Kanojen hoito ja poikaset

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kepuli

Kanojen hoito ja poikaset

Viesti Kirjoittaja Kepuli »

Kuinka monta lämpö astetta kanat tarvitsee että saavat eläviä poikasia/tipuja. Mitä kaikkea syötätte kanoille. Ja onko jotain mitä pitäisi tietää ja näin talvella pitäisikö olla joku erityinen ruoka valio. Olisin kiitollinen vastauksesta
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanojen hoito ja poikaset

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tarkoitatko, missä lämpötilassa hautova emo pärjää niin, että sen hautomista munista tulee poikasia? Normaali kanalan lämpötila riittää, eli vedoton kanala ja lämpöasteita pitää olla. Hautova emo pitää kyllä munat lämpimänä, kunhan ei joudu kylmällä alustalla hautomaan. Emo myös pitää kuoriutuneet poikaset itse lämpimänä.

Talvella ei ole pahitteeksi antaa monivitamiinia (esim. Milka) normaalin ruoan (+kalkki+sora) lisäksi. Vitamiiniliuosta on helppo sekoittaa vaikka raejuustoon tai viiliin, ja kanat tykkää. Ruokinnassa täysrehu toimii hyvin myös talvella. Kauran- ja ohranjyvät ja kuivattu heinä ovat aina kanoille mieleen. Jos tulee poikasia, niitä ruokitaan poikasrehulla, että pienet kasvavat ja pysyvät terveinä.
Kepuli

Re: Kanojen hoito ja poikaset

Viesti Kirjoittaja Kepuli »

Kiitoksia paljon mutta en tiedä mikä kanalassa on normaali lämpötila olen ihan uusi kanalan pitäjä
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanojen hoito ja poikaset

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Taisinpa vastata lämpötilasta epäselvästi. :smt017 Tarkennan siis: kanalassa ei saa olla talvellakaan pakkasta. Esimerkiksi mun kanalassa on talviaikaan +7 - +10 astetta lämmintä. :smt001

( Muoks. Huomasin just, että Hilta tuossa toisessa ketjussasi lämpötilasta jo sulle vastasikin, mutta eipä haittaa että tuli selvennettyä myös tähän. :smt001 )
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen hoito ja poikaset

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Toinen esimerkki: mun kanalassa on talvella 0-+ 8 astetta. Nyt siellä on +6 ja emo 3 viikkoisine tipuneen voivat hyvin. Ikkuna on auki koska muu porukka huitelee pihalla. Lämpölamppua ei ole.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin