OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Raudunkulman pappa

OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Viljelijänaapuri, joka käy pikkulastensa kanssa usein katsomassa kanojani, toi tullessaan säkilliset ohraa ja vehnää. Ne voi tietenkin antaa mutta kun aina sanotaan että "kanoille kauraa". Kauraa olen tähän asti antanut, mutta onko sitä annettava silti ja tehtävä vaikkapa "ohravehnäkaurakoktaili". :smt017 :smt017 :smt017
maunu_muori

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tee koktail sillain et kauraa noin puolet ja loppupuolelle sitten puolet vehnää ja ohraa.
Bean

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja Bean »

En nyt ihan ole varma, mutta yleensä vehnää ei kanoille anneta, vaan kauraa ja ohraa. Vehnän syönti aiheuttaa ainakin leghorneilla sen, että alkavat nokkia toisiaan. Joku viisaampi voi varmaan korjata jos olen väärässä. Pienestä määrästä tuskin haittaa on ...
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kyllä ne kaikki kelpaa kanoille, mutta muistaakseni tuon vehnän pahin "vika" on siinä, että se on liian energiapitoista ja se sitten aiheuttaa lihomista ja noita joutilaisuuden tuomia kannibalismin oireita yms. Mulla on kaura/ohra seosta nyt kun kylän maajussilta saa vain ohraa.

Riippuu siitä miten suuri osa päivittäisestä ravinnosta tulee viljasta. Jos osuus on kovin suuri, pitäisi seassa olla kauraakin sitten enemmän, ettei ainakaan pelkkää vehnää. Itse syöttäisin varmaankin vuorotellen 50vehnä/50kaura ja 50ohra/50kaura. Tai sitten isompi suhde kauralle molempiin.

Korjatkaa jos jollain on muita kokemuksia. :smt003
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
siimis

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja siimis »

No meillä syövät melkein pääasiallisesti vehnää, koska annan sitä kyyhkyille, jotka ovat samassa tarhassa. Kaura on ihan out, ei kelpaa kanoillekaan vaan levitellään pitkin maata ja poljetaan sinne :smt002 Vehnä menee viimeistä jyvää myöten. Ja ei tosiaankaan ensimmäistäkään kannibaalia ole meillä! Tuota kannibalismia voi tosiaan esiintyä ennemminkin häkkikanalassa, jos ruoka on liian energiapitoista. Ylimääräinen energia ja turhautuminen puretaan lajitovereihin, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Mutta kyllä kana jolla on tilaa ja virikkeitä, löytää muita kohteita!
Ainoa vaara, jonka minä tuossa vehnän syöttämisessä keksin on se, ettei kaura kelpaa enää sen jälkeen :smt002
smari

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja smari »

Vehnää 10% ja loput puoliksi kauraa ja ohraa olis mun mielestä hyvä. Tai sitten kauraa vaikka reilumpikin osuus. Meillä on joskus ajoittain syötetty melko paljon kauran ja ohran lisäksi leipää jossa on pääasiassa vehnää ja mitään ongelmia ei ole siitä tullut. En kyllä jyvänä silti vehnää kovin paljon antaisi, mutta pieninä määrinä uskon sen silti hyväksi ja ihan tyytyväinen olisin tuommoiseen lahjaan. :)
siimis

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mutta mitäs sanotte sitten rukiin syöttämiseen..? Mä sain lahjaksi kaksi säkkiä, enkä ole vielä uskaltanut tarjoilla. Uskaltaisko sitä vähän sotkea sekaan...

