Eri ikäisten tipujen yhteiselo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pintuliini

Eri ikäisten tipujen yhteiselo

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Hei kaikki!
Siitä on varmaan pari vuotta kun täällä ensi kertaa kirjoittelin ja kanoista haaveilin. Viime kesänä oli sitten kesäkanat, ja nyt vihdoin pysyvästi. :smt054

Minulla on kanalassa kukko ja kaksi kanaa. Koneesta syntyy kohta tipuja ja lisäksi toinen kanoista alkoi juuri hautoa. Tilasin sille siitosmunia muualta, jotta saisin eri sukua.

Syntyville tipuille tulee ikäeroa noin kolme viikkoa. Nuoremmat ovat emon kanssa. Miten minun kannattaisi yhdistää nämä kaksi tipuparvea? Konehaudotut ovat aluksi tietenkin sisällä.

Jos vien vanhemmat tiput kanalaan ennen kuin kanan alla olevat kuoriutuvat, hylkääkö kana munat?
Jos vien vanhemmat tiput sitten vasta, kun nuoremmat ovat kuoriutuneet, voivatko ne sorsia pienempiä tai onko emo vihainen vieraille tipuille?

Kiitos, jos joku osaa neuvoa. :smt001
Tiira
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Huhti 2019, 09:06

Re: Eri ikäisten tipujen yhteiselo

Viesti Kirjoittaja Tiira »

Saattaa olla riskialtista yhdistää konehaudotut kanalaan kesken kanan omien haudontojen. Voi olla, että kana (tai kukko) suhtautuu vieraisiin aggressiivisesti tai kana häiriintyy ja keskeyttää haudonnan - tai mahdollisesti kaikki menee hyvin, mutta en omalla kokemuksellani kannustaisi kokeilemaan. Haudonta voi jäädä kesken, jos hautoja häiriintyy.

Itse sijoitin konehaudotut tiput kanahäkin viereen toiseen häkkiin eli verkon taakse mutta näkyville, kun tilanne oli samanlainen kuin sinulla. Saivat siis katsella toisiaan turvallisesti. Yhdistin konehaudotut kanalaan vasta viisiviikkoisina. Tuli pientä ärhentelyä ja nokittelua puolin ja toisin, mutta ei ruumiita kuitenkaan, eikä haudonta kärsinyt.

Aika paljon riippuu kanalan tilan määrästä ja lintujen luonne-eroistakin, joten tässä on monta muuttujaa.
Vastaa Viestiin