Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimm@

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Siis onko tosiaan niin että se ammoniakin haju on palamisen merkkejä?
Meillä oli kanalassa kamala ammoniakin haju, tuntui ettei itse voi siellä hengitellä.. Nytkö mie lapoin kaiken kestopehkun alun sieltä poies?? Voi kele!!
Lapoin hätäpäissäni melkein kaiken pehkun ulos, ja uudet pehkut sisälle. Aattelin josko ne kanat kupsahtaa siihen hajuun... :smt003
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

No ei todellakaan saa olla ammoniakki löyhkää. Silloin on ilman laatu jo niin huono, et takuulla ylittää eläinsuojelulaissa asetetut rajat. Kyllä sen ilamna laadun tulee olla niin hyvä, että ihan itsekin voisit siellä olla.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

eillä on vasta sellanen pieni aromi, joten yritän keksiä vastaiskuja. Tarttis kai lähteä käymään tossa parin kilsan päässä kysymässä hevonkakkaa kassillisen. :smt003 Vein talikolla vajaan saavillisen lehtiä pihalta kanalaan, kysyn isoveljeltä, josko se lähtis mun kuskiks hakemaan turvetta...
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Mistähän se ammoniakin haju sitten johtui? Pehkut oli silloin aika puhtaat, ei juuri kakkaa. Nyt ei ole hajua vaikka en ole siivonnut millään tavalla muutakuin tiputellut kakat pois orsilta ja sekoitellut pehkun sekaan.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

No oisko ollut sitä, et kakka ei ollut sekaantunut pehkuun tai pehku liian kuivaa tms?
Kyllä mulla alkaa dunkkaamaan, jos en orsien alta siivoo säännöllisesti kakkoja pois. Muualla ne sekaantuu pohjaan, mut orsien alle kerääntyy ja just siihen pintaan ja sit ne dunkkaa.
Chick
chabo

Viesti Kirjoittaja Chick »

Ei toimi mullakaan pehku, sisältää haravointijätettä (lehtiä), turvetta, sahanpurua, olkea. Tuntuu hassulta vaan heitellä sinne mitään ihmispissaa, kun kanat kuitenkin sotkevat ruokansa sinne ja syövät pehkun seasta jyviä.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Näkyvät kakat aiheuttaa heti hajua vaikka olis vähänkin.
Sekoittele vaan kakat pehkuun ja muutenkin pitää käännellä niin alkaa palaa nopeemmin.
Ja jos tulee hajua, niin tuuletusta vaan lisää.
Ei vielä ole liian kylmä, vaikka pitäs vähän ikkunaa raollaan muutaman tunnin.
Minulla ei vielä edes haise ammoniakki ja ei pala. mutta kanamäärä on puolet isompi kuin viime talvena ja se vissiin jo lämmittää!??
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Irman kysymyksiin…
Entisten omistajien laittama havut+heinät-kestopehku ei ole hyvä ratkaisu kanoille.
(Esim. vuohilla ja lampailla toimiva, koska ne eivät kovinkaan paljon kaivele alusiaan. Niillä toimii hyvin se, että aina vaan lisätään uutta heinää/olkea entisten päälle, kun ne alkavat olla kosteita tai näyttävät likaisilta.)

Kanojen luonteeseen kuuluu kuopsuttelu ja kaivelu sekä kylpeminen ja myöskin ruuan=jyvien etsiminen kuivikkeen joukosta. Pitkästä materiaalista tehdyssä kuivikkeessa suurin osa em. toiminnoista on niille vaikeaa tai mahdotonta. Siksi sellainen hienojakoisemmista aineista koostettu pehku on ehdottomasti parempi.

Havut/heinä/olki toki sopivat kanojenkin kestopehkun ainesosiksi, mutta silputtuina eli ei pitkänä. Niiden lisäksi kutterinpuru/sahanpuru/kuiviketurve/puiden lehdet ovat hyviä ja kuohkeita alusia kanojen käyttöön. Erillistä kylpypaikkaakaan ei tarvitse välttämättä laittaa, vaan kanat kylpevät pehkussa.

Nooh, lisää ainakin kuiviketta niin paljon, että lattia pysyy peitossa, jos et muita toimenpiteitä kerkeä tälle syystalvelle tehdä. Vaikka pehku ei “palaisikaan“, niin eristää se lattiasta tulevan kylmyyden kuitenkin. Laita vaikkapa ne molemmat heinäpaalit, mutta silppua heinät esim. kirveellä puupölkkyä vasten. Ja kipaise maatalouskaupasta turvepaali…sen kun tyhjennät yhteen nurkkaan (vaikka vähitellen), niin siinä on kanoille mieluinen kylpypaikka. Saattavat aluksi katsoa oudoksuen ja jopa peläten, mutta äkkiä ne sen tarkoituksen hoksaavat ;)
Suvianne

Sain tällasen vanhan kansan vinkin>!!!

