"jatkuva" haudonta koneella - kysymys

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vetehinen

"jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mulla on koneessa tällä hetkellä sekä kalkun että kanan munia. Laitettu yhtä aikaa, joten kalkut kuoriutuu viikkoa myöhemmin. Miten korkeaksi uskallan nostaa kosteuden kanojen kuoriutumisen ajaksi? Sehän käsittääkseni nostetaan sitten kun ensimmäinen on saanut reikää kuoreen. Entäpä sitten kääntämättömyys. Kärsiikö kalkunmunat siitä, että niitä ei muutamaan päivään käännellä, kun kanat kuoriutuu?
Kohta aion läpivalaista munat eka kertaa (viikon ovat olleet koneessa), poistan tyhjät ja jos mahtuu, niin lisään munia. Vaikeusaste kasvaa siis :smt003 . Ei ehkä järkevää, kun on ensimmäinen haudonta koneella vasta, mutta ainakin tähän asti tuo RCOM 20 on toiminut kuin unelma. Tasan 37.7 on olleet lämmöt koko ajan ja 55% kosteus :smt007 .
anssiu

Re: "jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Älä nosta lämpötilaa kuoriutumisen ajaksi lainkaan. Annat olla sen 37.7 astetta. Lopeta kääntely 3vrk ennen kuoriutumista ja kääntele(180astetta) käsin ne munat mitkä pitää käännellä. 3 x/ vrk. Kuoriutumisen ajaksi nosta kosteus 70 %. Älä siis nosta liikaa kosteutta kun sulla ei kaikki kuoriudu samaan aikaan.
Rusina

Re: "jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä oon aina harrastanut jatkuvaa haudontaa, ennen jääkaappikoneella ja nykyään pikkukoneilla. Ei ole ollut mitään ongelmia sen takia. Tai oikeastaan yksi on, nimittäin kuivamassa olevat tiput sotkevat koneen ja loput munat kuoriutuessaan ja kakkiessaan. Itse siirränkin kuivat tiput nykyään aika nopeasti koneesta lampun alle.
Kosteudet nousevat lähes itsestään kun tiput kuoriutuvat. Jos kosteus on joskus ollut pitkään korkealla, niin olen vain laskenut sitä vastaavasti seuraavaksi/seuraaviksi päiviksi. Mutta en aina, jos vesikoe on osoittanut että haihtuminen on muutenkin ok. En ole huomannut edestakaisin sahaavalla kosteudella suurtakaan vaikutusta tulevien tipujen kuoriutumisiin.
Munat kestävät kyllä senkin, ettei niitä päivään pariin käännetä. Itse kyllä kääntelen niitä myöhemmin kuoriutuvia munia käsin toisten kuoriutumisen aikanakin. En ole enää niin kauhean tarkka koneen aukomisista, kun ei sillä tunnu olevan suurtakaan merkitystä. Enemmän merkitystä on koko haudonnan aikaisilla keskilämpötiloilla ja -kosteuksilla.
Kannustan kokeilemaan jatkuvaa haudontaa, sillä saa koneesta enemmän "tehoja" irti :smt003 . Suurin pulma siinä on koneen puhdistus kuoriutumisten välillä, mutta sopivilla ideoilla sekin on ratkaistavissa. Tietääkseni aika moni on kokeillut nonstop-haudontaa pikkukoneella ja onnistunut. Isoilla koneilla se on ihan arkipäivää, ne on suunniteltu siihen.

Mulla muuten ovat haudonnat onnistuneet parhaiten huomattavasti alemmilla kosteuksilla kuin 55%. En sitten tiedä millaiset kokemukset muilla on? :smt017.
vetehinen

Re: "jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Eipä ollut helppoa tuo läpivalaisu :smt017 . Vain kahdessa munassa näin selkeän musta täplän munan sisällä. Ehkä pitää panostaa vähän parempaan lamppuun? Ja kalkkunanmunissa on aika paksu kuori...
sisu65

