Mistä soraa?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kanalako

Soraa kanoille

Viesti Kirjoittaja Kanalako »

Millaista soraa annatte kanoille ja mistä sitä löydätte? Joku joskus puhui akvaariohiekasta mutta onko se liian pientä raekooltaan? Entä riittääkö raemuodossa oleva kalkki?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Soraa kanoille

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ainakin tässä ketjussa on sora-asiaa:

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=8&t=9732

Itse käytän sorakuoppasoraa, joka on sekalaista karkeudeltaan. Kanat saavat itse valita sopivan kokoiset soranmurut. Kalkkina on maatalouskaupan kanankalkki (sellainen karkea). Säkki on edullinen ja siitä riittää vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Minulla on yksi säkki riittänyt jo kaksi vuotta, riittää varmaan vielä toiset kaksi. Annan lisäksi murskattua munankuorta. Se taas ei yksin riitä, siksi ostokalkki on tarpeen.
Jemuli

Re: Soraa kanoille

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Rakeinen kanakalkki ei korvaa hiekkaa. Itselläni myös sorakuoppasora.
Kanalako

Re: Soraa kanoille

Viesti Kirjoittaja Kanalako »

Osaisiko joku sanoa sen raekoon kun jotkut puhuvat hiekasta ja toiset karkeasta sorasta? Tarkastin netistä niin karkean soran raekoko on 20-63 mm ja kuulostaa aika isolle kanan kurkkuun.
Muistelen myös joidenkin ostaneen akvaariosoraa/hiekkaa eläinkaupasta mutta se oli tosiaan ihan hiekkaa enkä sitä sitten ostanut kun luulin että pitäisi soraa olla. Eläinkaupassa myydään myös lemmikkilinnuille tarkoitettua ruoansulatushiekkaa, olisiko se hyvää vain liian pientä kanoille? Jostain pitäisi äkkiä saada jotain.
Iloisten Munatalo

Re: Soraa kanoille

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Parasta kun meet puhtaalle hiekkamontulle ämpärin kanssa ja koukkaat sieltä. Kyllä kanat osaa valita oikean koon :smt023
sera1

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Ihan hiekoitussoraa olen ostanut.
Raekooltaan juuri samaa kokoa kuin kanakalkkikin.
Hiekan olen pessyt ja talviaikaan kuivattanutkin ennen kanoille antamista. Osassa soraa kun voi olla kuulemma suolaa valmiina ja onhan se melko pölyistä tavaraa.
Ei sitä soraa kumminkaan ämpäritolkulla mene, niin ihan helppo on pestä pieni määrä kerrallaan.
Maksoikohan sellainen isohko säkki jotain vitosen. Siitä aina peseskelen tarvittavan määrän.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Mietin kanssa, että ulkotarhassahan on hyvä olla esimerkiksi "hiekkamonttuhiekkaa/soraa ja tienvarsihiekkaa", vaikkapa neliön pinta-ala, jos ei koko tarhan pohjaa laita hiekalle, kanat, fasaanit muut linnut voivat mielensä ja tarpeensa mukaan siitä syödä kivipiiraaseensa ja onhan niillä siinä myös "hiekka-kuopsutus-kylpemismahdollisuus".
Mikka

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Minulla on kanalassa puoleksi maalattia, ja siitä löytyy semmonen kirjo pikkukiviä että en ole erikseen soraa vienyt. :smt025 Lisäksi karkeaa kalkkia.
KAT

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja KAT »

minulle sanottiin että rakeinen kalkki riittää :smt017 mutta kanatarhassa on hiekkapohja, joten sieltä varmaan nokkivat sitten kiviä tarpeen mukaan.
Suvianne

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

ei se kalkki kyllä riitä. Sillon ne joutuu sitä kalkkia syömään myös kiveksi ja se ei ole kestävää. Huonoa piiraassa.
Tieten voi olla eri jos syö pelkkää teollista rehua. Eikö se ole jauhettu jo valmiiksi, mutta ainakin meiän kanoilla on kivipiiraassa ihan kunnon särmäsiä kiviä joita saavat pihalta, ikään ei kalkkikivejä näy??
miia.laitinen

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja miia.laitinen »

sitä saa esim s-rauta, k-maataloudet.... ostin itse pienintä raekokoa 0,5-2mm ja se on puhallushiekkaa. meillä meinaa kylvetäänkin :smt002 ja siitä on sitten olemassa se seuraava koko jonka ostin samalla kertaa (epäilin silloin itsekin onko myyjä enemmän omissa maailmoissa vai minä), ja jos en kovin paljon valehtele, se oli 2-3mm. sitä on meillä menny "aika hyvin" mut moni ostaa esim. maatalous ykkösen verkkokaupasta grittiä. sitäkin on olemassa nuorikoille tarkoitettua. ja itse ostan mielummin sitä kun on sitä perussoraakin, nyt toistaiseksi ainakin tarjolla :smt001 40kg säkki molempia maksaa 5e/säkki!! Halapaa ja heloppoa jos et omista hiekkamonttua tai riittävän uskaliasta luonnetta vetää kommandopipoa päähän :smt002
Eme

sorakuppi

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minkälaisesta astiasta olette soran tarjoilleet? Meillä on käytössä lasten leikkisanko, joka ei tunnu parhaalta vaihtoehdolta. Kanat huiskavat soran sankosta äkkiä pois ja muutenkin kaatavat sankon istuessaan sen laidalla/kakkivat sinne..
minkuliini

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kävisikö tähän tarkoitukseen ihan hiekkalaatikkohiekka! Meille on tulossa muutto ja uuden talon pihassa on meille muuten tarpeeton lasten hiekkalaatikko... Ajattelin sieltä käydä kuopimassa kanoille kylpyhiekkaa ja kai ne sitä samaa voivat syödäkkin. Ei varmaan tarvitse edes hiekkaa pestä/puhdistaa ennen nokkiin päätymistä.
koivunlehti

Re: Mistä soraa?

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

^Hiekkalaatikko hiekka on liian hienoa. Kylpeä kyllä varmaan tykkäävät.
tehave

Häkkikanan sora?

Viesti Kirjoittaja tehave »

Ei ole tarkoitus perustaa häkkikanalaa, mutta olen miettinyt miten häkkikanat pärjää ilman soraa?
Vai onko se rehun koostumus sellainen?

Joskus seurasin ja ruokin itsekin häkkikanoja, vuosia sitten, niille laitettiin vain kauhallinen niitten rehua siihen kouruun ja se ruokinta oli siinä.
Vesi tuli automaatista nippojen kautta.

Olisiko se rehu ollut niin jauhoista että se broileri pärjää sillä lyhyen ikänsä? Nehän ei kauaa siellä häkissä juuri vanhene kun seuraava sukupolvi on jo kasvamassa,
lattiakanala muodossa silloin oli valtava määrä tipuja viereisessä rakennuksessa ja niitä oli sellainen määrä, että silloin lähinnä kammoksui ajatusta koko laitoksesta.
Vastaa Viestiin