SiniS:n tiputouhut

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Eilen valaisin munat, Hetan alla on 6 munaa ja kaikissa selvä hämähäkki. Martta sai vain yhden munan päivää myöhemmin, siinä ei vielä selvää näkynyt, joten tarkistetaan myöhemmin. 28.päivä pitäis kuulua piipitystä.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Pingviinit kasvaa kovaa tahtia, mietiskelin niiden päästämistä kanalan puolelle, lämpöpumppu tietysti jatkossakin paikallaan. Jospa joku kana ne ottaisi hoiviinsa, helpottavia mun hommia kovasti.

Heta hautoo, päivä 17 menossa. Kuus munaa hedelmöittyi, yks meni jossain vaiheessa rikki. Eilen siirsin pesän pikkuhäkkiin, saavat tiput kuoriutua ja rouva hoitaa pesueensa ensimmäiset päivät rauhassa.

Heta hautoi syksyllä tiput Ekan ja Tokan, menestyksellä kesken kesäkanalasta muuton. Eka olikin lopulta orppi-maatiainen ja Toka myös. Toka kasvoi komeaksi kukoksi, huonotapaiseksi kylläkin ja päätyi karhukoiran ruokalistalle.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva

Pääsiäistipujen kutistunut joukko, mukavasti on kokoa kasvaneet. Toinen ayam on ehkä kukko, araut on mulle vielä täys mysteeri.


Kuva

Pingviinit, ihana kirjava porukka. Sukupuolet vielä täysi arvoitus
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva
Haudontapäivä 20, ensimmäinen ulkona. Aamulla vielä oli kaikki munissa, iltapäivällä yksi kuiva tipu. Kuvassa näkyy hienosti munahammas.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva

Jo kolme. Kaks munaa vielä ehjinä, tänään vrk 21. Odotellaan odotellaan. (Montako päivää kannattaa odottaa?) Hetalle vein eilistä riisipuuroa, mamma alkoi syödä hyvällä ruokahalulla. Mun sydän pakahtuu, Heta on niin hyvä emo ja antaa mun käsitellä tipuja hyvin luottavaisena.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onpa suloisia pieniä. :smt060 Onnea tipuista! Se on kyllä hieno ja liikuttava tunne, kun emo luottaa ihmiseen ja antaa käsitellä tipujaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tipuonnittelut täältäkin! Munahampaisen tipun kuva on mainio...niin kuin se huutaisi: "Tässä olen MINÄ!" Oletko läpivalaissut loppuhaudonnan aikana, että onko loput kaksi kehittyneet? Kaksi/kolme päivää voi odotella rauhassa.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Päivä 17 muistaakseni tsekkasin ja kaikissa oli elämää. Pitää hommata vielä parempi taskulamppu, mutta kyllä ne kaikki eläviltä näytti.

Mikään katastrofi ei vain kolmen tipun saaminen ole, se vaan tietää sitä, että karhukoira saa melkein valmiita tipumunia ruuaksi.

Itseasiassa pohdinkin, kuinka isoa satsia on järki haudottaa kanalla, ettei tipujen hoito käy sitten liian raskaaksi kanalle?
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Heta oli yön aikana nakannut munat pesästä pois. Ymmärsin vihjeen. Kolmikolla mennään. Valaisun mukaan kehitys on pysähtynyt siihen edelliseen kertaan. Karhukoira sai pienen aamupalan.

Edit. Ainakin vaaleat tiput on selviä kanoja (Jee!), tumma tipu ei suostunut yhteistyöhön. Pitää illalla tsekata uudestaan.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Voiko näin käsittämätön tuuri ollakaan? -1 araucana taas. Seitsemästä on jäljellä 2, ne vaan kuolee. Ei ikinä enää, kuitenkin suht kalliita tipuja olivat ja mitään niistä ei näytä jäävän käteen.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Itselle muistiin: pingviinit on tänään päästetty parven sekaan
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Heta päätti 4 päivän vierihoidon jälkeen, että nyt on aika päästä parven sekaan. Asia selvä, menkööt, koska osaa kyllä pitää huolen tipuista.
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva
Osaako joku heittää arvausta sukupuolesta? Ikää on kolmisen kuukautta.

Verrokiksi kuva toisesta, samaa sarjaa. Luvattoman huono kuva kylläkin.
Kuva
hunski89

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Ekaa veikkaisin kukoksi kun on terävät satula ja kaulahöyhenet. Toinen kuva on nii suttunen etten siitä erota sulkien muotoa. Nuo ayamit on kyl hauskan ja vähän pelottavankin näköstä sakkia kun ovat niin mustia :smt003 Vois olla joskus hauska lisäys omaankin parveen
SiniS

Re: SiniS:n tiputouhut

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kukoksi mä olen itsekin ensimmäistä veikannut. Sillä on lisäksi reilusti jykevämmät jalat kun toisella. Pitäis saada ne samaan kuvaan, mutta ei vahingossakaan. Kai niillä on jotain nokkapokkaa :smt036

Pingviinit pitäis kuvata myös, mutta ei ne pysy paikallaan, ja sit niissä menee sekaisin :smt045
Vastaa Viestiin