ottaa päähän!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

piipo

ottaa päähän!

Viesti Kirjoittaja piipo »

Olin päivän töissä niin tytttö (5v) soittaa että meidän kaikki nuorikot (3 kulabrahmaa, jotka junalla heinäkuun alussa toin usean sadan kilometrin päästä) on koira käyny tappamssa... Samaiset koirat oli myös käyneet neepurilta lahtaamassa 3 kania ja aemmin kesällä 3 muuta kania. Murhehan siitä tuli koko perheelle. Ihanat niin kovasti hoidetut ja tykätyt lemmikit on mennyttä...

Kaikista inhottavinta tilanteesta tekee se, että kun kävin koiran omistajien luona vaatimassa korvausta koirien kiinni pitoa, sain hirveet huudot ja haukut... Minua ja siskoani uhattiin syyttellä kotirauhan rikkomisesta, haukuttiin viherpiipertäjiksi, tyhmimmäksi ihamisiksi mitä on tavattu... Joutasin muuttaa kaupunkiin kun en ymmärrä maalla asumisesta mitään eikä mua kuulemma täällä edes kaivata! (vaikka muut naapurit on kyllä mun kanssa samoilla linjoilla) ym ym ym. Ja voin rehellisesti sanoa että me oltiin asiallisella mielellä liikenteessä. Haukut alkoivat siinä vaiheessa kun kerroin että eka ja tärkein vaatimukseni on että koiria ei irti pidetä ja ne einää meidän pihalle tule... Koirista ei kuulemma voi kukaan estää tulemasta ja minä en koirista tiedä mitään, vaikka koirista kyllä paljon kokemusta oikeasti omankin eikä meidän koirat kenenkään muun pihoissa kulje... ELi haukut tuli mutta missään vaiheessa ei pahoiteltu, ei pyydetty anteeksi eikä edes luvattu pitää koiria poissa... ottaa niinpäähän tuollaiset! Vakuutus yhtiön kautta vissiin saamme kuitenkin korvausta... Vaikka eihän se kata mitään... eikä varsinkaan sitä mieli pahaamikä tästä aiheutui. En haluais alkaa riiteleen, mutta en jaksa valvoa tipujen turvallisuutta yötä päivää... jo aemmin laitoin häkin ympärille sähköpaimenen (kun nää koirat siinä näkyi ja kun ne naapurin kanit oli tapettu) Mutta eipä se tänään ollu päällä kun oli päivä ja pelkäsin että lapset saavat siitä sätkyt...

Ja tässä harmittaa suuresti myös se että tilat on mitoitettu 5 kanalle että pystyvät pitämään pehkun toiminnassa... No eihän nää kaks jäljelle jäänytt riitä siihen tilaan pitämään pehkua toiminnassa. LIsää en nyt viitti syksyä vasten ottaa kun haluantipuja että tottuvat lapsiin ja tulevat mahdollisimman kesyiksi.... enkä ihan pieniä viitti enää näin lähellä syksyä ottaa kun eivät ehdi talvi pakkaislle vielä isoiksi.

ottaa niin päähän... ottaa päähän. harmittaa. piip. tekee mieli huutaa.... Jos olisivat edes olleet pahoilla mielin ja luvanneet (yrittää) ettei se toistu. :smt013

Kiitos että sain purkaa!
neiti varis

Re: ottaa päähän!

Viesti Kirjoittaja neiti varis »

Todella harmi :/ Otan osaa. Nyt vain ilmoitus poliisille naapurista. Omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamasta vahingosta.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Oi kamalaa mikä tapaus ! Heti rikosimoituksen tekoon vaan. Nyt ei ole koirien irtipitoaika, ja naapurisiovat syyllistyneet rikokseen. Vaadit korvauksen kanoista ja rangaistuksen naapureille. Minä en antaisi periksi, kerran minultakin metsästyskoira tappoi kanaemon jolta jäi 2 tipua ja toisen kanan, ja metsämies kiltisti korvasi kanat koska koira tuli minun tontilleni ja kajosi minun omaisuuteeni. Naapurisi tuntuvat olevan tavallista tyhmempää sakkia, ja he kyllä rangaistuksensa ansaitsevat.

