rehu härkäpapua tai hernettä?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suppis

rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

luin tuota luomu kanan hoito kirjaa jossa mainittiin ettei rehuhernettä saa antaa kanoille .. jaa niin miksi ei??

minulla olisi huippu mahdollisuus saada nyt syksystä kuivatettua luomu rehuhärkäpapua ja -hernettä tosi edullisesti suoraan viljelijältä tästä läheltä..

niin onko sille estettä ja mikä se on? jäin vain miettimään tuota vain ruokaherne luokitusta :smt017
smari

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja smari »

En kyllä tiedä miksi siellä niin lukee. :smt017 Kyllähän monet syöttää rehuhernettä, minäkin. Ja härkäpapuakin antaisin kanoille jos olisi.
siimis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Miksiköhän ihmeessä ei sais rehuhernettä antaa?! Jos tuontisoijaa kuitenkin saa..? :smt012

Meilläkin syötetään hernettä, rehuhernettä nimenomaan. Papuja en ole kokeillut, mutta kokeilisin varmasti jos niitä jostain kohtuuhinnalla saisi.
Suppis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

Okei annan siis sitä hernettä ja papua syksyllä kun sitä saan
mietin että oisko siinä jotain tekemistä esim kuivaustason kanssa ettei ole homeista yms.. ?

uppoaa muuten tosi hyvin kalamössön kanssa tuo herne, olen jauhanut sitä sellaisella vanhalla voimavirta käyttöisellä kahvimyllyllä sellaseksi 2-5mm rouheeksi.
Elviira

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Kahvimyllyhän se on se ratkaisu, kiitos. Olen saanut sauvasekoittimen ja pari muuta värkkiä rikki kun olen murskannut herneitä kanoille. Ei ole tullut mieleeni kokeilla kahvimyllyä. Täytyypä hommata semmoinen.
Suppis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

mie hurautan aina kilon verran kerralla sillä vanhalla pauligin sähkövempaimella aikaa kuluu ehkä pari minuutti .. huima peli!
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Olisko se rehuherne kiellettyksi mainittu siksi, että kanoillehan ei saisi kokonaisia kovia herneitä antaa? Ei kai siitä murskatusta herneestä mitään haittaa ole.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
maunu_muori

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Olisko luomuohjeen kirjottajalle sattunut pien kämmy..siis normaalistihan rehuherne ei ole luomua, vaan siihen on käytetty tuholaistorjuntaa, kasvinsuojeluaineinta ja teollista lannotetta.. mut jos jostain saa LUOMU hernettä, niin sehän on ihan ok! Kyse on vaan tosta miten se herne on viljelty.. luomuhernettähän on alkanu ilmaantuun kauppoihin ja vois hyvin kuvitella et esim lajittelujätteestä löytys pienkokosta hernettä joka sopis kanoille ihan siltään.. ilman murskaamista tai liottamista
siimis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jatkokysymys - miksei kanoille saisi antaa kovia kokonaisia herneitä? Minä ainakin annan ihan joka päivä, eikä yksikään ole niihin vielä tukehtunut... Mä luulen että tämäkin on joku sellainen legenda, jonka alullepanija on pillerinnielemistä kammova kananhoitaja :smt002 Tipuillehan se tietenkin on liian isoa purtavaa, mutta kyllä se esim. kääpiökotsin kurkusta hyvin alas solahtaa.

