Kukolla patti !!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kukolla patti !!
Mitäköhän meidän kukolla on vikana ? Huomasin muutama päivä sitten että jättiläiscotchikukon nokan ja silmän välissä oli patti. Joka päivä patti on kasvanut isommaksi ja nyt tänään se oli niin iso että kukon silmä tuskin näkyy. Kukko ravistaa päätä jatkuvasti joten patti ihan selvästi kiusaa sitä, tai sitten se että sen silmä on muurautumassa umpeen ja näkökenttä supistuu. Kukko on noin pari-kolme vuotias ja asunut meillä vasta alkukesästä lähitien. Onkohan kyseessä joku kasvain vai mikä se voisi olla ? Pitääkö minun nyt lopetta komeaa kukkoa
( Tänään se on selvästi pysytellyt jossain rauhallisessa paikassa ja enemmänkin piilossa (tietää kai että on helppo saalis kun sairastaa).. Kiekunta on viimeiset päivät ollut kaikkea muuta kun vireissä... Onkohan tällainen tavallista kanoilla ? Apuuva !!

Re: Kukolla patti !!
Mahtaako olla paise, jos päivittäin kasvaa isommaksi.
Jos kukko pysyy paikallaan niin, et uskaltaa tökätä putsattuun pattiin terävällä, puhtaalla neulalla reiän ja saa vedettyä patin sisältöä ruiskuun, näkee ainakin mitä siellä on. Samalla patissa paine hellittää ja kipu lievenee.

Jos kukko pysyy paikallaan niin, et uskaltaa tökätä putsattuun pattiin terävällä, puhtaalla neulalla reiän ja saa vedettyä patin sisältöä ruiskuun, näkee ainakin mitä siellä on. Samalla patissa paine hellittää ja kipu lievenee.
Mietin tässä samaa... Tänään pääsin oikein lähelle kukkoa ja näin että siinä on myös sellainen kellertävä kohta joka minun mielestä näyttää mädältä.. ?? Mikä olisi helpoin tapa saada kukkoa kiinni, se päästää kyllä aivan lähelle mutta sitten, sen jälkeen ?
Ota kukko syliin, niin et painat siivet vartaloa vasten ja tiukka ote. Jos ei kukko muuten anna kiinni, illan hämärtyessä se varmasti onnistuu. Tai jos muuten saa kanalan pimeäksi.
Kukon pään päälle voi laittaa vaikka rätin, jossa on patin kohdalla reikä. Pysyy paremmin paikallaan. Avustaja pitelee kukkoa ja sit sipastaan desinfiointi aineella pattia ja tökätään desinfioidulla neulalla pattiin reikä (kellertävän alueen kohdalle, jos siinä semmonen on). Jos ei oo ruiskua, mihin mädän voi imeä, kannattaa varata reiluisti paperia ja ottaa mätä siihen, ennenkuin se valuu esmes. silmään.
Desinfiointiaineen kans kannattaa olla varovainen, kun patti on noin lähellä silmää. Mut olis hyvä saada se vielä putsattua tyhjennyksen jälkeen.
Kukon pään päälle voi laittaa vaikka rätin, jossa on patin kohdalla reikä. Pysyy paremmin paikallaan. Avustaja pitelee kukkoa ja sit sipastaan desinfiointi aineella pattia ja tökätään desinfioidulla neulalla pattiin reikä (kellertävän alueen kohdalle, jos siinä semmonen on). Jos ei oo ruiskua, mihin mädän voi imeä, kannattaa varata reiluisti paperia ja ottaa mätä siihen, ennenkuin se valuu esmes. silmään.
Desinfiointiaineen kans kannattaa olla varovainen, kun patti on noin lähellä silmää. Mut olis hyvä saada se vielä putsattua tyhjennyksen jälkeen.
No niin, tänään tulee eläinlääkäri käymään... Päätettiin näin eläilääkärin kanssa koska hän oli sitä mieltä että se tarvitsee luultavasti myös antibioottipiikin. Hänen mukaan kyseessä voisi olla myös silmätulehdus.. Tuleepa kukolle hintaa
mutta minkäs voi. Itsellä ei ole mahdollisuutta viedä sitä muutamaan päivään eikä sitä voi antaa kitua pidempään. Maksoi mitä maksoi, tätä se on kun hankkii eläimiä 

Kukko pääsi paremmille matomaille
Eläinlääkäri totesi että harvinaista linnuilla mutta totta, sillä oli kasvain !! Joten ukko sai lähteä arvokkaasti mamman sylissä ... Voi mikä suru, meidän hieno kotchikukko
keväällä se vasta tuli meille, mutta saipahan ainakin viettää loppuelämän glamour elämää maalla vapaana puutarhassa !!

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Voi surku
Paljonko muuten tuli maksamaan kukon lopetus ell:n toimesta? Ihan vain uteliaisuuttani kysyn. Hienosti kirjoitit, ettei rahalla ole väliä, kun eläimen hoidosta on kyse.