Jos tuommoisille naapureille antaa kerran periksi niin saat olla joustamassa tulevaisuudessakin.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Voi itku :smt022. Samaa mieltä edellisten kanssa! Naapurin asenne kertoo jo paljon, niin teidän kohtelunne kuin heidän käsityksensä koirien pidosta. Koirilla ei ole olemassa koskaan semmoista irtipitoaikaa, jolloin ne saavat kulkea valvomatta ja vastuutta! Ja tähän aikaan vuodesta ei saa yksikään koira juosta irrallaan valvomatta, sen laki kieltää yksiselitteisesti. Poliiseilla olisi aihetta käydä vähän valistamassa näitä naapureita. :smt014 :smt021
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Mun puolesta sais vaikka kaikki koirat olla irti aina KUNHAN joku pystyis takaamaan, että ne ei tee pahaa toisten kotieläimille :smt009

Jos on pienintäkään epäilystä että tekevät, niin sitten sekä koira että omistaja kouluun! (putkaan?)
Ei se ole koiran vika vaan omistajan jos noin käy... Mutta niinhän sitä sanotaan, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.. Taisit siis osua arkaan kohtaan heillä.

Sääli kanoja ja ymmärrän harmisi hyvin! Se on harmi myös että maailmassa on tuollaisia naapureita -yritä siinä sitten pitää naapurisopua yllä.. :smt011

*oliko tässä nyt jotain tolkkua...*
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

kite kirjoitti:Mun puolesta sais vaikka kaikki koirat olla irti aina KUNHAN joku pystyis takaamaan, että ne ei tee pahaa toisten kotieläimille :smt009
Eikä villeille eläimille.
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

VOI kurjuus :smt012 on sinulle sattuneet ilkeät naapurit ja vielä itsekkäätkin :smt013 ,miks ihmeessä ei voi pyytää anteeksi ja korvata menetettyä omaisuutta ? eli kanojasi . Jotkut ovat vaan niin hankalia perusluonteeltaan,,, kurjaa vaivata poliisia tälläisillä riidoilla, onhan maailma täynnä "oikeita ja vaarallisia " rikollisia,,,
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Taitaapa olla vielä niinkin, että koiran kiinnipitoajalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Lähtökohtaisesti koira on pidettävä kytkettynä aina. Poikkeuksena ovat tilanteet joissa koiraa käytetään luvalliseen metsästykseen tai harjoitteluun luvallisena aikana, tai koira on ns. työkoira ja tekee työtänsä. Muutoin koiraa saa pitää irti vain jos se on omistajan valvonnassa ja hallinnassa eli riittävästi koulutettu ja välittömästi kytkettävissä. Se, että maalla on tapana pitää koiria irti ei poista korvausvelvollisuutta. Ei kun ilmoitus poliisille ja hakemaan korvauksia kanoista, äläkä unohda ottaa lukuun matkakuluja.

Meilläkin koirat ovat irti ja toinen varsinkin tykkää karata naapuriin leikkimään jos on pienikin mahdollisuus siihen. Lenkitämme niitä myöskin metsässä irti (kummallakaan ei ole metsästysviettiä), mutta on päivänselvä asia kuka korvaa jos ne aiheuttavat sivulliselle jotain vahinkoa. Tästä syystä meillä on myös tänä kesänä aidattu lähes hehtaarin verran tonttia.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Lämpimät osanotot piipolle myös täältä :smt056 Otapa siihen kaneja ko. koirien vuoksi menettäneeseen naapuriin yhteyttä ja marssikaa vaikka yhdessä poliisisedän puheille! Alkaa olla sen verran usein nuo koirat muiden lemmikkien surmatöissä, että joku kuri omistajille pitää saada!
piipo

Kiitos kaikille myötäelämisestä!

Korvauksen nyt joutuvat maksamaan tirpoista ja matkoista... Ja vastaan pistämättä sen nyt lopulta kuitenki maksavat... Tai siis tilille se ei vielä ole tullut mutta tilinumeroa kyselivät tekstiviestitse (anteeksi pyyntöä siinä viestissä ei kuitenkaan ollut). Myös niiden Kanejen omistajille korvaavat. Mutta nyt ajattelin että näillä mennään jospa nuo korvaukset yhteensä 300 euroa kirpaisisivat sen verran että tajuavat pitää koirat kiinni. Mutta jos vielä ne koirat irti nään niin naapuri sovusta en välitä pätkääkään vaan asian vien samantein poliisille!

