa viiletä, niin kakkaa sekaan. minä käännän joka päivä orsien alta kakkia sekaan.
Minusta tuo kääntely ei ole rasitus vaan mukavuus!
Näen silmissäni kukkivan kasvimaan, kun kääntelen pehkua ja se on niin mukava ajatus, että pitää vihellellä; Tee työtäs laulellen!

Vähän sekoittelee kokoajan laajemmalle.
Mutta olishan se hyvä kokeilla eri kohtiin eri kosteudella ja silleen. ja sitte mistä syttyy, niin sitä kääntelee ja hoitelee.
Se kummasti lämmittää, vaikkei palaisi kuin neliön ala!!
Heti kun alkaa viiletä, niin kakkaa sekaan. minä käännän joka päivä orsien alta kakkia sekaan.
Minusta tuo kääntely ei ole rasitus vaan mukavuus!
Näen silmissäni kukkivan kasvimaan, kun kääntelen pehkua ja se on niin mukava ajatus, että pitää vihellellä; Tee työtäs laulellen!

Nyt on kokeilussa toi kiviämpäri! Oli liikaa kiviä kiukaassa ja poistin kiviä jo kuukausia sitten. jätin ne sisälle ämpärissä ja nyt nostelin isoimmat leivinuunin luukusta sisään pariks tuntia ja kärräsin kanalaan. Lämpötila nousi tunnissa kaks astetta
Uuninlämpö oli 150 kiviä sinne laitettaessa. Kastelin vielä vähän kiviämpärin ympäriltä lämpimällä vedellä. Toivottavasti vihdoin lähtis palamaan...

Meillä ois kans tiedossa operaatio miten saada pehku toimimaan. Tänään tulee lasti turvetta lisää ja pitää varmaan taas pyytää lapsia pissimään pottaan että äiti saa viedä kanalaan. Onneks asutaan täällä korvessa, nauratti yks aamu jo tossa syssymmällä että ois varmaan naapureilla juttelun aihetta ku yks vitipää kävelee aamulla pihan poikki toisessa kädessä potta ja toisessa lautanen (lasten puuronjämät..)
No joo, pitänee mennä hakemaan myös naapurista heponkakkaa sit jossei toi tunnu auttavan.

No joo, pitänee mennä hakemaan myös naapurista heponkakkaa sit jossei toi tunnu auttavan.
^^laitoitko sen kivi ämpärin ihan sinne pehkun sekaan vai johonkin muuhun paikkaan. Meillä on nyt lämmitelty muutama päivä vanhoja kiuas kiviä takassa ja kannettu peltiämpärissä kanalaan. Oon vaan jättänyt ne siihen häkin ulkopuolelle. Meillä ei tunnu pehku lähtevän millään. Mulla on kohta pakaste broilereita kanala pullollaan. Täytyy varmaan hankkia joku iso kanihäkki ja tuoda silkitiput sisälle jos ei lähde lämpenemään. Halvatun talvi ja pakkaset 

Minulla myös on vaikeuksia saada pehku toimimaan
Olen laittanut turvetta ja purua monta säkillistä. Minun pehku taitaa olla liian kuivaa...
Auttakaa te viisaammat, että miten saan sen palamaan ja tuottamaan lämpöä!!

Auttakaa te viisaammat, että miten saan sen palamaan ja tuottamaan lämpöä!!
Kopsaan tähän mitä kirjoitin aiemmin tänään FB:hen:
"Me tehtiin aamulla pehkun tehostinta. Otettiin saaviin ex-lampailtamme jäänyttä vanhaa kökköheinää, kaadettiin siihen vanhaksi mennyttä kotiviinin superhiivaa ja jauhoja, mynnähtänyttä omenamehua ja lämmintä vettä. Tämä herkkusaavi sitten kumottiin kanalaan. Saas nähdä millainen katku siellä kohta on :-D Ja saas nähdä lämpiääkö."
Ja kas kummaa, sehän lähti sipisemään.
Siellä pehkun sisällä on nyt sellainen lämmin pesäke. Toivottavasti lämpö kestää ja lähtee leviämään. 
"Me tehtiin aamulla pehkun tehostinta. Otettiin saaviin ex-lampailtamme jäänyttä vanhaa kökköheinää, kaadettiin siihen vanhaksi mennyttä kotiviinin superhiivaa ja jauhoja, mynnähtänyttä omenamehua ja lämmintä vettä. Tämä herkkusaavi sitten kumottiin kanalaan. Saas nähdä millainen katku siellä kohta on :-D Ja saas nähdä lämpiääkö."
Ja kas kummaa, sehän lähti sipisemään.

Tuo hiiva on hyvä idea!
Vähän sama oli mielessä, kun kaatelin piimän jämiä pehkuun. Ajattelin,että voisko maitohappobakteerit
Minulla nimittäin hiljeni pehku, kun varastin sitä lämmintä ankkalan puolelle...
Nyt odotan syttyykö uudelleen. varastin vissiin liikaa...
Vähän sama oli mielessä, kun kaatelin piimän jämiä pehkuun. Ajattelin,että voisko maitohappobakteerit

Minulla nimittäin hiljeni pehku, kun varastin sitä lämmintä ankkalan puolelle...
Nyt odotan syttyykö uudelleen. varastin vissiin liikaa...

Mistäs minä nyt lampaitten kökköheinää saan
Auttaako toi piimä?
JOs kelit täsät vielä kylmenee, niin hättää olen kärsimässä....

JOs kelit täsät vielä kylmenee, niin hättää olen kärsimässä....

Hautasin ämpärin pehkun sekaan niin että vain osa ämpäristä jäi näkyviin. Ja tota tehostinta täytyy kyllä kokeilla huomenna! Joukkoon menis vanhaa luumuhilloa, vanhaa ternimaitoa, superhiivaa, lämmintä vettä, pannukahvin puruja ja pupun kopin heinät. Toivon että toimis... Alkaa olla kanalassa epämiellyttävän kylmä
Laitoin kanat tänään päivällä kuttujen puolelle, mutta siirsin takaisin kun kanalassa alkoi lämpö nousta. Illalla oli vasta kivet kylmenny ja toin sisälle lämpenemään. Huomenaamulla myös kiviämpäri kanalaan.

Nyt on kuivahiivasta ,jauhosta suolasta ja sokerista tehty taikina ja puruja täyteaineena ja tietenkin lämmintä vettä ja haudattu ämpärin sisältö puru/olkikasaan jota kuopsuttavat ja toiseen kohtaan kaadoin omenaviinietikkaa, piimää pari leivänpalaa ja lämmintä vettä mut leivät taitaa kyl kanat syödä ennenkuin kerkiivät happanemaan.Toivottavasti alkais ruveta lämpiimään säästäis muutaman euron sähkölaskua ja sit tehdä uus satsi toiseenpäähän mikäli toimii, koska purut ja oljet kuopsutetaan toiseen päähän tilaa