Muutama hautomiskysymys

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tuomas

Muutama hautomiskysymys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Hellurei, pari asiaa askarruttaa.

Nyt ilmeisesti ensimmäinen kana on aloittanut hautomisen.
Munintapesiä on meillä kaksi ja tämä nyt meni valitsemaan sen korkeammalla olevan.
Voinko siirtää munat vielä alempaan pesään?
Ja kannattaako tila eristää jo heti, ettei se haali liikaa haudottavaa allensa?

Kyseessä on Hämeen mustaa, vaikuttaako maatiaisuus siihen, että mitä lämpötilaa pitäisi sitten tipusille olla?
Olen jotenkin ajatellut, että kyllä ne itsekseen pärjää, mutta yleensä ohjeistetaan laittaan lämpölamppu.

Olen nähnyt kanaparven, jossa yhdellä kanalla on ollut tipuja (myös kukko parvessa). Ja kaikki siis ihan vapaasti keskenään.
Onko tuo tipujen eristäminen pakollista, vai onko todennäköistä, että muut kanat hakkaavat tipuset hengiltä heti jos emon silmä välttää?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Muutama hautomiskysymys

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mun mielestä munia ei kannata yrittää siirtää alempaan pesään. Näistä ei aina voi olla varma, mutta usein jos kana on itselleen sopivan pesän valinnut, se saattaa haluta olla juuri siellä, vaikka munat siirrettäisiinkin.

Itse en suosittele eristämistäkään tässä vaiheessa, jotta hautova kana pääsee syömään ja juomaan silloin kun haluaa. Sen sijaan kannattaa merkata alkuperäiset munat tussilla, jotta ne erottuu niistä jotka ilmaantuvat myöhemmin. Siten voit poimia pesästä pois päivittäin mahdolliset myöhemmin munitut munat ja jättää pesään aina vain ne merkatut. Sillä tavoin tiput kuoriutuvat suunnilleen samaan aikaan, jolloin vältytään monilta ongelmilta. Pesä kannattaa suojata siinä vaiheessa, kun laskettu kuoriutumisaika alkaa olla lähellä, niin tiput eivät tipahda pesästä.

Mulla on ollut tapana pitää emo ja tiput erillään muista 2-4 päivää tapauksesta riippuen, jonka jälkeen olen antanut niiden olla halutessaan muun parven mukana. Näissä on yksilöllisiä ja parvikohtaisia eroja, mutta yleensä emo kyllä suojelee poikasiaan hyvin ja muu parvi suvaitsee pieniä kyllä.

Kun poikasilla on emo, se kyllä pitää ne lämpimänä. Lämpölamppua ei tarvita. :smt045

Onnea haudontaan! :smt006
Tästä ketjusta löytyy paljon hyviä vinkkejä:
viewtopic.php?f=9&t=2900
Tuomas

Re: Muutama hautomiskysymys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kiitos vastauksista,

tuon linkkaamasi viestiketjun luinkin jo läpi.
Onko mitään mutua siitä, että mikä on onnistumisprosentti ja tuleeko kukkoja puolet?
Jätin nyt neljä munaa haudottavaksi, kun ei ole tarkoitus hirveesti lisätä kanamäärää.

-T
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Muutama hautomiskysymys

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Näissä on varmaankin paljon parvikohtaisia eroja, että voin kertoa vain omasta kokemuksestani. Kaikista meidän kanalassa kuoriutuneista tipuista on ollut 58% kukkoja ja 42% kanoja (joo, oon innokas tilastojen pitäjä :)). Olen lukenut ja kuullut sellaista muiltakin, että kukkoja syntyisi yleensäkin vähän enemmän kuin kanoja.

Mä olen laittanut hautovan alle minimissään 4 munaa, just silloin kun en halua varsinaisesti kasvattaa paljon parven kokoa, mutta haluan, että emo saa tipusensa. Neljän satsista on meillä yleensä jäänyt yksi kuoriutumatta (ei ole lähtenyt edes kehittymään, avaan aina kuoriutumattomat lopuksi, jotta tiedän.).
Tuomas

Re: Muutama hautomiskysymys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kiitos,

ekaa haudontaa yrittävä kananen kyseessä, niin jätin sen alle seitsemän munaa.
Toivossa siis, että onnistumisprosentti olisi yli puolet ja jos puolet on kukkoja, niin pitäis yksi kana jäädä sitten ainakin :smt001
Vastaa Viestiin