Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on nyt pöyhynnyt vissiin pari viikkoa?
Ei näy ulostetta muualla kuin tasoilla.
Se katoaa sinne ja muuttuu mullaksi.
Meillä ei ole niin hyvin eristetty, menisi paljon enemmän sähköä.
Ja kyllä minulla haisi välillä ammoniakki ilman kestopehkuakin!!
Ja kakka!! Kauheesti piti kuivittaa ja siivota.
Nyt vain talikolla kääntää ja alta tulee lämmintä multaa!!??
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Tokihan kestopehkua voi hömpötyksenäkin pitää, ihan niinkuin kaikkea muutakin viherpiiperrystä. Itse taidan vaan syntyjäni olla sen verran viherpiipertäjä, että ei tulisi mieleenkään vapaaehtoisesti pelkällä sähköllä lämmittää, kun muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Meillä on uusi, tiivis kanala, jopa niin tiivis, että kanien sisääntuloaukkojen kautta ei tule havaittavaa vetoa, riittää kun säätää ulosmenevää ilmaa, ja patteri toki on ja pidänkin sen pienellä päällä, jos sattuu että ekojärjestelmä pettää, niin se estää katastrofin. Silti on aivan ihanaa, kun normaalissa Pohjois-Suomen talvikelissä huomaa, että patteri ei juuri käykään päällä, lattianrajassa on +8 ja valtakunnassa kaikki hyvin. Ei oikein käyvä pehku oikein miltään haise, kyllä se haju muualta tulee, jos sellaista on. Ja pissa... Sehän on steriili neste, kenttäolosuhteissa jos tarvitsee esim. haavaa puhdistaa, niin kyllä se vaan varsin käyttökelpoinen vaihtoehto on. Ei siinä ole mitään ällöttävää tai inhottavaa, perustavaraa kompostin herättelyyn tai vaikka ruokakasvien lannoitukseen. :smt002
Suvianne

Afrikassa pestään kädetkin lehmän pissassa :)
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oikein hoidettu ja toimiva kestopehku on oivallinen juttu, myös kanoille täysin turvallinen ja erittäin mukava alusta. Ja tämmöiselle vannoutuneelle viherpiipertäjälle se ainoa oikea vaihtoehto, kun ei halua sähköä kuluttaa yhtään enempää kuin on pakko :smt003.
Ja pissa on tosiaan steriili neste, paljon enempi pöpöjä ja homeita jne. löytyy "puhtaista" kuivikkeista :smt002. Turve tosin on aika steriiliä kun on niin hapanta.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Juu kyllä täytyy sanoa että annemarin ajatusmaailma on täälläkin outo :D Mutta viherpiipertäjäksi kai itsensä pitäisi muutenkin luetella, mun mielestä kompostointi kuuluu myös itsestäänselviin asioihin joten vähän vaikee ajatella etten kanalassa käyttäisi sitä kun kerran voi, ja lämmittää siinä samalla.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Älkääs nyt hermostuko !!
Minun mielestäni kestopehku ei missään nimessä ole hömpötystä, kompostoinnista tai muusta ekoilusta puhumattakaan No Way !! Sähköllä' kanalan lämmittäminen on jokaisen itsensä ratkaisu, ja meillä tuntuu olevan Karhurouvan kanssa siinä aivan samanlainen menetelmä !

Tarkoitin vaan sitä (ja sanoin sen huonosti ) Että en ollenkaan tajua ihmisen pissan viemistä kanalaan, missään muodossa. Se onko se oikein vai väärin kestopehkun käymisen kannalta ei nyt kyllä kuulu tähän, enkä siihen ota kantaa kun en asiasta mitään tiedä. Minullakin saa olla ihan ikioma mielipide asioista kuulkaas !! Ja teillä kanssa !!

Minulla on ollut pienessä päässäni se käsitys, että kestopehku käy, kun kanalassa (tai missä tahansa) on perus lämmintä muutama aste, ja pehkussa on tarpeeksi lantaa (tässä tapauksessa siis kanan paskaa) sekä ilmaa. Ilmaa ilmeisesti sinne saa, kun lisää joukkoon syksyn lehtiä, kuivaa olkea tai jotain vastaavaa ja kääntelee pehkumassaa säännöllisesti. Eikös sitä pehkua voi verrata jollain tapaa kompostiin, ja nekin toimivat talvisin vain hyvin eristetyissä lämpökompostoreissa ja oikein hoidettuina ?????????? Oikaiskaa vaan minua tietämätöntä jos olen aivan metsässä.

