Sateenkaariperhe

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kukkis
muna

Sateenkaariperhe

Viesti Kirjoittaja Kukkis » 09 Syys 2018, 11:58

Tänä kesänä ei ollut tarkoitus kanamäärää lisätä, mutta kun kaksi innokasta hautojaa ei millään luovuttanut, niin päätin jättää kummallekin yhden munan. Kävi sitten niin, että vain toinen tipunen kehittyi loppuun saakka, mutta toisen kehitys oli jostain syystä keskeytynyt.

Onneksi tämä epäonnistuneen munan hautoja ei suinkaan masentunut, vaan siirtyi viereiseen pesään hoitamaan juuri kuoriutunutta tipua yhdessä naapurin rouvan kanssa :smt054

Tipunen on nyt parin viikon ikäinen, ja koko ajan ovat sulassa sovussa hoitaneet sitä. Muut uteliaat ajetaan yhteistuumin kauemmaksi! Yöt nukkuvat pesässä, yhtenä iltana kun kävin kurkkaamassa, olivat kanat siellä kylki kyljessä ja tipun pää pilkisti kanojen välistä. Välillä hakeutuu jommankumman emon siiven alle, mutta aina myös toinen mamma on lähettyvillä.

Onkohan nyt niin, että tämä tasa-arvoinen avioliittolaki on saavuttanut meidän kanalankin, ja olen päässyt seuraamaan pienen sateenkaariperheen elämää :smt055

riepukka
tipu

Re: Sateenkaariperhe

Viesti Kirjoittaja riepukka » 09 Syys 2018, 17:00

Onneksi olkoon perheenlisäyksestä. Ihana perhetapahtuma. :smt057 Minkä rotuisia sinun rouvat ovat? Ovatko he kokeneita konkareita haudonnassa vai ihan eka kertalaisia? Minulla on vanha brahma kana joka ei ole muninut vuosiin, mutta hoitaa mummon virkaa. Hoitaa mielellään toisten tipuja, varsinkin vieroituksen jälkeen. :smt043 Ainokainen tipu voi joskus olla yksinäinen, mutta toivottavast tuplaemot korvaa sisarusten puutetta.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023

Kukkis
muna

Re: Sateenkaariperhe

Viesti Kirjoittaja Kukkis » 09 Syys 2018, 19:38

Kiitos!

Brahma tämä meidänkin "sijaisemo" on! Erittäin ahkera hoitaja, eikä ole tainnut yhtäkään tipua laittaa maailmalle, vaan on hoitanut niin kauan että ovat itse itsensä vieroittaneet. Siihen luotan nytkin kun tosiaan tuo yksi tipu vain tuli!

Viimekesänä hautoi itse 3 ja toinen kana 2. Sitten kun toinen kana vieroitti omat tipunsa, tämä brahma otti nekin laumasnsa. Ressukalla oli kova työ saada viisi isoa lapsukaista yöksi siipiensä alle. Vietti on siis kova!

Ilmeisesti tyypillistä brahmoille jos muillakin on vastaavia kokemuksia!?

Vastaa Viestiin