Kestopehkuun pitää SiLPUTA havuja! Kuulemma ilmastaa ja palaa hienosti!?
Aion kokeilla...
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Meillä ei taida vieläkään pehku pelata. Lämpöpatteri on nyt hyvin pienellä, lämpö pysyy viiden ja kymmenen asteen välillä ja patteri suht kylmänä. Tänään kompostia tyhjennellessä tuli ajatus, ja hivautettiin höyryävää kompostia toiseen päähän kanalaa, käänneltiin joukkoon. Kosteutta lisättiin jo pari päivää sitten pehkuun, mutta se ei sitä vielä käynnistänyt, saas nähdä auttaako käyvä komposti. Syteen taikka saveen, vai miten se meni. Ei kai siitä haittaakaan voi olla, ei pitäisi mitään kanoille vaarallista olla joukossa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Meilläkään ei pehkut oo käynnistyny ja tän hygieniapassikurssin takia en oo ehtiny hakeen hevon p tä tuolta parin kilsan päästä. Nyt on kans soitettava joku kuskaamaan että saan pari turvepaalia. Heinääkin on ostettava lisää. :smt009
Täytyy myöhemmin tällä viikolla sitoo tynnyri kaljakärryyn kiinni ja köpötellä tuonne hevostallille 10tietä pitkin :smt005 Kutuilla on huomattavasti lämpeempää kun kanoilla. Siellä kai toimii pehku... Jos Ilona ei avais oveensa koko ajan voisin laittaa kanat kuttujen puolelle, kunnes saan turpeet niille :smt017
Kanalaan on saatava lämpö päälle! Seuraaviin testeihin kuuluu myös tuo aiemmin neuvottu kiviämpäri :smt003
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Mä oon nyt kantanu tonne kanalaan 4 jätesäkillistä sitä hevokakkaa. Viime maanataina kaks ja tänään toiset kaks. Toivottavasti rupeais tapahtumaan jotain, muuten saadan kovemmilla pakkasilla pakastettua kanaa tai hirvee sähkölasku :smt012
Suvianne

Nyt oli pehku syttynyt!!
Ja yllätys kyllä, ei siitä mitä olen kastellut kakkavedellä ja lannoittanut irtokakoilla...
Vaan siitä mihin laitan keittiöjätteet!!
Mietin ja vertailin ja huomasin, että se kohta oli kosteampi oikeastaan aikalailla kosteempi kuin tuo kakka kohta.
Joten neuvoni on kokeilla kosteutta kaiken muun lisäksi. Ehkä reilummin kuin ensin luulee...
Ulkona -12 ja kanallassa +10 ja lämpenee vaan...
Nyt ei pelota tulevat pakkaset :)
Kyllä tuo pysyy käynnissä, kun kerta sytty.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Oletko suvianne vienyt ihan kaikki keittiöjätteet kanoille? Siis kaikki mitkä periaatteessa menis kompostiin?
Suvianne

Siis ihan kaikki ja aina olen sen tehnyt. Mitään ongelmia ei ole ollut.
Laitan siis sitruskuoret ja banaanin kuoret ja kaikki hyvin hitaastikkin maatuvat maissin tähkistä kahvinpuruun.
Laskiämpärin sisältö on sotkuinen kahvinpuruista ja potunkuorista jne. Kaadan kahvin jämät ja maidon jämät ja kaikki sinne. Siksi se on monasti myös hyvin märkää.
Kanat poimii sieltä mitä haluaa ja loput sekoittuu pehkuun.
Ja seuraavana kesänä ei pehkusta edes erota mitään appelsiinin kuoria!!??
Kaikki maatuu.
Minulla on kyllä aika paksu, noin 50cm. Ja paikoin paljon ylikin.
Ja kohtelen pehkua kuin jätti kompostia.
Välillä kääntelen, muuten ruopeaa ruuan jätteet haisemaan. Mutta jos kääntelee, niin mitään ongelmaa ei ole. ja kanat ei ole sairastelleet. Komposti ohjeita kun käyttää, niin toimii.
Minulla ei ole kuin yksi outo kuolema ja ripuliakin vain muutaman kerran parilla vanhuksella..
Joten kyllä kanat itse tietää mitä syövät jos tipusta asti saavat ruokansa etsiä :)
Vastaa Viestiin