Pähkinät ???

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

emilia

Pähkinät ???

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan kaikki :smt006

Talvella ruokin pikkulintuja ja minulta jäi pähkinöitä. (Kanat ovat tullee meille vasta nyt keväällä) Olen jauhanut ne ja antanut kanoille, mutta näyttää siltä jonkun massu ei kestä niitä. Onko niin, ettei niille voikaa antaa pähkinöitä. :smt017
Oletteko te syöttäneet pähkinöitä kanoille ????
mirri

Re: Pähkinät ???

Viesti Kirjoittaja mirri »

Nuo on ainakin mulla osa syöneet pähkinää. Mutta toiset ei koskekkaan. pähkinää ei kuulemma kannattais tarjota, kun ne on ulkomailta tuotu ja ne auringonkukan siemenien lisäksi ovat niitä yleiimpiä missä on salmonellaa.
pipsa

Re: Pähkinät ???

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Kiva... :smt009 Salmonellaa...
Näin meillä eläimiä arvostetaan...
Se on vähän sama kun ostin säkin rehua maatalauskaupasta ja se oli mennyt vanhaksi kk sitten. Vein sen takaisin ja mulle naurettiin että kyllä sitä voi syöttää...Sanoin et se rehusäkki kestää meillä melkein puolivuotta niin sit se on reilusti vanhaa. Myyjä tokaisi että annat lisäksi jotain vitamiineja. ELI LINTUJEN EI NIIN VÄLIÄ... myyppä ihmisten ruokaa vanhentuneella päivänmäärällä niin... :smt009
emilia

Re: Pähkinät ???

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan taa

HUPS

kiitti neuvosta pähkinät säästetään talven linnuille

Olipa hyvä, että kysyin en enään anna. Apuva jos jo saivat salmonellan :smt013

Ei kysyjä tietä eksy
Muusa

Re: Pähkinät ???

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pähkinöitä oon joskus antanut talvisin kanoille, nehän ovat hyvää rehua kun niissä on rasvaa ja proteiineja runsaasti.

Eiks sen salmonellan voi tuhota niistä pähkinöistä kypsentämällä ne vaikka uunissa, niin on turvallista nokittavaa niin kanoille kuin ulkolinnuillekin, eihän se salmonella niillekään kiva ole :smt002 (ja samaan syssyyn muistutetaan linnunruokintapaikkojen hygienian tärkeydestä, ruoka-automaattien pitää olla sellaiset joissa linnut eivät pääse kakkimaan ruuan sekaan - kauralyhteet ovat kyllä nätin näköisiä mutta oikeita salmonellapommeja).

Rehuissahan on parasta ennen -päiväys eli sen jälkeen saa myydä, ihan kuin ruokakaupassakin ihmisten ruokia. Se ei ole viimeinen käyttöpäivä. Mutta jos sitä valmiiksi jo vanhentunutta säkkiä syöttää puoli vuotta niin säkinpohjan jo paistaessa voi kyllä kuvitella jo merkittävää hävikkiä etenkin vitamiinien osalta tapahtuneen. Näin alkukesästä tuommoinen vähän vanha rehu varmasti olis ihan hyvä osa ulkoilevien kanojen ruokavaliota, nehän hakevat enimmät vitamiininsa tuoreina suoraan luonnosta. Muttei tietenkään kannata päiväysrehusta täyttä hintaa maksaa! Mä olen kyllä niin pihi että olen tyytyväinen kun välillä saa maatalouskaupasta pilkkahintaan tai jopa ilmaiseksi erilaisia päiväyssäkkejä, semmoisia joista katson että joissa on syöttöarvo reippaasti isompi kuin hinta.
Ja ne päiväykset oikeasti kantsiikin katsoa, yllättävän usein maatalouskaupoissa on vanhentuneita säkkejä ihan kaikensorttisia rehuja...
potkotti

Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja potkotti »

Meille jäi viime talvelta pari kiloa maapähkinöitä jemmaan ja kerran huvikseni kokeilin mitä kanat niistä tykkää... Ovat aivan kiihkona nyt niihin! :smt007 Onkohan niistä mitään haittaa, kun haluaisivat niitä ihan jatkuvasti? Lihomista ei kai tarvitse pelätä kun seikkailevat päivät pitkät vapaana pitkin maita ja mantuja...? :smt047
max3

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja max3 »

Meillä talvella syötetään kylmimpään aikaan kanoille pähkinöitä, pysyvät paremmin lihoissaan. :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on sama juttu kuin max3:lla eli vain kylmimpinä pakkasjaksoina niitä pähkinöitä :smt045 Herkkuahan ne ovat ja varmasti söisivät mieluusti ympäri vuoden, mutta kun kuitenkin niistä linjoistaan pitää kanojenkin huolehtia :smt003 , niin siksi näin meillä.
potkotti

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja potkotti »

Ok! Keksin jonkun muun vähän kevyemmän namipalan sitten minäkin... :smt045 Pähkinöillä vaan kun saa kanat tanssimaan vaikka sambaa! :smt003 Me tanssitaan sitten jatkossa vain pakkasilla... Kiitti vastauksista! :smt006
Maatikko

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Tiedättekö noiden talvilintujen maapähkinöiden turvallisuudesta kanoille, siis siinä mielessä, että onko niissä salmonellaa, käykö ne tullilaboratorion tms. kautta maahan tullessaan? Hyvää pakkasruokaa varmaan olisivat.
Suvianne

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... kakku.html
Meillä oli jouluna tällainen kakku kanoille ja se meni muutamassa päivässä!
sera1

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Tietääkseni ne ulkolintujen pähkinät, siemenet sun muut eioo salmonellatestattuja.
Olen niitä kyllä kanoille syöttänyt, eikä kanat oo siihen kuukahtaneet.
Kotkottaja

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Meilläkin kanat ihan hulluna pähkinöihin :smt007 Meillä on ollut ulkolintujen maapähkinöitä. Ovat melkein kaikki siinä puolikkaita tai pienempiä. Jäin vaan miettimään kans tuota salmonellavaaraa :smt017 . Pitäisikö kuitenkin ostaa ihmisten pähkinöitä :smt017 Siinä ne vaan on kokonaisia, mutta voihan niitä murskata. Vai uskaltaako niitä antaa kokonaisina?
Bean

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja Bean »

Itse olen noita syötäväksi myytäviä pähkinöitä ostanut ja niitä sitten murskannut ja kanoille syöttänyt...ihan hyvin kelpaavat. Samoin ostin kuorittuja auringonkukan siemeniä...Auringonkukansiemenet pesin vielä varmuuden vuoksi kuumalla vedellä ja kyllä hävisi äkkiä kanojen suuhun...taisi olla herkkua. :smt045
potkotti

Re: Maapähkinät

Viesti Kirjoittaja potkotti »

No sinäpä sen sanoit! :smt041 Kuorittuja auringonkukansiemeniä! Arvatkeepas kuka menee, ja kovaa, huomenna kaupoille... :smt002 Kiitos hienosta vinkistä, nyt kai saa kanatkin herkutella kun tuo talvi tuli ja kovana... :smt023
Vastaa Viestiin