Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä tänään, niinkuin yleensä, laitin hevosten iltaheinät valmiiksi karsinoihin hyvissä ajoin ennen hevosten sisälle ottoa ja laitin heinäkasojen päälle kuivattuja nokkosia joita itse viime kesänä keräsin, kuivatin ja pakkasin kuivina kannellisiin ämpäreihin.
Iltasyöppömme Noki tuli lyllertelemään pitkin tallia niinkuin se aina tulee kun menee talliin kun kanat on jo orrella. Hyvin päättäväisen oloisena se sitten alkoi kiskomaan Mustin heinäkasan päältä kuivia nokkosia ja söi hyvinkin hyvällä halulla!
Nokkonenhan on hurjan terveellistä :smt004
Nyt pitää vielä myöhemmin lisätä Mustille nokkosia, sekin pitää niistä niin kovasti...
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Hei Muusa, mä olen noita nokkosia keräillyt ja ryöpännyt ja pakastanut tähän asti lähinnä koiria varten. Mutta kiinnostaisi myös tuo kuivaaminen, koska siinä ei varmasti häviäisi niin paljon ravintoarvoja kuin keittäessä (ja pakastaessa). Mites noiden nokkosten poltinkarvojen kanssa, tuhoutuuko ne pelkällä kuivatuksella? Miten kuivaat nokkoset? Olikohan mulla vielä muuta :smt017
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Saan kai minäkin vastata?

Meillä kerätään alkukesästä nippuun nokkosia, sellainen pienehkön vastan kokoinen nippu. Niitä 2 vastakkain ja naruun roikkumaan pimeään ilmavaan paikkaan. Kannattaa ko´ota paljon ja olla ahne tässä asiassa.

Nokkosen piikit ei polta kuivatuissa lehdissä. Olen murskannut niitä käsissäni lettutaikinaan. Kanoille annan "kerpun" aina kokonaisena.

Samoin, jos asutte sellaisella paikalla, jossa lähellä on vatukkoa, kannattaa juhannuksen jälkeen kerätä vatun uusia oksia lehtineen kanoille kerpuiksi. Ne kuivuvat samalla lailla kuin nokkosetkin ja on hyvä lisä talvella. Se kerpun syönti on sellainen ohjelmanumero kanoille. Tekemistä riittää kun kaikki vihreä kaivellaan oksien väleistä.
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

^ Totta kai saat ja kaunis kiitos kun jaksoit selvittää. Ja meillä tosiaan on melkein riesaksi asti noita vattupuskiakin, joten otanpa nekin samalla hyötykäyttöön.

No ni, eiku kori kainaloon ja taas nokkosten kimppuun :smt003
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Olette te onnen pekkoja siellä etelässä!
Täällä on neljänä viimeisenä aamuna ollut maa valkoinen, eikä missään näy vielä mitään vihreää - paitsi kasvihuoneessa.
Mutta kun kesä alkaa, luonto RÄJÄHTÄÄ:smt073, silloin kiirettä piisaa.
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

^ Apua, onko vielä lunta? Me ollaan parin viikon päästä tulossa sinne vaeltelemaan, että ei vissiin pakata kesäkledjuja :smt003 Mutta on siinä se hyvä puoli ainakin, että ei varmaan ole mitään öttiäisiäkään.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ohi aiheen liikutaan, mutten voi olla mainitsematta, että käykääpäs katsastelemassa sitä meto66: n viherrystä :smt007
www.webbisivu.com/kukkatarha
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Mikäs yleisesti ottaen on sopiva kauramäärä kanalle päivässä? Itse olen aina antanut kerran päivässä noin puolitoista desiä kahta nokkaa kohden, ja aina jää ylimääräistä syömättäkin.

Ja noista nokkosista, laajennetusta tarhasta olen itse nyppinyt niitä hampaat irvessä pois, kun ajattelin, että uusille nuorikoille ovat vain haitta pistellessään höyhenettömiä alueita. Mutta ovatko haitta sittenkään?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kävin kurkkaamassa Meton kukkia.. hitsi, kun ottaa pattiin, ei oo vieläkään paikkaa, missä kasvattaa taas sellaisia taimia, jotka pitäis kylvää jo tammi -helmikuulla.. niinkuin noi amppelipetuniat.. mää oon joskus kasvatellut niitä, montaa eri sorttia, vissiin parhaimmillaan oli 5-6 lajiketta...Noo, jos ensi kevään olis se etelään aukeeva lasikuisti :smt007 .. Niitä voi mainiosti käyttää myös maanpeittokasvaina erilaisissa pengerryksissä..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Lapikas: mä oon nakellut jyviä (kauraa ja pikku ripaus ohraa) noin desin per nokka, mutta siitä jää kyllä hirmupaljon syömättä...Teinpäs vaihteeksi mokan: piti repiä mansikkamaalta puhki palaneet kankaat pois...penkit näyttivät jotenkin painuneilta, joten kärräsin kanalan kestopehkua korotukseksi/pintakompostiksi...sitten en laittanutkaan kangasta tai muovia vaan paksun heinäkatteen...arvatkaapas mitä kasvaa nyt mansikkamaalla? Kyllä-kunnon viljapelto!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu kohopenkin kun kanalan pehkusta väsää.. saapi nyppiä tirpoille kauraa urakalla..tahtoo pukata pintaan vaikka peittäis rikkaruohottomalla säkkikamalla.
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Nuo kolme syövät kyllä tuota kauraa aivan hullunlailla, en edes uskalla pitää aina tarjolla, niin hulluna ne siihen ovat, toisin kuin entiset kanat jotka jättivät aina. Kauhea sota syttyy jos heitän parikin jyvää tarhaan... :smt017

Ja vajaan pakastepurkillisen verran, eli noin 0,4 litraa olen antanut päivässä yhteensä. Kyllähän se nyt kolmelle pitäisi riittää?

Kun mikään ei riitä... :smt005
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meillä tommonen määrä menee varmaan päivässä... per kana :smt005

Mutta jos niillä kanoilla on muuta tarjolla, niin kauraa voi pitää "herkkuna", jota sitten välillä saavat...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mun mielestäni kauraa vois antaa enemmänkin, tiivistepussin kyljessäkin taidetään suositella suurempaa määrää. Meillä on talvisaikaan viljaa vapaasti tarjolla, nyt vapaan ulkoilun aikaan jyvät ei paljon kanoja nappaa, kaivelevat mieluummin kukkapenkistä kastematoja. :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitäs Lapikas syötät sen kauran lisäksi? Onko ostorehuista täysrehua/puolitiivistettä vaiko ihan pelkkää kotiruokaa?
Vastaa Viestiin