Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Karhurouva

Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Kaikki vinkit esiin, mistä voi päätellä kuka on kuka? Meillä muksut on jo seittemänviikkosia, ja mun mielestä vain neljä niistä olis kukkoja. Tilastollisestihan se ei voi pitää paikkaansa, neljästätoista kai ainakin seittemän pitäisi olla kukkoja. Eli mitä niistä kannattaa katsoa, mihin kiinnittää huomiota?
kaakatin

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tässähän tätä sukupuolitunnistuksia yritetään harjoitella. Tilastoihin ei kannata luottaa, tipueessa voi vaikka kaikki olla kukkoja. Kanatipuilla alkaa sulkapeite yleensä kasvaa nopeammin ja tasisemmin. Varmin merkki on tietenkin harja, kukoilla se on isompi, nousee ylemmäksi päälakea ja se on punaisempi, kolmeviikkoisena alkaa jo erottua. Kukot ovat myös yleensä huomattavasti isompia ja paksumpijalkaisia. Käytöstä voi myös seurata, yleensä kukot menevät ensimmäisenä ruokakupille ja ovat enemmän esillä ja niillä on aika pienestä pitäen ns kukkotappeluita, eli uhittelevat toisilleen.
Jospa näillä alkuun pääsisit, mutta kuvia jos saat laitettua niin voi yhdessä arvuutella.
tiina

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Juuh, kuvia kiitos! Mä en osaa erottaa kukkoja ja kanoja toisistaan ku harjasta. Erehtynyt en ole vielä koskaan, jos olen ollut epävarma, tipi on ollut aina kukkotipi. Kolmeviikkoisesta osaan sanoa jo 99 prosentin varmuudella.
Maatikko

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^^Juu, tilastot tarkoittaa isoja tipu-, ihmis- tai mitä tahansa määriä. Onhan sellaisia ihmisperheitäkin, jossa on seitsemän poikaa eikä yhtään tyttöö, ainakin oli siin yhes kirjas. :smt003
Mini

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Mini »

Mä olen nyt tehnyt viime viikolla syntyneiden tipujen kanssa pientä sukupuolen tunnistusta - tihrustelin vaaleiden ahtereita (tummienkin yritin mutta niistä ei oikeen erottunut mitään) ja kyllä mä muka osan kukoiksi tunnistin. No sitten tein myös sitä roikutustestiä. Eli veikkaan että tulos on sama kuin olisin noppaa heittänyt. Tulevat viikot näyttävät miten pieleen meni. :smt003 Olen myös yrittänyt tuota käyttäytymistä seurailla, yksi vaikuttaisi 2 testin ja käytöksensä mukaan olevan kukko, mutta aika näyttää. Siipisulkien kehittymistä voisi tietysti myös vielä seurailla, mutta nekin penteleet tuntuvat kasvavan vähän yksilöllisesti miten sattuu. :smt017
salosusa

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja salosusa »

On kyllä tosi vaikee yrittää tunnistaa sukupuolia. Mä oon katellut noita meidän omia tipuja jo vaikka kuinka kauan ja tarkkaillut käytöstä, harjaa ja helttaa ym. ym. Mä OLETAN, että viisi on kanoja ja neljä on kukkoja, mutta en oo yhtään varma. Pari vallankin on sellaista semi-yksilöä, että niistä voi kehkeytyä ihan kumpia vaan. Monta kertaa päivässä mä seurailen tipusia ja päätän, et nyt mä katon niitä niin tarkkaan et selvitän kumpia ovat. Sitten kuitenkin luovutan, kun tuun taas samaan tulokseen etten pysty niitä tunnistamaan ja päätän et seurailen vielä :smt017 . Ne on mulla varmaan niin kauan et osa kiekuu ja osa munii :oops:
Kaisa

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Me alotettiin kolmella tipulla, joista päätettiin :smt003 että yksi on kukko ja kaksi kanoja. No, kaikille jouduttiin loppujen lopuksi tekemään nimenmuutos kun sukupuolet meni just päinvastoin. Rósalindista olin ihan varma että se on kana kunnes se yhtenä päivänä tervehti mua kiekumalla... :smt002
Näistä yhdestätoista nykyisestä teinistä luulen tunnistavani viisi kukkoa ja kuusi kanaa (yksi kiekuu jo) mutten yhtään ylläty jos veikkaukset menee pieleen.
peemhoo

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja peemhoo »

Minäkin tarvitsen sukupuolen tunnistus apua...Silmäteräni (sain vain kaksi kuoriutumaan) ovat jotakuinkin 3 viikkoisia kalkkunatyttöjä tai poikia. Toiveeni tietysti olisi jos olisi sekä Victoria että Daniel :smt003 Epäilen itse kyllä että ovat Gustav ja Arvid. Kuva

Uploaded with ImageShack.us Ja vielä toinenkin kuva. Kuva
caddy

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Mini kirjoitti:No sitten tein myös sitä roikutustestiä
Roikutustestiä? Millaista roikutustestiä?
Mini

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Mini »

Tipujen sukupuolitunnistusta -topicista löytyi herttahelmerin ohje:

"Sit on vielä untuvikon "roikutus-testi". En oo vielä kokeillut mutta seuraavan kerran täytynee yrittää.
Untuvikkoa roikutetaan varoen kaulasta jolloin kukko nostaa jalat vaakatasoon ja kana riiputtaa niitä suorina alaspäin. Tämän pitäisi toimia ihan pienillä untuvikoilla. Useammalla eri sivustolla on tämä vinkki."


Osalla toimi, osa sitten testiä toistaen ensin nosti kintut ylös, seuraavalla kerralla roikotti. Vaikuttaa siis varsin luotettavalta :roll:
caddy

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Ohhoh, enpä ole moista kuullut! Onkohan millään sivustolla perusteltu, mihin moinen pohjautuisi... Että miksi se kukkotipu jalkansa nostaisi, ja kana ei. Tuntuu kans äkkiseltään hiukan epäluotettavalta keinolta :)
peemhoo

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja peemhoo »

Ja jos ihan totta puhutaan niin enpä tiedä haluanko roikutella tipujani kurkusta... :shock:
siimis

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen kokeillut tuota roikutusta viiriäistipuilla ja niillä se ei ainakaan toiminut. Tai sitten roikutin niitä jotenkin väärin...
sera1

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Konstit on monet.
Roikutetaan tipuja pillistä, kurkitaan takapuolia, tarkkaillaan käytöstä, tutkitaan harjaa, koipia ja höyhennystä. Silti menee veikkaukset pieleen :smt003
Aina seassa on jokunen "kukna" joka sekoittaa koko pakan.
Niistä tietää sukupuolen vasta, kun ne alkaa joko munia tai kiekua.
Olis jännä osata se takapuolesta tunnistus, kuten tipuja lajitellessa isoissa tipuloissa tehdään.
Kurkkaus ahteriin ja vips tipunen kukkotipujen liukumäkeen tai kanatipujen liukumäkeen.
Paljonkohan niille lajittelijoille tulee virheitä ja moniko tunnistus on tullut tehtyä ihan noppaa heittäen?
caddy

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Meillä on ollut myös yksi, joka sekä muni ajoittain yksittäisiä, täysin pyöreitä pikkuruisia munia, että kiekui. Uusi kukko katsoi sen selkeästi kukoksi, koska kävi kimppuun samantien. Ulkonäöltään se ei ollut täysin selkeästi kumpikaan, vaan jotakin siltä väliltä. Oli ilmajokinen maatiainen.
Vastaa Viestiin