Ja tosiaan olen syöttänyt muuten sekä sitä rehuhernettä, että myös luomuhernettä, jota kyllä nykyään luomutiloilta saa.
maunu_muori

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kokonaisena annan ma, siis ihan kauppalaatukokosta hernettäkin, jos kuivana annan, osittan sitten pöprössä, joka on siis heitettyy..ei oo ollu mitään haittaa tai esim ulosteessa mitään kummallisuutta, kyllä se kivipiira on aika tehokas tehosekottaja. Eihän niitä maissinjyviäkään tarvii rouhia ja ovat melkein samankokoisia ja ainakin yhtä kovia kuivina.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

siimis kirjoitti:Jatkokysymys - miksei kanoille saisi antaa kovia kokonaisia herneitä? Minä ainakin annan ihan joka päivä, eikä yksikään ole niihin vielä tukehtunut... Mä luulen että tämäkin on joku sellainen legenda, jonka alullepanija on pillerinnielemistä kammova kananhoitaja :smt002 Tipuillehan se tietenkin on liian isoa purtavaa, mutta kyllä se esim. kääpiökotsin kurkusta hyvin alas solahtaa.
En tiedä varmaa, mutta veikkaisin, että jos se ei kovin helposti kulje kuvusta eteenpäin. Olisko se niin, että vaatii pehmentymisaikaa kanalla rauhasmahassa pitempään kokonsa vuoksi ja etenee ja hienoutuu siten hitaammin lihasmahassa. Heh, tulipa melkoinen arvelu. Onkohan jollain oikeaa tietoa? :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
maunu_muori

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Missä on faktaa, ei mitään, että joku on sanonut; siitä ettei kanalle saa antaa kokonaisena hernettä???? ei ole sattunut silmiini vaikka olen niitä vanhojakin kirjoja suurennuslasilla kukenut (vanaha ei nää enää ilman klasia) :smt005
Suppis

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

tuosta saako vai ei liotettuna oon antanu ja silloki nakkelivat ne vadista ulos joten ei vissiin ollu tarpeeks jalostettua :smt005
nyt kun oon laittanu sen rouheeksi ja hiukka laittanut ed.päivänä seuraava päivän tarpeen turpoamaan niin kelepaa. :smt040

meil on tässä kylällä iso luomuporkkanan viljelijä joka väliviljelynä viljelee luomuna hernettä ja härkäpapua, häneltä saatavuus on varmaa ainakin vielä.
toivoi vaan saavansa joskus "paistikukon" :smt003
maunu_muori

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie heti kurkkasin noista sun tiedoista, että missäs päin tommonen apaja on.. taitaa olla vähän kaukana kuitenkin :smt012 ...ja niitä paistikukkendaaleja löytyis.. tuli kaks lisää, kun päästin kotieläintilaa pitävät nuoret pälkähästä myös parin kukon osalta, ei pelkästään niitten possendaalien. :smt005 .. noo mie seuraan noita poikia vähän eri tiloissa, jotta nään kuinka ne kasvattaa tota rintlihasta, niissä on ihan selvästi brahmaa joukossa, jollonka niille se lihas kehittyy vähän hitaamalla tahdilla.... että jos vaikka sais siitä uutta verta sotkuntekoon...
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Noissa kanakirjoissa varoitellaan liiallisesta herneen syötöstä kanoille,
saattaa aiheuttaa kannibalismia. Ja suositellaan herne annettavan aina murskattuna ja
enintään 5-15% päivän rehuannoksesta.
Mun ekat kanat oli/on noita hybridejä (ruskeita), niille annoin talvella
liotettua+murskattua hernettä n. 3-4pv viikossa, enkä mielestäni
antanut paljoa kerralla. Sit ihmettelinkin (tääl topikissakin) noita
"hulluja" kanoja jotka nokkivat toisiaan ja lähtipä muutamalta nirri pois
siinä nokkapokassa. Muutenkin noi hybridit on aika "herkkiä" reakoimaan
niin normijutuille kuin valolle :smt017 sitä jos on liikaa niin sama nokkapokka
alkaa....... Nykyisin en anna hernettä juur ollenkaan niille, mut varoen kyl
noille alhoille jotka on taas paljon tervepäisempää sakkia.
Nyt kuivaankin nokkosta ym. talveks kanoille ettei tarvii herneellä korvata
sitä viherruokaa.....vahingosta viisastuu.
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Vastaa Viestiin