Matojen kasvattaminen

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siivekäs

Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Ei ihan ajankohtainen aihe tähän vuodenaikaan, mutta olen rakennuttamassa ukolla hyllyjä matolaatikoilleni niin ajattelin kysyä että onko kokemusta?

Siis kastematojen kasvatuksesta, multaan on tarkoitus niitä pyydystää ja kosteana pitää, ruuaksi vehnäjauhoa ainakin - tämä on siitä Telkänrannan kirjasta saatu idea! Kanojen luonnollisinta ruokaa, voisi piristää mammoja talvisaikaan kun ei itse pääse matojahtiin...

Kaikki aiheeseen, ja muuhunkin 'outoon' kananruokintaan liittyvä kiinnostaa!

:smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei oo kokemusta, mutta määki tahon! :smt004
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Mulla on 3 vanhasta jääkaapista raksattua kompostoria. Kaikki jääkaapin vermeet ja kompressorit yms. on otettu pois. Kaapit kaadettu selälleen että oviaukko on ylöspäin. Pohjaan olen porannut semmosia 8 millin reikiä noin 20 kipaletta. Kaappi maatavasten ja muutama tiili alle, ettei ole ihan maassa kiinni. Jääkaapin pohjalle se lauhdutinritilä väännettynä muotoon että jää noin 5 senttiä ilmaa alle, sitten risuja ja siihen sitten keittiöbiojätettä + kuiviketta ( = rottien pohjapuruja). Kompostin toimintaa voi vilkastuttaa kaatamalla sinne aika-ajoin "pottavettä" = jemmattua puhdasta virtsaa...Ehee...kesäisin mulla on navetantakana semmonen "pottavesisanko" jossa kesäöisin käyn ja samalla kuuntelen lehtokertun luritusta.....ei tarvii tulla kurkkimaan kun yöpaitasillani vilauttelen pitkin pihoja...!

Tuonne parissa kuukaudessa kesällä kehittyy hervoton matolauma. Eivät ole kastematoja vaan kompostilieroja: noin 5 senttisiä ja aika punakoita kavereita. Aikanaan syötin noita akvaariokaloille. Vaan enää ei ole akvoja kuin punakorvakilppareiden akva. Grr...Oman kaivoveden mangaani :(

Meinasin tommosen toimivan kompostosin ensi talvena laittaa siihen mun tulevaan kanalaan; lämmittämään kanalaa pehkupohjan lisänä ja että kanat saavat matoja...

Homma siis vaiheessa mutta luulen että toimii.
:smt017 Nuo jääkaappikompostorit ovat siitä hyviä että niihin ei mitkään muut jyrsijät mene paitsi vaivaispäästäiset. Kaikkea semmosta biojätettä mitä ei elukat syö: kahvinporoja, sipulinkuoria, versonkasvatusmultia, hedelmien kuoria, käärmeiden kakkaa...
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mites ne jauhomadot joita häkkilinnuille kasvatetaan :smt017
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Tuossapa alkuunsa jauhomatokasvatuksesta
http://www.herppi.net/keskustelu?func=v ... 6113#26175
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kastematojen ja jauhomatojen kasvatus on todella helppoa. Kastemadoille kosteaa multaa ja kompostijätettä ja jauhomadoille vaikka kaurahiutaleita ja pikkuisen tuoretta ruokaa. Ja sitten vaan keräillään matosia. Ei kyllä paljoo vaadi, lähes itsestään hoituvat. Ja menisköhän aikaa päivässä keskimäärin noin puoli minuuttia plus kävely kasvatuslaatikoitten viereen.

Eli tunnustan taas hörhöyteni kun oon noitakin kasvatellu. :smt005 :oops:
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

tätähän vois vaikka kokeilla ku tuala takapilla on yht. n.40-50 pakastinta/jääkaappia/uunia (joo on vähä kerääntyny) Kuva
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

:smt005 :smt005 :smt005 Aikas määrä.

Missä ja miten ne pakastimien ongelmajätteet voi poistaa? Mullakin on pari ylimääräistä, mutta ne on koneistoineen nyt rehulaareina ja kohta kun saan yhden pois käytöstä niin haluisin sen kompostoriksi, mutta kuka niitä myrkkyjä (tai mitä ne on) niistä poistaa?

Ja taas ohi aiheen: Noi rehulaaritkin on ihan toimivia pakastimia, että jos joku haluu muuten vaihtaa oman rikkinäisensä ehjään, niin saa tulla vaihtamaan. :smt002
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

mullakin on rehulaariina toimii hyvin ei oo hiiriä ei mitää.. meilläkin on nuas melekee kaikis myrkyt viälä tallella.. en ainakaa tiärä kuinka sais pois, mutta on niitä joku ainaki joskus täälä ottanu ku niitä on isoo kasa tuala renkahien viäres(siis niitä säiliöötä/putkia mihinä ne myrkyt on)putken päät on litistetty..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Smari! Mulla olis tos keskel pihaa arkkupakastin lähdössä romuttamoon....
Hae pois vaan :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ei ku tuo sä se meille ja saat toimivan tilalle. :smt005
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Emmä tarvii, kiitosta vaan! Mut voishan sen vaik johonki tipuun vaihtaa :smt002
KotiKotti

Viesti Kirjoittaja KotiKotti »

Kiinnosti tämä matojen kasvattelu sen verran, että oli pakko etsiä lisää infoa:

http://netti.nic.fi/~tapioo/matokomposti.htm

Tuohon vielä lisäisin muuta lukemaani:

Madot eivät saa olla liian lämpimässä(vaikkakin tässä olivat keittiössä) muuten eivät lisäänny. Liian lämmin tila saattaa jopa tuhota koko matokatraan. Eli tuommoinen vanhaan akvaarioon tehty pikku matotehdashan mahtuisi vaikka kanalaan hyllylle.

Ja joku syötti madoille jopa sanomalehteä, eli mitä vaan eloperäistä mutustavat.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Tässä kanssa vähän jauhopukkikasvatuksesta...

http://www.kikke.parhain.com/?Jauhomatojen_kasvatus
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

jamppa kirjoitti:Smari! Mulla olis tos keskel pihaa arkkupakastin lähdössä romuttamoon....
Hae pois vaan :smt003
Millaisella aikataululla tuo on romuttamoon menossa..? Olis Lapinjärvelle asiaa huhtikuun aikana ja Askola vois olla reitin varrella :smt002 Olis käyttöä jyrsijän pitävälle kompostille!
Vastaa Viestiin