Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Oho! Mielenkiintonen tapaus!! Ei sulla sattus kuvaa olemaan, näitä itäsaksalaisia kuulantyöntäjämatameja on aina joskus :smt003 ois kiva verrata!
helmutti

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja helmutti »

juttelin tossa joku aika sitten entisen kanakasvattomon omistajan kanssa, sinne tiput tuli hetikohta kuoriutumisen jälkeen ja ne kasvatettiin siellä tietynikäsiks. kysyin tosta kukkoprosentista ja hän sanoi että yllättävän vähän oli kiekujia joukossa. sitä en huomannu kysyä mistä ne tiput tuli heille. ja tunnistus ilmeisesti tapahtui siivistä, sen käsityksen hän oli saanut. harmittaa kun en tarkempaa tajunnu tentata.
mutta sen olen tässä jo oppinut että kun kanakaupoille lähtee, niin aina ylimääränen kukko sieltä kuitenkin kasvaa, vaikka varmoina kanoina ne on myyty. kolmet kaupat olen tehnyt ja jokakerta sama juttu...
siimis

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Netistä joskus latasin vanhalle koneelle (joka kosahti, eli mulla ei ole sitä enää :smt012 ) vanhan kirjan kanojen sukupuolitunnistuksesta. Siis nimenomaan siitä takapuolen perusteella tapahtuvasta. Se oli englanninkielinen ja kuvat oli tosi huonot. Lähinnä siis opin opuksesta sen, että se on tosi vaikeaa ja vaatii älyttömästi harjoittelua - aluksi kuolleilla tipuilla, sitten elävillä jotka tunnistuksen jälkeen tapetaa ja avataan ja katsotaan miten meni :smt017 ja vasta valtavalla määrällä toistoja voi saavuttaa sellaisen rutiinin että tunnistaa sukupuolet n. 95% todennäköisyydellä... Eli ei maksa vaivaa minusta :smt002

Jos jotakuta kiinnostaa, niin varmaan löytyy kun googlettaa "vent sexing chickens".
caddy

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Kanamummo, ei oo kyllä kuvaa, ja itse Kukna taas, tuota noin, on syöty... Se näytti vain hiukan kukommalta kuin kana, ja hiukan kanammalta kuin kukko :smt003 Se ei yrtittänyt astua kanoja, mutta uuden kukon kanssa tosiaan tuli riita samantien.
Karhurouva

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Tässäpä olisi muutama kuva mielenkiintoisimmista.

Kuva

Kuva

Kuva

Arvauksia otetaan vastaan. Yhdistin nämä jo aikuisten kanssa ja homma on kaikkea muuta kuin tasapainossa. Nyt haetaan aikuinen kukko ja kukkopojat ottaisin varmuuden vuoksi jo erilleen, kun vaan tietäisi ketkä ne kukkopojat on... :smt002
Karhurouva

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

On siis minun mielestä täysin varmoja kanojakin, kuten tämä.

Kuva
Mini

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Mini »

Mun mielestä kaikki 3 on kukkoja. Tosin en pistä päätäni pantiksi - tunnetusti meikäläinen tuppaa erehtymään helposti (tosin olen ottanut opiksi että kaikki vähänkään epävarmat luokitellaan kukoiksi, eipähän tule pettymystä). :smt002
Karhurouva

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Onpa harmi. Olisin toivonut, että edes ruskea olisi kana. Ainoa ruskea koko porukassa. :smt009
harrastaja

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mä taas luokittelen toisin päin et epävarmat kanoja .
Karhurouva

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Eikö kukaan muu halua veikata? Jos et veikkaa, et voi voittaa. Palkinnoksi vaikka kukkopoikia. :smt005

Tuo ruskea minustakin näyttää jotenkin kukolta, mutta kun tuolla aikuisella ruskeallakin on isompi harja ja heltta, kuin noilla mustilla kanssasisarillaan, niin jotenkin toivon vielä, että olisi kana.
Joyanna

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Joyanna »

MInusta tuo ruskea on kaikista varmin kukko.
Ushva

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kukkoja mun mielestä, mutta mulla on vain alhojen sukupuolitunnistuksen kandidaatin paperit. :smt003
Karhurouva

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Voi miksi nuo kukkotiput on aina paljon sievempiä kuin kanatiput? Tai nuorisoahan nuo jo on, mutta minusta nuo mun mielestä varmat kanat on kaikki laidasta lukien varsin tasapainottoman näköisiä. Pitäisköhän tässä alkaa kasvattalemaan vain kukkoja? Vaan eipä tuosta porukasta taida paljon muuta jäädäkään loppujenlopuksi. :smt010
Karhurouva

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Lopullinen saldo oli muuten 7 ja 7. Jos nyt oikein tunnistelin. Kukkoja oli kaikki nämä joita mietin, tuolla ne pörhistelevät omineen ja harjoittelevat kiekumista omassa tarhassaan. Harmillisesti yksi kanoista on kuitenkin kovin pieni, tuleekohan tuollaisesta ikinä oikeaa kanaa? Tomerasti menee porukassa ja voi hyvin, ei sitä kukaan kiusaakaan, joten en ole poiskaan laittanut. Oli jo lähtöihin pienempi kuin muut, ja kokoero on aikamoinen.
Heidigee

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Kun Karhurouvan tipukatraan sukupuolet ovat onnellisesti selvillä, niin tuskin kukaan tykkää huonoa, jos jatkan samasta aiheesta tämän otsakkeen alla :smt004

Tässä ensin koko katras: 5 tipua, jotka ovat nyt 2-viikkoisia (pari päivää päälle). Laitan sitten vielä erikseen lähikuvat. Vaaleat ovat Hy-line-valkean (? hybridi kuitenkin) kanan ja kirjavan sekarotuisen aapiskukon jälkeläisiä. Tummat ovat horniolaisia. Kysymys siis kuuluu: mitkä ovat kukkoja, mitkä kanoja :smt002 ? (harjoista sen verran, että hornetit ovat pieniharjaisia, mutta vaaleiden molemmat vanhemmat suuriharjaisia.)

Kuva
Vastaa Viestiin