Eläinkoe

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Muusa

Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hautomakone muuttui koe-eläinlaboratorioksi näitten hillittömien helteitten ansiosta.
En tiedä miten muilla hautomakoneen termostaatti pitää kutinsa? Meillä tilanne on melkein koko kolme viikkoa ollut se että kone päivisin keittää munia, öisin sitten palelluttaa.
Niitä keitettyjä munia olen sitten jäähdytellyt aukomalla konetta jolloin olen saanut lämpötilan päivisin mukavasti sahaamaan ylös-alas.
Hämmästyksekseni sain kuitenkin 13 tipua eli tasan 50% munista kuoriutui! Loput olivat joko tyhjiä, varhaisia alkiokuolemia ja yksi jätti kehityksen kesken kutakuinkin puolivälissä ja pari ihan loppumetreillä.
Kaikki tiput ovat vieläpä ihan täydellisiä terveitä ja reippaita tipulaisia, ihan turhaan pelkäsin saavani kaksipäisiä kotkia tai nelijalkaisia hirvityksiä!
Kun koneen käyttöä siivitti toivo ja epätoivo eikä niinkään tieteellinen tutkimus niin en osaa antaa lukemia joissa munia haudottiin mutta -/+5'C optimista on vain varovainen arvio. Oikeasti en uskaltanut katsoa tarkkoja lukemia varsinkaan kun huomasin elohopean kiivenneen liki tappiin asti...
Täytyy sanoa että nämä tyrnäväläismunat on vaan kerta kaikkiaan idioottivarmoja hautoa (sittenkin vaikka mulla on ollut pari tuhkamunakukkoakin niin eivät nekään ole niin toivottomia olleet ettei olisi edes yhtä tipua saanut)!
Olen varsin vakuuttunut siitä että maailmanlopun koittaessa planeetalle jää elämään torakoitten lisäksi tyrnväläisiä :smt080
Karhurouva

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Minkälainen onnistumisprosentti ylipäätään munien konehaudonnassa on? Minulla kun on tuo kone kokeeksi pöhisemässä omilla munilla ennen varsinaisia siitosmunia, niin yhtäkkiä iski paniikki, että minne minä ne tiput sitten lykkään? Luulin pöljä, että kanatipuille on ottajia (ja kukot ehtii pakkaseen ennen pakkasia), mutta nytkin on 3 pian munintansa aloittavaa kananuorikkoa kaupan, eikä niillekään ole ottajia. Luulen, että myöhään syksyllä kanatipuille vielä vähemmän.
vardenji

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mitä rotua nuo kanasi ovat? Ja missäpäin? Meille kyllä mahtuisi muutama munija lisää. Mitenkään tarkka en rotujen sekoamisista ole, mutta kiinnostaa millaisia kanoja olisivat. :smt002
Kaverini myös aloittelee kanalatouhuja ja etsiskelee sopivia kotkoja. :smt040 Kuulemani mukaan asukkaita vailla olisi karkeasti arvioiden 10-15 neliön kanala. Tipusia on varattu tästä läheltä, mutta ovat vielä untuvikkovaiheen puolivälissä. Tiput ovat samoja kuin minulla eli noita helmi-karvajalkamillie sekoituksia.
Muusa

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Karhurouva kirjoitti:Minkälainen onnistumisprosentti ylipäätään munien konehaudonnassa on?
Vaihtelee varmaan aika paljon riippuen siitä kuka hautoo, millä hautoo ja mitä hautoo...
Mä en kovin tarkkaa kirjanpitoa tee haudonnan edistymisestä (kuoriutuneista tipuista sit tarkemmin) mutta vaihtelee meilläkin jonkin verran, 5%-100% välillä on vaihdellut tulos mutta normaali on semmoinen 80% näin mutulla. Mulla koneeseen menee semmoiset 22-28 munaa ja aika harvoin ihan jokainen on hedelmöitynyt, yleensä pari kolme ei lähde itämään riippumatta kukosta tai kanoista. Ja aina joskus tulee joku keskenmeno.
Ikinä ei oo ollut ongelmaa päästä minkäänikäisistä kanoista eroon... ennemmin päinvastoin.
Karhurouva

