OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

smari

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja smari »

siimis kirjoitti:Joo-o, muuten olisinkin heti alkanut vääntämään mämmiä 80 kilosta rukiin jyviä :smt005
Jos teet osasta ruispuolukkapuuroo? Eihän siitä tuu kuin vaikka 160 litraa mämmiä ja lisäksi ehkä 200 litraa puuroa.
:smt004 Jää vielä muutamaan leipäänkin. :smt003
maunu_muori

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Siimis.. homma riiviö.. niille kelpaa vaikka rautanaulat jopa raaka ruis ...ja suurella vaivalla yönkähmyssä istutetut kesäkukat, viimeks yks veteli aijanraosta possujen hernesoppaa.. noo ei siinä muuten mitään pahaa ois ollu, mutkun se oli terästetty lohella ja muikulla.. ei puhaltunu, kun nää meidän riiviöt on ennenkin olleet vierailla rehuilla esim kalkkunarehusäkillä ja kanalaatikolla ja täytekaakunjämillä ja ja, yrittävät varmaan kasvattaa itteleen siipiä :angel10: :angel12: :angel13: mie ton viimesen enkelin niile näytän, jos ei mun määrittelemä kielletty alue ala toimia...
siimis

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tuossapa muori oiva idea :smt005 Sanonko siis miehelle, että nyt mun on pakko saada se riiviö vihdoinkin, kun on 80 kiloa ruistakin valmiina?! :smt003
Ernonu

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja Ernonu »

Minä olen syöttänyt jo jonkun vuoden pelkkää vehnää kanoille, eikä ainakaan vielä ole mitään nokkimisongelmia tullut...joskin ulkoilevat talvellakin mielensä mukaan jos on liki nollaa keli...

Ja vehnä kelpaa paljon paremmin kuin kaura...kaurat oli aiemmin kuopsutettu automaatista pitkin lattiaa kun oli jotain tiettyä jyvää etsitty...vehnät menee paaaaljon paremmin.
Ja toisekseen saan yhdeltä isännältä vehnää enemmän tai vähemmän vuosittain...yleensä enemmän...

Lisäksi saavat teollista rehua, mutta sekin jää kakkoseksi vehnälle jos on automaatit vierekkäin...kauran kyllä voitti...
Plus sitten vihreetä ja kotisapuskan tähteitä...
tipulainen
muna
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Tammi 2020, 20:45

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja tipulainen »

Meillä myös menisi vehnää, jos sitä olisi. Kauraa saa marketeista, kun sitä on tarjolla ulkolintujen ruokintaan, joten sitä on helpompi hankkia. Vehnää oli mulla yhtenä kesänä ihan parista kourallisesta jyviä kasvamassa. Aikeeni oli perustaa muutamassa vuodessa hyvä, oma siemenpankki, koska satohan moninkertaistuu vuosi vuodelta. Mutta sitten kävi niin, että tähkät olivat korsineen ulkorakennuksessa kuivumassa, ja taivaan linnut hakivat osansa ja mulle jäi vain ne korret :smt003 .
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OHRAA JA VEHNÄÄ.???.

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Tämäpä on hauska ja vanhakin ketju. Mitä ne Maunu Muorin riiviöt olivat jotka söi kaiken. Etteivät vaan vuohia?
Mutta jyvä asiaan. Mulla on pääkopassani semmonen ennen sotia karjanhoitokoulun käyneen tätini tieto, että kauraa nuorikoille ja ohraa muniville kanoille. En sittentiedä tuon nykyaikaistettua versiota, mutta omilleni laitan noin puolet ja puolet automaattiin ja kyllä kaikki menee. Ensin kuoputetaan lattialle ja kun törppö tyhjenee syödään sitten nekin. Mutta aina ei minulla ole molempia, sitten annan sitä mitä on. Vehniä olen joskus ostanut ja niitten perään kanat ovat ihan hulluina. Ei voi laittaa mihinkään tarjolle, vaan on heitettävä pehkuihin. Sieltä katoavat alta aikayksikön. Nyt vaan en ole mistään saanut ostaa niitä nisunjyviä joten olen houkutteluherkuksi käyttänyt kuorittuja auringonkukansiemeniä. Niitä kun olen ostanut noita luojanluomia pikkutirppoja varten.
Olen joskus ajatellut kylvää vehnää pikku pellon ja niittää sen sitten ja tehdä kanoja varten lyhteitä. Ne olisi kyllä suljettava jonnekkin teräskonttiin tai muuhun sellaiseen ja sitäpaitsi päivät kuluvat jos jonkinlaisessa puuhassa ilmankin niin ettei tahdo enää päiväunille ehtiä. Jotka lupasin itselleni kolme kertaa viikossa kun eläkkeelle jäin. :smt001
Vastaa Viestiin