Re: "jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minulla on ollut nyt tänä keväänä/ kesänä koneessa nuita eri aikaan kuoriutuvia. Vaikka välillä nostelin kosteutta, en huomannut sen vaikuttavan myöhemmin kuoriutuviin tipuihin. Kippuravarpaisuudestahan on ollut joskus puhetta liian suuren kosteuden yhteydessä.
Kääntelytkin ovat jääneet nyt kuoriutuvilla kahteen kertaan,melkein koko kolmeksi viikoksi ja hyvin tuntuvat kehittyneen. Tällä hetkellä kuluu piipitys koneesta, muutama tipu odottaa siellä pääsyä "tirppalaan", ja ainakin yhdessä munassa jonka näin koneen sisällä oli särö.
Ensimmäiset kuoriutuivat maanantaina ja se ensimmäinen kyllä sotki koneen ja munat.
Muusa

Re: "jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mulla on yhtä hyviä kokemuksia kuin Rusinalla. Nostan kosteuden kun ekat tiput kuoriutuu ja lasken sitten takaisin eikä siitä ole ollut haittaa. Noin muuten minäkin olen huomannut että kuivemmassa koneessa tulee paremmin tipuja, alkuaikoina meillä jäi suhteellisen paljon tipuja kuoriutumatta kun sinnikkäästi pyrin sinne tavoitekosteuteen 55-60%. Nyt mulla on jotain 40% tietämillä ja sen verran tuon Mainon brittiläisissä ohjeissakin opastetaan. Siinäkin kosteudessa tiput kuoriutuu kyllä ihan hyvin, muutaman kerran on käynyt niin että joku aikainen tipu ehtii kuoriutua ennenkuin hoksaan nostaa kosteutta. Ja tiput muutenkin nostelen koneesta suunnilleen sitä mukaa kun kuoriutuvat, paitsi malttamattomuudesta niin myös siksi että pari kertaa mulla on joku tipu onnistunut saamaan varpaan koneen välipohjan reikään tai reunan alle ja varvas on murtunut ja siksi kun yleensä pyrin seuraamaan mikä tipu on kenenkin kanan jälkeläinen. Ja kun eka erä tipuja on kuoriutunut olen putsannut koneen ihan noukkimalla ne jälkimmäiset sievästi munakennoon ja siistinyt sitten nopeasti koneen, hyväähän se vaan tekee haudottaville munille antaa niitten välillä tuulettua ja jäähtyä.
Ja jos tipueitten ikäero on viikko, niin ne nuoremmat voi ihan hyvin laittaa isompiensa sekaan. Parin viikon ikäiset on meillä sit jo vähän sorsineet pienempiään, kokoerokin kun on jo niin iso.
siimis

Re: "jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen kyllä pyrkinyt laittamaan munat suunnilleen samaan aikaan, mutta olen kyllä sortunut siihenkin, että täyttelen tyhjiä paikkoja vielä päivän pari myöhemmin. Kuoriutumiset venyy sitten vain useammalle päivälle, mutta ei se ole suuremmin haitannut.

Mulla on kaksi samanlaista konetta ja nyt ajattelin jatkossa tehdä niin, että pidän toisen vallan vaan kuoriutumiskoneena. Eli kun munilla alkaa olla päivät täynnä, siirrän ne viereiseen koneeseen kuoriutumaan. Samalla voi laittaa uusia munia hautumaan vapautuneille paikoille. Tästä olis lähinnä se hyöty, että vain se kuoriutumiskone sotkeutuu ja sen voi sitten aina välillä helpommin pestä, kun ei ole ketään kuoriutumassa. Toisaalta edellyttää erityisen tarkkaa kirjanpitoa siitä mitä on milloinkin koneeseen laittanut...
Rusina

Re: "jatkuva" haudonta koneella - kysymys

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on samoin välillä ollut covatutto 16 vain kuoriutumiskoneena tuon siivousjutun takia. Mutta kun yleensä sekin on sullottu kukkuroilleen munia :-" , silloin tulee enempi sotkua.
kerran on kyllä käynyt niin, että olen kärsimättömänä odotellut viiriäisten kuoriutumista ja piipitys onkin alkanut väärässä koneessa. Oli menny munat sekaisin... :smt004 .
Vastaa Viestiin