Meillä alusina on puru-turve-olki seos, josta enimmät kakat kerätään viikoittain pois ja uutta kuiviketta tuodaan tilalle. Kanalassa on kuivaa, lämmintä ja puhdasta, mutta aluset eivät lämpiä vaikka niitä onkin paikkapaikoin kymmenien senttien kerros. Minulle tämä ei ole tarpeenkaan, koska patteri on päällä ihan pikkuriikkisen niin pienellä kuin termostaatin voi vain säätää, se kun mielestäni niin ihanasti pitää seinät kuivana kanalassa !!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tapansa kullakin, sano akka kun kissalla pöytää pyyhki. Monille, kuten minulle kestopehku on ainoa kokoaikainen lämmityskeino. Navetalle ei tule sähköä, roikka on vedetty, mutta jatkuvat ja pitkätkin sähkökatkot talvella tuovat aikas epävakaan olon sähkölämmitykseen. Sähkölaskua ei ole varaa maksaa, jos se ylittää paljolti nykyisen. Pieniä aikoja voin siis patteria pitää, mutta pääosin kestopehku on ehdoton. Nyt kun se ei ala palamaan kaikesta vaivasta huolimatta, tekisi mieli kokeilla epätoivoisena viimeisiäkin konsteja, jos niitä vain olisi.
Vien pissaa, vien kahvinporot, hedelmien roippeet, maatuvat keittiöjätteet ja kissanlaatikon sisällön. Vien turvetta, hevosenkakkaa, syksyn lehtiä ja heinän mutua ja pätkiä. Käännän kanankakan joukkoon. Kastelen lämpimällä vedellä jos tuntuu kuivalta. Vien kuumilla kivillä täytetyn kiviämpärin aina yöksi kanalan pehkuihin. Joukossa on kuttujen lantaa ja purua alun alkaen. Vieläkään ei pala ja eilinen myrskytuuli pakkasen kera veti kanalan pakkasen puolelle. Nyt on kanalassa -4, kanoja ei näytä vielä harmittavan, mutta arvatkaapa harmittaako mua! :smt022 Täytyy vaan taas hakea sitä hevosenkakkaa, siirtää kanat kuttujen puolelle, missä lämpimämpää ja yrittää kaikin voimin seuraavat vapaapäivät saada pehku kuumaksi ja kanala plussan puolelle.
Kohta vien peltitynnyrin kanlaan, hautaan osin pehkuihin ja alan polttaa siinä paperia ja pientä puusälää, jotta sais lämpöä! :smt013 Työharjoittelu vie 12 tuntia päivässä matkojen vuoksi, joten paljon ei jää kananhoitoon enää aikaa... :smt009 Tässä alkaa jo harkita kanoista luopumista :smt010
Suvianne