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Nämä nuorikot on mulle hämeenmustina myyty, mutta eivät ole säilyttäjältä, enkä ole varma rotupuhtaudesta, tahtoo hieman olla töyhtöä harjan takana, lähes kokomustia. Mulla on siis neljä munijaa ollut koko kesän samasta paikasta, ja ahkeria munijoita ovat olleet, ehkä vähän liiankin, päätellen tästä yhden tulehduksesta. Huhtikuussa kuoriutuneita nuorikoita, joilla ensimmäisillä alkaa jo harjan väri muuttua, valmistautuisiko jo muninnan aloitukseen...(Onko se merkki siitä?) Koneessa on näiltä munijoilta ja toukomettiseltä tulleesta kukosta munat. Santtu on suloinen sekamelska, velipoikien harjoista ja sulkajaloista päätellen ainakin brahmaa seassa, koko maatiaisen luokkaa. Hieno kukko, herrasmies, ja ystävällinen kuin mikä, ymmärtääkseni kanan hautoma. Oulun seudulla sijaitaan.

Mulla on tuo Octacon koneena, ja en ole kyllä digimittareita käyttänyt, mutta koneen lämpömittarin mukaan varsin tarkkaan on lämmöt pysynyt. Tosin meillähän pysyy talossakin lämpö vakiona, että ei taida koneella olla vaikeuksia silloin tasatakaan lämpöjä. Ajatus olisi, että jos nyt nämä edes jotenkin onnistuu, tilaisi sitten tyrnäväläistä kantaa munia, jos niitä vain jostain saa (Tiina Tuoviselta tuli viestiä, että siitosmunien myynti on virallisesti lopetettu, en tiedä onko sillä merkitystä?) Toisaalta hirvittää, että jos kovin hyvin onnistuu tällä kertaa, niin mihin niiden kanatipujen kanssa joutuu, toisaalta taas, jos ei onnistu, niin sittenhän pitää ottaa uusiksi, kunnes onnistuu... Että kumpi oli ensin, muna vai kana? :smt041
Muusa

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Epävirallisesti siitosmunia kyllä saa, meiltäkin saa ainakin näin kesällä innokkaat tyrnäväläisten säilyttäjiksi aikojat :smt001
Meillä just ei tasalämpöistä paikkaa talosta löydy oikein millään, ainakaan näillä keleillä, talvisinkin sahaa lämpötila puulämmityksen ansiosta mutta silloin hautomakoneelle löytyy sähköpatterilla lämpiävä entinen vessakoppero.
Karhurouva

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Mietin, että miten sen kanojen alkuperän pitää olla todennettu, onnistuuko se ihan vaan hommaamalla säilyttäjältä siitosmunat? Puolensa ja puolensa tällaisessa tarkkaan lämpönsä pitävässä talossa, tuon koneellisen ilmastoinnin myötä tulee sitten toinen ongelma, kosteus ei tahdo pysyä, siis nytkään, vaikka ulkona ilma on pelkkää vesihöyryä. En itseasiassa ole ihan varma mitä sen kosteuden pitäisi edes olla, koneen ohje sanoo että yli 40, ja 40-55 välillä olen sen pyrkinyt pitämään, vähän jouduin ilman kiertoa pienentämään ja useampaan otteeseen olen joutunut lisäämään vettä siihenkin koteloon, missä sitä pitäisi olla vain kuoriutumisen aikana. Jännä nähdä, miten sen kosteuden nostaa sitten kuoriutumisen ajaksi, voi olla niinsanottua säätämistä... :smt005
sisu65

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minulla on tipuja kuoriutunut ihan hyvin. Asiaan vaikuttanee ilmalämpöpumppu joka porskuttaa siis nyt helteillä viileää ilmaa, joten sisälämpötila ie nouse kovin ylös. Koneena minulla on covatutto 24. Siinä on automaattituuletus. Vettä olen lisäillyt aina tarpeen mukaan. Välillä joka päivä, sitten on voinut olla päiviä että ei ole tarvinnut vettä lisätä lainkaan.
Karhurouva

