Blastodermi

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maatikko

Blastodermi

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Onko kukaan törmännyt tällaiseen? MTT:n maatiaiskanatiedotteessa 1/2009 https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... 202009.pdf on kuva. Avasin tänään munan (13 vrk), jossa oli just tuollainen ruikula. Verisuoni, jossa valkeaa kalvoa ympärillä. Sikiötä ei näkynyt.

Tämän munan kuori oli ohuen ja hohkaisen näköinen, ja ajattelin että ehkä kolmantena haudontapäivänä sattunut sähkökatko (munat jäähtyivät 27 asteeseen) saattoi vaikuttaa tällaiseen ohutkuoriseen munaan herkemmin. Toisaalta entä tuo sikiön puuttuminen? :smt017

MTT sanoi myös, että tuollainen blastodermi voi tulla siitosmunien väärästä säilytyslämpötilasta. Lieneekö kyseessä sitten liian matala vai korkea lämpö?
Taas :smt017

edit: ei 15, vaan 13 vrk.
Viimeksi muokannut Maatikko, 14 Heinä 2010, 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karhurouva

Re: Blastodermi

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Tuopa se onkin, siitosmunien säilyttäminen, mitä enemmän siitä hakee tietoa, sitä mahdottomammalta se tuntuu. Ei meillä ole tuollaista 13-18 asteen lämpötilaa näillä helteillä yhtään missään, enkä ymmärrä miten kummassa saa pidettyä ilmankosteuden noin korkeana (yli 75%).

Miten muut ovat siitosmunia säilyttäneet? 5-6 päivää pitäisi varmaan kerätä, jos koneen meinaa suht täyteen saada.

Nimim.: Tilasinko koneen turhaan?
Suwitsu

Re: Blastodermi

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Karhurouva kirjoitti:Miten muut ovat siitosmunia säilyttäneet?
Mä en ole ollenkaan noudattanut suositusolosuhteita. Munat säilytän kanalassa jossa tällä hetkellä yli 25 astetta. Kääntelen kun muistan.. Viikonloppuna kuoriutui 18 munasta 18 tipua. Tietty näiden munien keräämisen aikaan ei ole näin kuuma ollut mutta yli tuon suosituslämpötilan reippaasti. Minä en usko noihin suosituksiin ollenkaan koska olen itse todennut että tulee niitä tipuja muutenkin (ja hyvin tuleekin kun kuoriutumisprosentti on täydet sata :smt003 )
Maatikko

Re: Blastodermi

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Suwitsu kirjoitti:
Karhurouva kirjoitti:Miten muut ovat siitosmunia säilyttäneet?
Mä en ole ollenkaan noudattanut suositusolosuhteita. Munat säilytän kanalassa jossa tällä hetkellä yli 25 astetta. Kääntelen kun muistan.. Viikonloppuna kuoriutui 18 munasta 18 tipua. Tietty näiden munien keräämisen aikaan ei ole näin kuuma ollut mutta yli tuon suosituslämpötilan reippaasti. Minä en usko noihin suosituksiin ollenkaan koska olen itse todennut että tulee niitä tipuja muutenkin (ja hyvin tuleekin kun kuoriutumisprosentti on täydet sata :smt003 )
Toi on tosi masentavaa :smt042
Eiku siis piti sanoo, et hienoo, et on onnistunu noin hyvin. :smt045
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Blastodermi

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Karhurouva kirjoitti:Tuopa se onkin, siitosmunien säilyttäminen, mitä enemmän siitä hakee tietoa, sitä mahdottomammalta se tuntuu. Ei meillä ole tuollaista 13-18 asteen lämpötilaa näillä helteillä yhtään missään, enkä ymmärrä miten kummassa saa pidettyä ilmankosteuden noin korkeana (yli 75%).

Miten muut ovat siitosmunia säilyttäneet? 5-6 päivää pitäisi varmaan kerätä, jos koneen meinaa suht täyteen saada.

Nimim.: Tilasinko koneen turhaan?
Itse säilytän siitosmunat (varsinkin lämpimillä keleillä) jääkaapissa. En ole huomannut, että se mitenkään huonontavasti olisi vaikuttanut prosentteihin.

Tuo kosteus on siksi syytä olla korkea, ettei muna kuivu säilytyksen aikana. Kuitenkin jos et niitä munia kerää aivan kahta viikkoa (tai ainakaan enempää) niin ei ne liikaa ehdi kuivua vaikka olisi kuivempikin säilytysaikainen ilmankosteus. Ja ainakin meillä on nyt helteillä hiuskosteusmittari näyttänyt huoneenlämmöissä n. 60%. (hautomakonelämpötilassahan se toki on sitten alhaisempi ellei lisää kosteutta). Kuivumisen näet helposti joko kelluttamalla munia tai läpivalaisemalla ja seuraamalla miten suuri se ilmatasku on munan tylpässä päässä. Juuri munitussa se on aivan mini, vanhemmassa (ja kuivassa säilytetyssä) munassa se on isompi.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Karhurouva

Re: Blastodermi

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

No nyt on ensimmäiset munat kerättynä, viileäkaapin vihanneslokerossa kostean pyyhkeen kera. Siellä saattaa tietysti aavistuksen liian kylmä välillä olla, mutta kosteus ainakin näyttäisi tällä hetkellä pysyvän. Aika näyttää miten käy.
Vastaa Viestiin