Eläinlääkäri (Gisle Sjöberg, erikoistunut lintuihin ja kanoihin) lähettää laskun jälkeenpäin - kilometrejä sille tuli n. 60 + tutkimukset ja lopetus joten se veikkasi että noin 150 euroa. Mutta kyllähän muihinkin kotielimiin tulee laitettua rahaa, kuten kissoihin ja koiriin niin miksei kanoihin ? Tietenkin jos niitä kasvattaa vaan pataa varten niin asia on toinen.... Jopa mieheni joka ei pienestä huokaise oli sitä mieltä että kukkoa hän ei lopeta kirveellä (vaikka sairaita kanoja hän on lopettanut sillai), se oli meille aivan liian rakas ja pirteä loppuun saakka 

Voi että sulla on ollut kurja tuuri kanojesi kanssa, Stigolina!
Hyvä tietää toi lopetushomma, mulla on vielä kanat vasta haaveissa, mut oon jo valmiiksi panikoinut sitä mahdollista tilannetta, että linnun joutuu lopettamaan. Hätätilanteessa olis varmaan pakko karaista mieli ja tarttua kirveeseen, mut mieluummin mäkin kanaseni piikille veisin. Kyllähän noihin otuksiin saa rahaa menemään. Jos sua yhtään lohduttaa, niin mäkin hassasin vanhan ilmaiskissani hammasremonttiin yli tonnin.

Hyvä tietää toi lopetushomma, mulla on vielä kanat vasta haaveissa, mut oon jo valmiiksi panikoinut sitä mahdollista tilannetta, että linnun joutuu lopettamaan. Hätätilanteessa olis varmaan pakko karaista mieli ja tarttua kirveeseen, mut mieluummin mäkin kanaseni piikille veisin. Kyllähän noihin otuksiin saa rahaa menemään. Jos sua yhtään lohduttaa, niin mäkin hassasin vanhan ilmaiskissani hammasremonttiin yli tonnin.
Hanki vaan ne kanat !! Kyllä ne ovat niin kivoja ja jokainen niistä on niiin oma persoona
Ainahan eläimien kanssa joutuu jossain vaiheessa kohtaamaan ikävätkin asiat, mutta olisi elämä tylsää ilman niitä. Muutama meidän kanoista on myös elänyt loppuun saakka, eli kuollut sitten vanhuuttaan, ja olemme antaneet niille rauhaa nukkua pois ( jonkun levyn taakse tms missä muut kanat ei häiritse) ..Ymmärrän sen kissajutun, omalla kissalla ollut myös hammasongelmia (mätä hammas piti poistaa ) + että sillä on ollut kiteita virtsaputkessa, joten siihenkin on muutama kolikko upponut
Eläimiltä saa niin paljon ja ne antavat kaikkensa !! Joten hanki vaan ne kanat, kanat ovat hauskoja
... ja omat kananmunat !!

Kyl ne kanat tulee
Luultavasti jo ens keväänä, mikäli saan vähän massia kerättyä kanalaa varten siihen mennessä. Oon nyt käyny Mimi30:n kanoja ihastelemassa pari kertaa ja aivan pakko saada tipuja itellekin! Krhmm, itseasiassa oon jo päättänyt et viiruja ja pronssikalkkunapari tulee kans. Pitänee rakentaa tarpeeks iso lukaali...

Mä olen aivan toista mieltä tuosta lopetuksesta. Mielestäni kanalle on paljon parempi, että se lopetetaan kotona nopeasti, kuin että se laitetaan laatikkoon, viedään autolla lääkäriin, otetaan se laatikosta pois täysin vieraaseen paikkaan, jossa täysin vieras ihminen käsittelee sitä ja tökkää siihen piikin. Kotona se otetaan kiinni, katkaistaan kaula ja siinä se. Kanan ei tarvitse yhtään pelätä eikä stressata. Tietysti ihmiselle voi tulla siitä parempi mieli, että voi ajatella kuinka kana nukkui ikiuneen, mutta jos ajattelee tilannetta eläimen kannalta, niin silloin kirves on mielestäni parempi. Tai minä lopetan lintuni pitkävartisilla oksasaksilla, niin ei tarvitse jännittää sitä, että osuuko varmasti. Kaikki on ohi silmän räpäyksessä.
Tiina, tavallaan oon samaa mieltä, mut ite oon niin onnettoman hellämielinen nössö ettei taitais kirveshommista tulla mitään (paitsi ehkä jos kana todella kärsisi silminnähden). Pitäis kai pyytää jotakuta kokenutta opettaan kädestä pitäen. Jos nyt pitäis lintu listiä, huolestuttaa että arkuuttani lyön liian hiljaa tai muuten taitamattomasti pitkitän linnun kärsimystä (ja omaani...).