Meillä tosiaan kaura menee tosi huonosti, enemmän varmaan menee haaskuun kuin kupuihin. Olenkin miettinyt josko litistettynä menis paremmin, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa myllyä. Tosin nyt kesän aikana kyyhkyille valmistuu oma lakka, jolloin vehnän syöttö kanoille vähenee radikaalisti! Luulis sitten taas kaurankin kelpaavan, kun ei muuta ole tarjolla.
smari

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja smari »

Joissain kirjoissa on ollut että ei ruista ja joissain että sitä vois antaa 5%. :smt017 Mä en haluis koittaa, paitsi oon kyllä joskus vähän laittanu ruisleipää mössöihin mukaan pieniä määriä. Tosin vaan tosi vähän, varsinkin kun ottaa huomioon että nykyruisleivät on yleensä yli puoliksi vehnää. En tiedä pitääkö sitten paikkansa se, että kana ei sulata ruista, eli ei saa siitä mitään hyötyä. :smt017 Ja niinkin oon kuullut ja lukenut että niillä ei ruuansulatus kestä ruista. Onkos jollain oikeesti kokemuksia?

Ja lihookos kanat oikeesti paljon vehnästä?
siimis

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja siimis »

smari kirjoitti:Ja lihookos kanat oikeesti paljon vehnästä?
Ei meidän kanat ainakaan lihavia ole. Ja ne saa vehnää ihan luvattoman paljon :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tavailinpa huvikseni täysrehujen tuoteselosteita. Siis semmoisten muniville kanoille tarkoitettujen ostorehujen, joiden lisäksi ei tarvitse antaa muuta kuin vettä ja soraa. Niiden valmistusaineissa vehnää on n. 35%, ohraa 5 - n. 27%, kauraa 10 - 30%. Lisäksi tietysti kaikkia muita aineita. Mutta yllättäen tuon vehnän osuus on suurin (kahden tunnetuimman rehutehtaan rehuissa)!
Rukiista mun mieleen on jäänyt semmoinen ohje, että jyvinä (=raakana) saattaa aiheuttaa ripulia, mutta pieni määrä kypsänä (=leipänä) ei aiheuta mitään ongelmia. Itse laitan leipämössöön ehkäpä juuri tuon smarin mainitseman 5% ruisleipää.
siimis

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja siimis »

No hitsi, pitääkö mun alkaa keittelemään noita rukiinjyviä? :smt017 Kyllä ne pitäis jollekin syöttää, ei niitä voi poieskaan heittää! Jos laittais kiehuvaa vettä päälle ja antais tekeytyä vaikka yön yli appeeksi? Kypsyiskö ne siinä tarpeeksi..?
smari

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja smari »

Tai voiskohan sitä ruista idättää? Tai jauhaa ja tehä mämmiä ja syödä sen itse? :smt003

Ja näköjään siitä vehnästäkin varoitellaan ihan turhaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eipäs, kun pitää ruveta leipomaan ruisleipää :smt005
Joskus aikoinaan monnilainen laittoi siipikarjaliiton kurssilta saamiaan ohjeita, joiden mukaan ruista korkeintaan 5-10%.
Eli jos pikkumäärän antaa ihan vaan jyvinä, niin tuskin siitä mitään haittaa on. Jos menevät ruikulille, niin vähentää määrää.
siimis

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja siimis »

Valitettavasti en voi syödä niitä rukiita itse, kun mulla on keliakia :smt002 Joo-o, muuten olisinkin heti alkanut vääntämään mämmiä 80 kilosta rukiin jyviä :smt005 Olis äkkiä ollu jollakulla muulla maha ruikulilla, keliakia tai ei!

Pitää varmaan alkaa varovasti lisäämään noita sekaan ja katsoa mitä tapahtuu. Mistä sen tietää syökö ne edes nuita...
harrastaja

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kyllä mielummin jauhaisin ja paistaisin leiväksi ja sit vasta syöttäisin kanoille.Meillä ei ainakaan syöneet rukiita sinällään ja jonku kerran annoin niin ripulille menivät.............Ja leipänäkään eivät syö kuin yhden neljäsosan pöperössä leipää.....Saat pikäksi aika rukiita kanoille syöttää.....Ja eipä vehniäkään voi kerralla antaa kuin makupalaks eihän nää mun kanat ainakaa syö.
Vastaa Viestiin