Vardenji älä vielä luovuta!!!
Kokeile ny johonkin kohtaan kunnolla lämmintä vettä ja anna olla rauhassa pöri päivää.
Minulla alkanut kosteista paikoista palamaan ja sitten se on jatklunut ja kuivunut samalla ja silti jatkunut vaan.
Se alku vissiin tarvii kunnon kosteuden!!!
Zemppiä!!
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Voi Per***n suti, toi ei kuulosta yhtään mukavalta kyllä. Olisin kyllä huoleta sikäli että jos kanat on onnellisen näköisiä, eivät aivastele ja jaksat lämmintä juomavettä kantaa, niin vielä ei ole luopumisen aika !!!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Aamusta -8, kanat pörröisiä, mutta pirteitä. Pehku jäässä n 10 cm päältä. :smt011 Avasin kuttulan oven ja poistin rotanloukut jotta kanat saavat itse siirtyä rauhassa uuteen huoneeseen. Siirrän ruokakipot illalla kun tulen töistä. Huomenna on vapaa, niin vielä yritän hakea oikein paljon tota lantaa... Useemman kuorman. Tulevat pakkaset alkaa kyllä pelottaa pahemman kerran. :smt009 Ihan vielä en kanoista luovu, enkä varmasti kokonaan, mutta jos alkaa tulla pakastekanoja, saavat kanat siirtyä mammalle talvihoitoon.
Heltoista olen tehotytöillä huolissani... :smt017
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Voi toivottavasti varendji saisit pehkun toimimaan! Meillä ei sinänsä ole hätää että saadaan kyllä pattereilla pysymään lämpö nollan tietämissä, tipuille ei ole tarpeeksi mutta toisaalta me saadaan ne kyllä siirrettyä tuohon tilaan missä ankat, niin pärjäävät siellä kun lämpimämpi. Tänä aamuna oli kanalassa +7 astetta.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Meillä tuo pehku palaa vaikka sitä ei ole paikoin kuin 10-15 senttiä ja enimmillään 20 cm. Orsien alla ja ruokakuppien lähellä palaa kaikkein parhaiten, eikä ole ollut kertaakaan vielä miinuksen puolella vaikka täällä oli reilun viikon ajan 23-29 asteen pakkaset.
Tilaa meillä on kanoilla ehkä hiukan liikaakin kun mulla on 74 lintua ja neliöitä on 90. En kyllä tykkäisikään että linnut olisivat ahtaammalla, mut lähinnä tuon pehkun toimivuuden kannalta ajateltuna.
Meillä on lämpölamppu viiriäisillä ja ankkalassa vesialtaan luona. Ankkalassa vain siksi kun tuo vanhantuvan kylpyhuone osasto on tosi huonosti eristetty ja viimetalvena vesiastian ympäriltä oli paikat aina jäässä. Ja sitten kun meidän ankoilla on hauska tapa "haudata" munansa ulkoseinien vierelle kuivikkeiden alle, ja sitten on vain pakastettuja ankanmunia :smt009
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Pehku tarvii myös "omaa rauhaa" käynnistyäkseen, ei se hetkessä lämpiä! Eli ei kannata jatkuvasti vatkata sitä! Onkohan sulla vardenji liikaa kosteutta pehkussa, jos noin reippaasti jäätyy???
tyyne

Viesti Kirjoittaja tyyne »

Minäkin "kannan korteni" tähän kestopehkukeskusteluun....näin meillä: Keväällä kanala tyhjäksi.Kesäajan, kun pääsevät vapaasti pihalle ja tulevat kanalaan orrelle yöpymään ja pesiin munimaan, laitan vähän purua, kutteria tai turvetta. Orsien alta kerään pelkät paskat pois, kompostiin. Näin siis mennään syksyyn asti kunnes luukut suljetaan ja alkaa sisälläoloaika. Siinä vaiheessa reilu kerros em. kuivikkeita sekaisin pohjalle, ja kaikista tämän palstan ohjeista poiketen oljet ei ole pätkittyjä, vaan paalista suoraan sen mittasena kun siellä ovat. Samoin kun pesät puhdistan, sinne vaan lattialle heinät/pehkut muun kuivikkeen sekaan. Pitkin talvea kerään orsien alta enimmät kokkareet pois, (hyvää lämmikettä myös talousjätekompostoriin, pysyy sulana ja käy hyvin)loput lattialle. Lisään silloin tällöin turvetta ja olkia, reilu määrä aina kerrallaan. Käännän pohjan talikon vahvuudelta noin kerran viikossa ja hyvin palaa! Mitään ylimääräisiä aineita ei pehkuun ole tarvinnut lisätä.
Minun mielipiteeni tuon oljen kanssa on, että kun se on pitkää, silloin se toimii karkeana aineena muun mössön seassa ja pysyy kuohkeana. Jos kaikki kuivikkeet on pientä silppua, kuten turve, kutteri, puru..ne litistyvät ja tiivistyvät liikaa. No, vain minun mielipiteeni.
Näin on tehty jo muutama talvi, ja hyväksi on homma havaittu. Tässä vaiheessatalvea tuota pehkua on ehkä n. puolen metrn kerros (ennen kääntämistä!!!), keväällä ennen tyhjennystä vajaan metrin verran. Ottaen huomioon kuinka paljon kuiviketta sinne talven aikaan työnnetään, mihin ihmeeseen se muuten häviää.....se palaa :smt002 muuten sitä olis varmaan 2 metriä :smt005

Hyviä kestopehkuja kaikille!
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Mä huomasin että meillä silkkien puolella pehku on lähtenyt toimimaan ja sellaisesta kohdasta missä melkoisen paljon heinää seassa. Täytyy varmaan kokeilla lisätä tyrnistenkin puolelle olkea tai heinää enemmän kunhan sitä taas jostain sais. Ois kyllä kiva kun sais sen pehkun kunnolla toimimaan, koska ei tuo pelkällä sähköllä lämmittäminen ole kovinkaan halpaa eikä ekologista.
Vastaa Viestiin