Loppu kesä mennään nyt niin että Tirpat ulkoilevat häkissään niin että sen ympärillä menee sähköaita. Ja jos ei olla kotona ja öisin tiput ovat sisällä!
Heidigee

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Osanotot piipolle täältäkin :smt009 Aina on itselläkin pieni pelko mielessä, kun koko päivän joutuu olemaan poissa... sitä vahtii silmä kovana maisemaa kotiin tullessa, että näkyykö höyhenkasoja. Ei vielä ole näkynyt, mutta 20.8. lähtien alkaa pihaan ilmestyä milloin ajokoiran runttia tai muuta metsästyskoiraa, joten piipolle sattunut onnettomuus lienee vain ajan kysymys. Ellei telkeä tirppoja vallan sisälle.

Ihan uteliaisuudesta ja kenties mahdollisesti vastaisen varalle kysyn teiltä, että millaista korvausta olette kanoistanne vaatineet?
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Onpas tosi kummallinen suhtautuminen niiden koirien omistajalla! :smt011
Mun koirat jos lähtis livohkaan tosta omasta pihasta(ovat vapaana vain kun olen itse pihassa ja kun esim.kun naapuri koirineen ei ole kotona..) ja menisivät tekemään tuollaista niin olisin kyllä todella pahoillani ja häpeissäni ja korvaisin pyydetyt kulut ihan mukisematta..
Kyllä meitä on moneen junaan.. :smt019
Osanotot menetyksestäsi :smt056
mona

Viesti Kirjoittaja mona »

Kyllä hävettää tuollaisten koira omistajien suhteen, omistaja on aina vastuussa koiristaan ja niiden teoista ja kiinipitoaikaan ei ole mitään selitystä
miksi koirat juoksee irrallaan. Kyllä tuo naapuri ei taida tietää maalla asumisesta mitään! Itse asun maalla ja minujja on ajokoiria eivätkä ne ole irrallaan kiinipitoaikaan ja metsästys aikaankin vaan valvotusti tiedän tarkasti missä ne ovat ja olen itse lähellä.Jos meidän pihaan tulisi joku koira tappamaan kanoja
varsinkin kiinnipitoaikaan niin siinä sota syttyisi :smt021 , ottaisin koiran kiinni ja veisin löytöeläintaloon ja kanat maksaisi korkojen kera.
Kyllä on sinulle sattunut todellä huonot naapurit :smt009
Toivottavasti ottivat opikseen ja pitävät koirat kiinni, soita ihmeessä poliisille jos vielä pihallanne pyörivät.
:smt045
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Heti vaan poliisille ilmotus, jos näät ko.porukan koiria irrallaan ihan missä vaan. Jos vaan saat koiran kiinni, niin vie löytöeläinkotiin. Siellä pitävät 2 viikkoa ja lopettavat, jos ei omistaja älyä hakea. Jos koirat on sen kokosia, että menevät supikoiranloukkuun, niin ne voi loukuttaakin ja roudata löytöeläinkotiin aikana, jolloin kusipääomistaja ei takuulla huomaa. Sitten sanot siellä, ettei sulla ole aavistustakaan omistajasta, mutta koira juoksennellut pidempään pihassa ja on nälkäinen, kun käy kanojenkin päälle. :smt002
piipo

Kiitos kaikille myötätunnosta!

Elo täällä on ainaki toistaiseksi rauhoittunut... eli korvaus kanoista saattiin (mutta ei todellakaan anteeksi pyyntöä tai pahoittelua) ja koirat on ilmeisesti nyt pidetty kiinni. JOs näin homma jatkuu niin olen tyytyväinen, mutta enpä oikein luota siihen etteikö koirat taas jossain välissä vapaana ala juoksennella... Ainakin sen eukon asenteesta näin vois päätellä. Kanahäkkiä on nyt korotettu, vahvistettu ja paimenpoika on päällä aina kun emme ole paikalla. Lisä vaivaahan tuo paimenpojan kytkeminen joka välissä tuo, kun ei lapset pysty itsekseen enää häkissä käymään... :/ JA saa nähä miten pystyn ensi kesänä kanoja pihalla irti pitämään edes valvottuna...

Nyt talven yli saa parvi pysyä näin mitättömän pienenä (kana ja kukko) ja keväällä sitten hommaan/haudon muutaman lisää.

PS: Luin tuon eka viestin uudelleen, oli muutama kirjoitusvirhe! Tais olla aika tuohtuneena kirjoitettu! :D
Vastaa Viestiin