munasta auttaminen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mokomaki

munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

En keksiny muutakaan paikkaa missä tätä kysysin. Kun nuita videoitakin on missä autetaan tipu munasta, ja niinhän ei sais tehjä?!? Eiks se nimenomaan ole kiellettyä jos eläviä tipuja tahtoo? voiko autettu tipu selvitä hyvin hengissä myöhemmin? Ei sillä että meillä ei kyllä ruveta auttelemaan, sen on luonto määränny heikon osaksi jos ei ite pääse kuoresta niin surkeaa ku se onki :smt022
Hilma.Jokinen

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

Autetuilla ei oikein ole toivoa. Kuolevat ennemmin tai myöhemmin omaa heikkouttaan.
mokomaki

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

onko ne rievut sitte joitaki "uhritipuja"?!? että näytetäänpäs kansalle ja sitte vähän aikaa ja :smt073
Pirjo

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minä olen viime vuonna auttanut yhden tipun ( oli kyllä ankka) ja jäikin siitä satsista ainokaiseksi tytöksi! Tänä päivänäkin ihan normaali ja todella hyvinvoiva ankka (se meidän ruotsinkeltainen Iida -Ei olisi siitä satsista yhtään munivaa jatkajaa olisi saatu jos en olisi auttanut). Mutta sitä hommaa en kyllä suosittele kellekään; oli todella aikaavievää ja hermojaraastavaa hommaa, kun auttaminen vei niin kauan aikaa niin meinasi ihan väkisin kalvot kuivua...koko ajan sain kostutella niitä :smt009
vardenji

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ihmisen halu auttaa 'itkevää' eläintä on toisilla valtava. Pari tipua olen auttanu kuoristaan, eikä kumpikaan montaa päivää eläny. Joko Sake tai Laku oli myös sellanen et otin pinseteillä irti muutaman melkein irti lohjenneen kuoren palan ekan reiän suurentuessa. Olivat kalvossa enää kiinni. Ne nyt on elossa ja Sake munii ihan hyvin. En pidä sitä auttamista mitenkään merkittävänä :smt017 En muitaakseni kuitenkaan rikkonu kuorta.

Koitan olla auttamatta tät edes.

Elävästi taas vaan tulee mieleen, vaikka eri eläimestä onkin kyse, kutun hylkäämä struumanen kili, jonka sitten eräs armollinen ja mielestään osaava ihminen sitten vei alle 10 asteisesta navetasta yli 20 asteiseen kotitaloonsa lämpöhuovan alle. Tottahan se kuoli. Tosin mun uskoakseni lämpöhalvaukseen...
mokomaki

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Joo sen mie saatan ymmärtääkki että jos ei henno kattoa vieressä...vaikka suuremmalla toennäkösyyelä siinä varmaan tekee useammin hallaa sille tipulle jos menee sorkkimaan...Mie mietin vain nuita videoita mitä pyörii, missä kuoritaan tipuja ulos kuorista... :smt017 kuvaisivat ennemmin vaikka ihan normaalin kuoriutumisen ja nopeuttasivat vain tahtia siinä minkä täällä näyttäsivät...Tai mistäpä mie tiiän vaikka ne jäisiväkki henkhiin niissä, tuntuu vain hivenen hölmöltä jos ne kuvaavat niitä pätkiä sillä että näytetäänpä ihmisille ja sitte ne tipuset myöhemmin sitkahtaa... :smt022 No ei kait nyt senthän....No koittakaas ny tämmöstä herkkistä ymmärtää!Itellä vielä nuita oikeita ihmisvauvoja niin täällä hormoonimyrskyissä kyynel silmäkulmassa kattelen että herrajestas jos ne nuin vasiten nirhaavat nuita pikku tipusia! :smt021
vardenji

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tossa olet kyllä oikeessa :smt009 Tai sitten siinä on oikeesti jokin menny vikaan. Muistelen sitä kakstipusta munaa jossain ulkomailla joka autettiin rikki kun kuoriutuminen ei edistyny lainkaan.

Äsken kuoriutu pikkutipu, ei ollu yöllä päässy kuoristaan vaikka rikki oli kuoren saanu. Kosteudet oli 45%. Nostin pikasesti kosteuksia yli 80 ja johan tipu taisteli itsensä ite vapaaks parissa minuutissa. Paras apu noille taitaa vaan olla et hoitaa ne kuoriutumisolosuhteet kuntoon, niin vahvat selviää ja vialliset ei.
Unohdin nostaa ne kosteudet eilen :oops: Hautomakonetta ei passais suotta availla.
Mimm@

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Mä olen kyllä auttanut monta ankkalasta kuorestaan kun ovat olleet selvästi sellaisessa asennossa etteivät ole omin apuinensa sieltä kuoren sisältä ulos päässeet. Kaikki on elossa niistä, ja tuo yksi on koko parven suurin ja se määräilee kyllä ihan selvästi.
Se auttamisenhalu on kyllä suuri.. Sitä ei voi kyllä millään olla auttamatta, että jos sillä olisi pieninkin mahdollisuus selvitä..
Muusa

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tunnustan :smt003
En tiedä johtuuko hautomakoneen vääristä säädöistä vai mistä mutta joskus kuoren kalvo on tosi paksu ja sitkeä, joskus tipu on liisterimäinen, joskus taas kalvot ehtii kuivahtamaan ja tipu niihin kiinni. Silloin on urakka tipun omille voimille liian iso.
Kaikista näin autetuista on tullut ihan terveitä ja reippaita kanoja ja kukkoja.
miemsl

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja miemsl »

Voisiko muuten olla että hautova kana auttaa kuoriutuvaa tipua tarvittaessa, koneella hautoessa tuo auttaminen sitten jää ihmisen vastuulle jos niikseen tulee.
vardenji

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Näin joskus kanan nokkivan suuhunsa kuoriutuvan tipun ympäriltä kuorta, se naposteli sitä, mutta nokki aika agressiivisesti ja tipu huusi kun syötävä :smt009 Se tipu ei selvinny, kuoli myöhemmin.
Raksu

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulle kuoriutui 4 tipuva ja siivosin munankuoret emon alta pois niin jokainen munankuori oli niin että puolikkaat olivat aina sisäkkäin. Mikähän taika siinä on että kaksi puolikasta voi mennä tuollalailla sisäkkäin ja kaikki neljä oli näin. Tallitonttuko ne oli käynyt laittamassa niin etteivät vie tilaa tipuilta siellä alla :-"
mokomaki

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

emo järjestelly pessää :smt005
no onpa mukava kuulla että ne ei kuiten kaikki kuole siihen, sitä vain miettii ku se jokapaikassa kiellethän :-" Ehkä sitä itekki sitte tohtii jos tulee tilanne ettei pääse kuoresta, ei oo vielä semmosta käyny vaik aika paljon oon jo hautonu...Niitä kyllä jokka loppu vaiheessa kuolee kuoreen mutta ei ole mulle käyny että ois jo reiän tehny ja sitte kuollu :smt017 TAAS tuli maalattua se piru seinälle :smt077
lina

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja lina »

Tämä nyt ei ehkä kuulu tähän. Mutta miten kauan voi kestää siitä että ensimmäinen särö on tullut siihen että tipu tulee ulos? Minulla on kaksi kananmunaa missä säröt mutta eivät sitte tule ulos. Tekis niin mieli vähän auttaa :smt012
mokomaki

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

oiskohan mulla pahimmillaan menny pari päivää ekasta säröstä...mutta yleensä nopeammin :smt001
Vastaa Viestiin