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Koitin eilen noita muutaman läpivalaista, haudontapäiviä 6. Joissakin siistit hämähäkit, jossakin oli ihan sellainen verirantu vaan (mitä se tarkoittaa, varhainen alkiokuolema?) ja yhden kanan munista en nähnyt yhdestäkään mitään. Se munii tosi paksukuorisia, ruskeansävyisiä pilkullisia munia, enkä mistään niistä nähnyt kuin ilmatilan reunan. Onko nuo nyt kaikki tyhjää täynnä, vai pitäiskö olla tehokkaammat vehkeet? Onko haittaa, jos en poista huonoja munia? Kun en nyt täysin luota tuohon läpivalaisuun, tai siis omiin taitoihini ja välineisiini.
siimis

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä onnistunut eläinkoe - onnettomat postimunat, jotka jäivät jakelukeskukseen viikonlopuksi, onnistuivat lopulta ihan hyvin - kahdeksan kymmenestä kuoriutui :smt041 Lämmöt on meilläkin sahanneet tavallista enemmän, mutta 1,5 asteen sisällä on pysytty koko ajan eikä liian lämpimäksi päässyt missään vaiheessa. Tiput kuoriutui ihan ajallaan, keskellä konetta olleet rikkoivat kuoren 20 pv kohdalla ja aamulla 21 pv olivat kuoriutuneet, loput tuli 21 pv puolella nekin.

Hautomahuone on kyllä tavallista lämpimämpi. Hellettä ei helpota ollenkaan, että samassa tilassa posottaa lämminvesivaraaja ja iso pakastinarkku...

Myös kanan alta kuoriutui yksi eläinkoe. Kyllikki kananen on sinnikkäästi hautonut yhtä ainoaa munaa. Sitten huomasin, että muna on kadonnut :smt017 Annoin raukalle 15 kääpiökotsin munaa, mutta nekin olivat eilen hävinneet :smt011 Joku siis pistelee niitä poskeensa, joko meidän koira tai sitten kalkkunat. Mutta ihme ja kumma, Kyllikki tepasteli aamulla tarhassa tomerana yhden tipun kanssa :shock: En tiedä mistä se putkahti, mutta sen on pakko olla siitä alkuperäisestä yhdestä munasta.
Muusa

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kuva

Tässä kuva koe-eläimistä.

Eläinkokeessa tuli ikävä takaisku eilen kun tipueen isoin ja paksuin Ruskan ja Valion jälkeläinen väsähti ja piti lopettaa.
Onneksi muut ovat terveitä ja reippaita ja voivat hyvin!

Sininen väri tipuissa on tuttuun tapaan merkkausvärinä käyttämääni haavasprayta. Näillä kaikilla tipuilla on tiedossa paitsi isä myös emo! :smt080 Laatikossa näette Ruskan, Helmin, Huldan, Ainon ja Anelman jälkikasvua.

Kuvassa näkyy myös lämpölevy johon vihdoin investoin enkä kadu muuta kuin sitä miksen hankkinut mokomaa mainiota aparaattia jo paljon aikaisemmin! Kerrassaan viksu vekotin, ja näitähän saa siis tuolta maatiaiskukon nettikaupasta!
jokunen

Re: Eläinkoe

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Meilläkin on tehty tahattomasti eläinkokeita. Keväällä haudoin kahteen kertaan koneella (covatutto 16), tuloksena puolet munista kesken ja puolilla kuoriutuneista tipuista vääntyneet jalat. Sitten meillä innostu kana hautomaan ja laitoin toisenkin pesästä munat alle. Kanan hautomista 75% kuoriutui ja kaikki kuoriutuneet oli terveitä. Siitä innostuneena haudoin sitten vielä yhden erän koneella, mutta vein koneen eri puolelle taloa. Tuloksena 5/6 kuoriutui täysin terveenä. Ja se huone, jossa hautomakone oli, on ollut tutkittavana heikentyneen ilmanlaadun vuoksi ja siellä on ilmeisesti kosteusvaurio..
Vastaa Viestiin